UndrandeSökare skrev 2018-10-02 14:29:12 följande:
Sommar15- Här kan du läsa hela vår historia:
Vår fertilitetshistoria:
Efter 4 missfall och en missfallsutredning i Sverige som inte visade någonting, för att de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta tyvärr. Sen hittade jag Atentråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten/1 Vi reste till Dr D på Life Clinic i Aten, och jag gjorde hans utredning och fick konstaterat att jag har koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Inget spermaprov togs i Aten heller tyvärr. Jag fick behandling med Intralipiddropp, Kortison, Fragmin och Trombyl. Men missfall ändå (missfall nr 5).
Jag har också gjort ivfSerums Mensblodtest men inga infektioner hittades på mig. Info om Mensblodtestet: www.ivfserum.com/infection-screening/
Reste då till AvaClinic i Riga, Lettland, www.avaclinic.lv/se/
där vi fick göra Sperm dna fragmentationstest, men både dnaproblem och fragmentationsproblem hittades. Så vi gjorde dubbeldonation (både ägg och spermiedonation) och valde dessutom tillvalet PGS (kromosomtest på embryona dag 5). Vi fick 13 ägg, 12 blev befruktade, alla levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8st blastos och 7st var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen. Men missfall ändå (missfall nr 6). Eftersom alla embryona var friska kromosommässigt, så måste det finnas fler immunproblem att hitta.
Vi reste då till Dr Gorgys klinik i London www.fertility-academy.co.uk/
och gjorde där en ny större immunutredning än den på Life clinic i Aten. Vid utredningen i London hittades låga LAD-nivåer (blockerande antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar). Behandlingen är 2-3 Pooled donor LIT (Immunvaccinering), sen tar man om LAD-testet för att se att nivåerna ökat tillräckligt, innan nästa embryoinsättning.
Planen nu är att göra LIT några gånger samt en hysto hos Serum i Aten, samt att få ner mitt Prolaktin med Norpolactabletter innan nästa insättning för att öka alla chanser till att det går bra nästa gång.
www.ivfserum.com/hysteroscopy-with-implantation-cuts/
www.fass.se/LIF/product&nplId=19931203000024
Info om LIT: Lymphocyte Immune Therapy (LIT)
The Leukocyte Antibody Detection (LAD) test determines the levels of the antibodies that react to proteins of non-self (most often paternal) blood cells. These antibodies are important because they seem to act in ways protective to pregnancy. Women with repeated miscarriage or implantation failure may have particularly low LAD levels. In such cases, LIT has been shown to improve the live birth rate by increasing the level of blocking antibodies.
LIT is performed using live white blood cells from a healthy blood donor (usually the prospective father, or from other donors depending on the circumstances and immune issues diagnosed). The fresh blood sample is prepared immediately before the treatment to obtain a concentrated solution of white blood cells, which is then injected into the prospective mother?s forearms in a series of very shallow injections.
An initial course of two LIT treatments is usually given 3-4 weeks apart, followed by a repeat of the LAD test after 3-4 weeks. Further treatments may be suggested if the initial response is inadequate or, in some cases as a ?booster? treatment in early pregnancy. All blood donors are required to have comprehensive infection screening immediately before the donation. Most of our patients experience no side effects from LIT except for itching and redness at the injection site. Källa: www.fertility-academy.co.uk/immune-treatments/
Info om LIT:
In normal pregnancy, the cells of the mother?s immune system need to recognise the embryo as being foreign cells. This is the first step to producing protective blocking antibodies to shield the embryo from attack by the mother?s immune system. In some women, we find a failure to make antibodies capable of recognising embryonic cells. In the laboratory, as a proxy for embryonic cells we use white blood cells from the male partner on the theory that if the mother?s blood does not carry antibodies to these cells, she is more likely to lack the antibodies that can bind (and allow recognition of) embryonic cells made from his genetic material (the LAD/antipaternal antibody test). In cases where a low LAD is associated with repeat miscarriage, a technique called LIT (lymphocyte innoculation therapy) can be helpful. Alloimmune problems can be particularly severe when the male and female partner have very similar cell surface markers e.g. DQalpha. Käla: www.ivfserum.com/immunological-treatment-for-ivf/
Bra tråd: www.familjeliv.se/forum/thread/54336526-nya-stora-prolaktintraden-for-oss-med-prolaktinom-eller-forhojda-prolaktinvarden/1
Jag kan verkligen rekommendera boken "Is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer, den första läkaren i USA som först började behandla kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem i USA på 1990-talet. Boken finns att köpa på olika internetbokhandlarsidor för ca 200 kr. Mycket bra bok, innehåller allt man behöver veta om immunproblem och immuntester och behandlingar. books.google.se/books/about/Is_Your_Body_Baby_Friendly.html&redir_esc=y
Kan verkligen rekommendera dessa sidor också som jag hade mycket nytta av inför beslutet att åka och göra utredning i London, jättemycket nyttig info här ! :
www.familjeliv.se/forum/thread/47451750-utredning-hos-alan-e-beer/1
www.familjeliv.se/forum/thread/49826574-utredning-hos-alan-e-beer-trad-2/1
På denna sida har jag skrivit ner lite tips om man vill göra Mensblodtestet eller komma i kontakt med ivfSerum eller Life clinic i Aten: www.familjeliv.se/forum/thread/78493039-tappat-hoppet/3
Samt några sightseeingtips i Aten:
De första 7 guidade vandringarna på denna sida är gratis, man kan ge dricks till guiden på slutet av guidningen om man tyckte guiden gjorde ett bra jobb. www.freetour.com/athens
Gratis guidebok över Aten. Den ges ut gratis av Grekiska Turistministeriet. I denna finns 11 olika vandringar som man kan gå själv runt om i Aten med boken som guide. Den innehåller bilder och beskrivningar på saker man ser på vägen. www.visitgreece.gr/en/downloads/guides
För mer information se Atentråden.
Tack jag har läst allt ovan tidigare :) både din historia och sajterna. Är välbekant med immunbehandlingar!
Har inte gjort Serums test och kommer nog göra det jag kan i Sverige först. Det har varit så sjukt mkt med en massa grejer både barnrelaterat och annat de senaste åren så jag orkar inte hålla på så mkt ärligt talat. Nu tar vi en sak i taget och ?betar av? istället för allt på samma gång. :)