• dolffina

Mannen vill att jag fortsätter betala för huset jag lever inte i längre

Hej,
    Jag och min man har köpt ett hus för 1,5 år sen. Nu vill jag skiljas. Jag hade skickat in stämningsansökan till tingsrätt vilken i sin tur hade skickat den vidare till honom. Han försöker dröja med tiden och vill inte skriva på eller meddela tingsrätt att han har fått papperna.

Jag flytade hemmifrån för mer än en vecka sedan. Nu hyr jag andrahands. Han vägrar sälja huset/lägga det ute och vill att jag ge honom några månder så att han kan samla eller fixa så att han köper min andel av huset. Detta tror jag inte kommer att ske och tror inte på honom. Han vill under denna tid att jag fortsätter betala banklån, hemförsäkring samt andra räkningar som vi delade betalningen när jag bodde hemma.

Mina frågor nu är. Vad är jag skildig att betala när jag inte bo kvar i huset längre? Jag vet att banklånen måste jag dela med honom men resten av räkningar är jag skildig eller inte?

Jag funderar på att flyta min adress till där jag bor. Kommer det att påverkar mig negativt när huset sälljs eller? eller rekommenderar ni att jag gör så så sliper jag betala för båda min nuvarande bostad samt huset?

Hur länge kan han dra på tiden? jag vill sälja huset så att jag kan hitta en annan boende för mig och vår son. Kan han tvinga mig betala/dela betalning för alla räkningar på huset även om jag inte bor där längre? vad ska jag göra?
    Tack för er råd i för väg

• Svar på tråden Mannen vill att jag fortsätter betala för huset jag lever inte i längre
  • dolffina

ok. först och främst tack alla för er attack. Trodde här att man kan ställa frågor och får tips och råd och inte attack
    för den andra tyvärr har jag inte möjligheter att skriva min situation i detalj här så det är mycket ni attackera mig för som jag inte förtjänna.

Jag vet att jag är vuxen och vad jag har för skildigheter och vill jag smita ifrån dem skulle jag inte ha skrivit min fråga.

Jag lämnade inte huset om jag inte var tvungen. vi hade kommit överrens om allt men sen ändrade han sig. Jag har betalat för min del sen dag ett och ska fortsätta göra så. vi hade fått en del pengar som vi skulle dela mellan oss och spendera dem på huset men han la allt i sina fickor och nu vill han att jag betala. Så lägget är inte som ni säger att vi har allt gemensamt utan jag har skildigheter när det kommer till räkningar och inte rättigheter när det gäller pengarna som kommer in (utanför våra lön) . Mina frågor var om hur man gör när de sin partner vill bara dra pengar ifrån en. Nu vill han varken sälja huset (som vi komöverrens om att vi ska göra när jag skulle lämna huset) eller köpa min del. Det är han som vill stanna kvar och att jag ska fortsätta betala min del av räkningar. 

Ursäkta men jag fattar inte hur ni tyckte att det var ok att han gör så och attackerade ni mig för att jag är tvungen att stanna i denna situation!!! :(

• dolffina

OK, jag förstår. Tack för era svar. Får see hur jag löser det. :(

• dolffina

OK, jag förstår. Tack för era svar. Får see hur jag löser det. :(

Svar på tråden Mannen vill att jag fortsätter betala för huset jag lever inte i längre