• Penntrollet83

Dubbeldagar

Har en fråga angående dubbeldagar.

Det är så att jag är föräldraledig på 100% med våran son som föddes 4/9-18 min sambo var då hemma dom 10 dagarna som hane berättigad till efter födelsen.

Efter det så började han jobba 50% då vi tänkte ta av dubbeldagarna men nu såg vi att för att ta ut dubbeldagar måste Böda ta ut samma omfattning!

Slarvigt jag vet att missa detta :/ men gjort är gjort och tyvärr har min sambo även legat efter med föräldraplaneringen då han väntat på massa papper o intyg från Norge så han har inte kunnat ansöka.

Min fråga är hur gör vi nu?

Jag kan ju inte ändra min FP till 50% då jag inte jobbat resterande tid och om jag ändrar så förlorar jag massor av pengar samt att den perioden har jag fått betalt för redan!

Väldigt rörigt just nu.. men vad är enklast att göra?

Min sambo kan ju inte heller ansöka för 100% då han jobbat 50% då blir det ju för mkt pengar?!

Eller ska han ansöka om 100% de dagar han inte jobbat?

Han bestämmer nämligen själv vilka dagar han jobbar och hur många timmar så en 50% tjänst kan han jobba av på bara några dagar o sen va ledig resten.

Hur hade ni gjort??

• Svar på tråden Dubbeldagar
  • Pajama

Ingen fara! Han kan ta ut 100% för de dagar han har varit ledig. Det hade varit värre om han jobbat halvdagar, men det har han ju inte. Vet du om att ni inte måste ta ut dubbeldagarna som dubbeldagar, man kan ha dem som enkeldagar x 2 lika gärna? Det är bara en rättighet att stanna hemma med ersättning båda två ett visst antal dagar. Jag tror vi tog ut två dubbeldagar eller nåt, vi ville vara hemma längre tid istället.

• Seven Costanza

Alltså första året har ni båda rätt att vara hemma från jobbet hur mycket ni vill utan att ta ut en enda dag föräldrapenning, så ni behöver INTE hålla på och trixa med dubbeldagar. Lägg föräldradagar för er individuellt på de dagar ni är hemma med barnet, det behöver inte vara samma dagar.

Svar på tråden Dubbeldagar