Det här kanske är fel forum att fråga på, men jag testar ändå, har annars en tråd på ett mer byggrelaterat forum.
Nu har jag lite mer information. Det finns två problem enligt han från länsförsökringar. Föreningen vill att jag ska ta in en till besiktningsman då han som föreningen först rekommenderade tydligen inte fungerat så bra.. det kan jag väg göra, men jag vill inte stå för kostnaden att göra om allt från början om det nu behövs eftersom föreningen + deras besiktningsman har godkänt detta innan vi började bygga. Problemen enligt LF:
1. Det satt tidigare ett element där duschen nu ska vara. Elementet är borttaget, men något måste göras åt rören. Enligt honom var det ej okej att plugga igen rören i väggen och inte heller okej att låta rören sticka ut en liten bit och plugga igen dem utanför tätskiktet då de är i våtzon 1.
2. Dörren är för nära duschens placering eftersom dörren hamnar i våtzon 1, ej okej.
Jag har pratat med byggföretaget igen och enligt dem är detta okej att göra i Sverige vid renoveringar, men ej vid nybyggen. Inget av de ca 10 byggföretag jag kontaktade innan bygget sa något om att det är olagligt att bygga så här. Sen kanske inte försäkringsbolaget tycker om lösningen. Vad jag hittar vid en snabb googling så verkar det vara okej att ha en dörr i våtzon 1. Elementets rör hittade jag inget om. Är det någon här som har koll på regler kring detta?
Byggkeramikrådets branschregler för våtrum.:
"5.1.2 Spalt mellan vägg och karm
Om dörr eller fönster är placerad i våtzon 1 på någon av de väggar
där dusch eller badkar är monterade, ska tätskikt dras ut på karm,
se figur 10. Alternativt om karm inte är monterad, kan tätskiktet
vikas runt väggens hörn för att på så sätt skydda dess kant, se figur 11.
Även andra lösningar kan förekomma"