• Anonym (Annapanna)

inseminering och ägg

Har en fråga om hormonstimulering inför inseminering. Stimuleringen gör ju så att fler ägg mognar om jag förstått saken rätt. Men betyder det att man ?förbrukar? fler ägg vid varje cykel vid stimulering, även om det bara släpper ett ägg? Man har ju bara ett visst antal som finns redan i ens eget fosterliv... eller tillbakabildas de o kan sedan utvecklas till ägg igen? Så många frågor och så lite tid hos gynekologen...

Undrar också: om man har två stora folliklar på dagen för inseminering (jag hade det, 18 respektive 19 mm), vet man att båda släpper då eller kan det ändå bara bli ett som får chansen att befruktas? Tacksam för både erfarenheter och spekulationer ;)

• Svar på tråden inseminering och ägg
  • Anonym (L)

Varje månad börjar ett antal ägg mogna men i normalfallet är det bara ett  (och i sällsynta fall två) som blir fullt utvecklat och släpper. De andra äggen dör och tillbakabildas, dvs de kommer aldrig att bli fullt utvecklade. Det är så varje månad hela vårt fertila liv. När man stimulerar ägglossning är det de ägg som har börjat utvecklas den månaden som växer till sig. Med andra ord så förbrukar du inte fler ägg den månaden än i normala fall.

Jag vet inte hur stor sannolikheten är att två ägg släpper om äggblåsorna är ungefär lika stora men det är ju större risk/chans för tvillingar vid stimulering.

Lycka till, hoppas att det blir ett plus!

Svar på tråden inseminering och ägg