• Anonym (nu!)

Påbörja IVF - hjälp mig och berätta

Jag och min man ska påbörja vår IVF om 2 veckor. Vi har eg inte fått nån information om hur det går till.

Någon som kan berätta vad man som TJEJ går igenom och om det gör ont. Hur lång tid tar alla saker.

"Felet" ligger hos min make, som har för dålig spermiekvalitet. Jag har normalt antal ägg för min ålder och normala värden osv för min ålder.

Vad kommer hända? Kan någon berätta tack! :)

• Svar på tråden Påbörja IVF - hjälp mig och berätta
  • 8992

Om det inte är något fel på dig så kommer du mest troligen få påbörja något som kallas korta protokollet. Det innebär att du i cirka 14 dagar tar sprutor i magen för att flera ägg ska mogna och bli cirka 20mm. Man går på ultraljud några gånger under dom 14dagarna för att se så äggen växer som dom ska. Gör dom det kommer du få genomgå äggplock, där dom med en typ av nål plockar ut alla mogna ägg som sedan befruktas av din mans spermier. Efter några dagar ser man om äggen befruktats och utvecklats som dom ska och då återförs 1 ägg till din livmoder. :) är det något mer specifik du undrar?

• Anonym (S)

www.sahlgrenska.se/omraden/w/p/provrorsbefruktning-ivf/

Titta på ovanstående länk till Sahlgrenska där de lämnar noggran beskrivning av förloppet både vid långt och kort protokoll. Har du frågor där efter så svarar jag gärna, jag gjort 4 ivf och 8 embryoåterföring också pga manlig faktor!

• BaKu
    Anonym (nu!) skrev 2018-09-24 19:18:10 följande:

Jag och min man ska påbörja vår IVF om 2 veckor. Vi har eg inte fått nån information om hur det går till.

Någon som kan berätta vad man som TJEJ går igenom och om det gör ont. Hur lång tid tar alla saker.

"Felet" ligger hos min make, som har för dålig spermiekvalitet. Jag har normalt antal ägg för min ålder och normala värden osv för min ålder.

Vad kommer hända? Kan någon berätta tack! :)

Är det själva behandlingen ni ska påbörja?

I så fall finns det två varianter, långt eller kort protokoll.

Med det långa så börjar man först med att ta nässpray som nedreglering. Det har jag ingen erfarenhet av. Därefter är behandlingarna likadana..

Man börjar med att ta sprutor som ska stimulera äggmognad. Efter några dagar så bygger man på med ytterligare en spruta som ska stoppa ägglossningen. Sprutorna tas i cirka 10 dagar. Ibland kortare och ibland längre beroende på hur bra man svarar på hormonerna. Under tiden görs ett eller ett par vaginala ultraljud och man får även lämna blodprov för att se hur det går och om doserna ska justeras. En del har inga biverkningar och andra mår ganska dåligt.

Sen är det dags för äggplock. Det görs under lokalbedövning och med lugnande. Det är väldigt olika hur ont man tycker det gör, men fler äggblåsor desto värre brukar det kännas. Men det är inte värre än att man överlever och det går över så snart det är över. Man kan vara lite öm och framför allt lite seg efter morfinet och lugnande.

Risken här är att man blir överstimulerad vilket kan göra ont och i värsta fall kan man behöva bli inlagd. Detta är dock väldigt ovanligt.

Sen befruktas äggen och efter 2-5 dagar är det dags för återföring. Detta är mycket smidigare än utplocket och klart i ett kick. Gör inte alls ont och efter det kan man jobba som vanligt.

Man får också börja med hormon i form av vagitatorer för att hjälpa kroppen på vägen.

Sen får man ett datum man ska ta ett gravtest och förhoppningsvis så är det positivt.

Själva behandlingen är både fysiskt och psykiskt påfrestande. För mannen är det ofta väldigt jobbigt att se på, särskilt om det är hos honom felet ligger. Så glöm inte att prata med varandra och ta hjälp om et behövs. Det värsta är ofta väntan och tiden mellan insättning och test känns som en evighet. Försök göra roliga saker under den tiden för att försöka få tiden att gå.

Men i slutändan är det värt allt man måste gå igenom
  • BaKu

Just det,en sak till. Se till att få all information innan från kliniken. Fråga om hur det gå till. Fråga vart ni ringer om ni behöver hjälp. Fråga om vart ni ringer på kvällar och helger. Det glömde vi och det var grymt jobbigt när man på kvällen blev funderasam på något...

• Anonym (A)

Det varierar ju från kvinna till kvinna och gång till gång exakt vad man gör men man börjar med att göra ultraljud på mensdag 2-3 för att se så att det inte finns några cystor och liknande. Sen börjar man med sprutorna. Man brukar ta 1-3 sprutor om dagen i ca. 10-12 dagar (ibland längre och ibland kortare). Man får göra ultraljud runt dag 8-9 för att kolla hur äggblåsorna växer och beroende på hur det ser ut får man minska/öka/stanna kvar på samma dos i sprutorna. Man kan känna sig om och svullen i magen pga hormonerna och att äggstockarna blir stora och tunga av alla äggblåsor.

Ett visst antal timmar (brukar vara 35-36 timmar) innan planerat äggplock får man ta sin sista spruta - ägglossningssprutan som gör att äggen mognar det sista och placerar sig redo för ägglossning (redo för äggplock i detta fall). 

När det är dags för äggplock får man lugnande och smärtlindring i armen och de går in genom slidan med en lång nål för att plocka ut äggen. Vissa är med om att det gör ont, andra känner inte av någonting. Du är vaken (men kan vara väldigt snurrig och trött) och får säga till sköterskan hur det känns. Om det gör ont ska de ge dig mer smärtlindring. Efter äggplocket räknas äggen direkt och man får veta hur många de fick fram. Det är väldigt vanligt att känna sig öm och uppblåst i magen efter äggplocket. Men gör det t.ex. väldigt ont, om man är väldigt svullen, om man går upp i vikt kan man ha blivit överstimulerad och då ska man kontakta kliniken eller akuten för vård. Lindrig överstimulering är vanligt och går över av sig själv medan svårare varianter kan vara väldigt farliga och kräva att man blir inlagd på sjukhuset.

Efter detta är det dags för befruktning. Vid vanlig ivf läggs äggen och spermierna tillsammans i en skål så får de sköta sig själva och vid icsi väljer embryologerna ut spermier som ser bra ut, fångar upp dem och kör in dem i äggen. Dagen efter äggplock brukar man få veta hur många som befruktades, det är först då man kan se det, och sen är det bara att vänta och se hur embryona utvecklas och om det finns något att sätta tillbaka i livmodern.

Efter äggplocket får man börja ta östrogen och progesteron. Oftast är det östrogentabletter man får svälja och progesterontabletter som ska föras in i slidan. Det kan bli väldigt kladdigt och äckligt när det smält och rinner ut. Trosskydd/binda är ett måste...

Vid embryoåterföring ska man komma dit lite kissnödig för det blir enklare att utföra proceduren då (enklare för dem att se på ultraljudet om de hamnat rätt) och själva återföringen går till så att ett embryo tas upp i en sorts spruta/slang och läggs in i livmodern (slangen körs upp i livmodern genom livmodertappen). De brukar kolla med ultraljud samtidigt så de ser att de placerar slangen/embryot rätt. Det hela går väldigt fort och brukar inte kännas alls.

• Anonym (nu!)

tack för all info!!

Ja det är själva behandlingen vi ska påbörja. All utredning är färdig.

Så från början till slut så bör det ta typ 3-4 veckor alltså?

• Anonym (nu!)

Fick precis samtal från dom och vi ska dit om en vecka och jag kommer få ta sprutor. Vi får väl se om det bara är det eller om jag ska göra nåt mer?

8992 skrev 2018-09-24 19:31:42 följande:

Om det inte är något fel på dig så kommer du mest troligen få påbörja något som kallas korta protokollet. Det innebär att du i cirka 14 dagar tar sprutor i magen för att flera ägg ska mogna och bli cirka 20mm. Man går på ultraljud några gånger under dom 14dagarna för att se så äggen växer som dom ska. Gör dom det kommer du få genomgå äggplock, där dom med en typ av nål plockar ut alla mogna ägg som sedan befruktas av din mans spermier. Efter några dagar ser man om äggen befruktats och utvecklats som dom ska och då återförs 1 ägg till din livmoder. :) är det något mer specifik du undrar?

Ja jag tänkte väl ungefär hur lång tid det tar allt från att man får börja tills man vet om det tagit sig? Vet att det inte är så stor chans att det tar sig första ggn, därför jag funderar!
  • Anonym (nu!)

vilken dag i menscykeln ska man börja med sprutorna??

• 8992

Från första sprutdagen till testdagen cirka en månad. Startade sprutorna första mensdagen (15/2) och tog dom som sagt två veckornframåt (27/2). Två veckor efter det (14/3) skulle jag ta testet. :)

• 8992

Kan tillägga att jag fick mitt försök avbrutet och fick en ägglossningsspruta istället för äggplock och det tog sig ?naturligt? men schemat hade sett likadant ut om jag gjort äggplock/återinföring

Svar på tråden Påbörja IVF - hjälp mig och berätta