Inlägg från: Anonym (Tja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tja)

Mannen vill att jag fortsätter betala för huset jag lever inte i längre

Enligt mig så kan man inte bara dra och lämna den andre med alla räkningar utan att först göra upp en ordentlig plan.
    Ni har ett barn tillsammans och givetvis bör ni prata för att få det så bra som möjligt för båda parter.
    Är han farlig/våldsam mot dig? Annars hade ju det bästa varit att inte flytta förrän allt var uppklarat om hur ni ska göra med huset, om det ska säljas eller någon av er köpa ut den andre.
    Har din fd råd att betala alla räkningar själv? Står dem i hans namn eller ditt?

• Anonym (Tja)
    dolffina skrev 2018-09-27 13:59:57 följande:

ok. först och främst tack alla för er attack. Trodde här att man kan ställa frågor och får tips och råd och inte attack
    för den andra tyvärr har jag inte möjligheter att skriva min situation i detalj här så det är mycket ni attackera mig för som jag inte förtjänna.

Jag vet att jag är vuxen och vad jag har för skildigheter och vill jag smita ifrån dem skulle jag inte ha skrivit min fråga.

Jag lämnade inte huset om jag inte var tvungen. vi hade kommit överrens om allt men sen ändrade han sig. Jag har betalat för min del sen dag ett och ska fortsätta göra så. vi hade fått en del pengar som vi skulle dela mellan oss och spendera dem på huset men han la allt i sina fickor och nu vill han att jag betala. Så lägget är inte som ni säger att vi har allt gemensamt utan jag har skildigheter när det kommer till räkningar och inte rättigheter när det gäller pengarna som kommer in (utanför våra lön) . Mina frågor var om hur man gör när de sin partner vill bara dra pengar ifrån en. Nu vill han varken sälja huset (som vi komöverrens om att vi ska göra när jag skulle lämna huset) eller köpa min del. Det är han som vill stanna kvar och att jag ska fortsätta betala min del av räkningar. 

Ursäkta men jag fattar inte hur ni tyckte att det var ok att han gör så och attackerade ni mig för att jag är tvungen att stanna i denna situation!!! :(

Ber om ursäkt om du uppfattade det som en attack. Det är svårt att få fram rätt "tonfall" i skriftspråket.

Jag står dock fast vid att du skulle, om han inte är våldsam/farlig, ha stannat kvar tills allt var ordnat med huset, så att du inte hamnat i den här situationen. Men nu är det som det är.

Be om nya papper från tingsrätten, skicka dem rekommenderat så att han måste identifiera sig för att få ut dem, så kan han sedan inte påstå att han inte fått några papper.

Räkningar i ditt namn måste du betala om inte han gör det, annars är det du som får skulden. men du kan säga upp alla avtal som inte är bindande. Är bredbandet tex i ditt namn och bundet kan du stänga av det och betala av det, du kanske kan fråga om det finns möjlighet att få ny router och flytta bredbandet, så att han inte kan använda det, som exempel.

Givetvis är det inte ok att han gör såhär, kontakta en advokat?
Svar på tråden Mannen vill att jag fortsätter betala för huset jag lever inte i längre