Får aldrig sova
Hej,
Är i desperat hjälp!
Jsg fick mitt andra barn för lite mer än två veckor sedan. Eftersom han föaskmatas delar jag och min man på nätterna med honom. Den som inte har natten med bebis sover på soffan och har också jour av vår treåring. Problemet är att ingen av oss får sova någon natt... bebisen vaknar ju med ett par tre timmars mellanrum för mat, men även vår stora tjej håller den andre vaken hela nätterna. Hon får sova med liten lampa tänd pga mörkrädd men när hon vaknar på natten kan hon inte somna om pga den. Men om den är släckt gapar hon för det. Hon springer ut för att få sova i soffan tillsammans med en förälder men väl i soffan ligger hon och snurrar, sparkar och slår och ingen sommar. Hon blir superupprörd om man försöker lägga om henne i egna sängen (trots att lampan är tänd) och då springer hon bara upp.
Förstår att det är en stor omställning även för henne men just nu mår ju ingen bra - ingen förälder får sova och hon är ju också trött om dagarna pga detta. Igår hade jag bebisjour och lyckades sova kanske 4 timmar på hela natten, inatt hann jag sova 2 timmar innan dottern startade sin nattritual. Klockan är nu snart 4 på morgonen och jag har varken hunnit eller kunnat somna om i stöket. Hur fasiken ska man orka detta? Vi har ingen släkt på flera mils avstånd så att be om avlastning är svårt. Nästa helg ska dottern till farmor och farfar men det är en vecka dit.
Har någon något tips på hur vi kan hantera detta?