• Tomas83

Föräldrapenning efter hemflytt till Sverige

Hej, 
    Vi flyttade hem till Sverige vid årsskiftet från Sydafrika där vi bodde två år och under tiden fick vi vårt andra barn som var 1.5 år gammal när vi flyttade hem. Baserat på de nya reglerna får vi 200 dagar att ta ut för henne och då jag började arbeta i december 2017 har jag väntat 6 månader för att få upp mitt SGI innan jag nu i augusti tog ut ett par dagar föräldraledighet. Fick igår ett brev hem som sa att jag inte har rätt till ersättning på SGI nivå utan bara på grundnivå (250 kronor per dag) under de första 180 dagarna av föräldradagar (av totalt 200 vi fått) då jag inte hade SGI grundande inkomst oavbrutet under 240 dagar före hennes födsel (naturligt då vi var utskrivna ur Sverige). Jag blev extremt förvånad då jag inte sett detta skrivet någonstans och vilket gör det i princip omöjligt finansiellt att ta ut föräldradagar om man fött barnet utomlands och sen flyttar hem igen. Tänkte höra om någon vet ifall detta är korrekt? 

Tack!
    Tomas

• Svar på tråden Föräldrapenning efter hemflytt till Sverige
  • IsabelleLi

Ja, det är korrekt, om du vill läsa mer kan du googla Socialförsäkringsbalk 12 kap. 35 § p.1 SFB

• Tomas83

Hej, 
    Tack för svar! Låter det inte helt ologiskt? Barnets "första" 180 dagar försvann när vi flyttade hem och vi fick bara ut 200 dagar istället för hela summan (vilket känns helt rimligt måste jag säga) och nu när vi bara har 200 dagar att ta ut så får man bara en låg summa, även om man jobbar på och drar upp sitt SGI etc. Ringde till försäkringskassans kundcenter idag och undrade hur reglerna såg ut och fick till svar att den regeln inte används när man flyttar hem från utlandet, då den blir orimlig men ändå står jag här. Någon annan som råkat ut för samma sak? Har ni lyckats överklaga och "vinna"?

• Seven Costanza

180-dagarsregeln gäller alla som inte hade en sgi för föräldrapenning när barnet föddes, alltså dvs oavsett ifall barnet fött i Sverige eller inte och oavsett ifall det är berättigat till samtliga 480 dagar eller 200 eller 100 dagar. Om den andra vårdnadshavaren har en sgi kan man dock komma runt detta genom att den som har sgi tar ut 180 dagar först och sedan tar den andra (som inte hade sgi vid födseln) ut sina dagar som då blir lönebaserade om man precis som du gjort har jobbat i sex månader efter hemkomst. Så gjorde vi när vi flyttade hem från utlandet då jag fortfarande var försäkrad i Sverige men min man var inte det.

Dock var detta innan dessa begränsningar av dagar infördes och det låter ju jäkligt märkligt om "strafftiden" inte ska vara proportionell till antalet totala dagar. Dvs när den är 180 av 480 dagar normalt sett dvs 37,5% av dagarna så borde ju er strafftid bli 37,5 % av 200 dagar dvs 75 av 200 dagar. Det vore ju mycket mer rimligt! Att bara kunna jobba in så att 20 av 200 dagar blir lönebaserade medan 180 av 200 dagar blir på grundnivå är ju väldigt dåligt. Förstår att det försvårar för er att få det att gå ihop.

• Alexi

Hej!
    Jag blev väldigt nyfiken på det här så jag sökte lite. Och FK verkar ha gjort helt rätt. Läs på länken i propositionen på s 60 och framåt, där beskrivs exakt tanken bakom hur det ska fungera med ersättningsnivå och 240-dagarsvillkoret för de som kommer till Sverige med redan födda barn.

rkrattsbaser.gov.se/prop/adv&prub=&ar=2016%2F17&org=&dok=&dokid=154&get=pdf

prop 2016/17:154

• IsabelleLi
    Tomas83 skrev 2018-09-20 15:55:34 följande:

Hej, 
    Tack för svar! Låter det inte helt ologiskt? Barnets "första" 180 dagar försvann när vi flyttade hem och vi fick bara ut 200 dagar istället för hela summan (vilket känns helt rimligt måste jag säga) och nu när vi bara har 200 dagar att ta ut så får man bara en låg summa, även om man jobbar på och drar upp sitt SGI etc. Ringde till försäkringskassans kundcenter idag och undrade hur reglerna såg ut och fick till svar att den regeln inte används när man flyttar hem från utlandet, då den blir orimlig men ändå står jag här. Någon annan som råkat ut för samma sak? Har ni lyckats överklaga och "vinna"?

Jo, det låter ologiskt även om det lagmässigt är korrekt. Håller med Seven Costanza om att det borde avräknas på ett annat sätt så att det blir någon rimlighet i det.
Svar på tråden Föräldrapenning efter hemflytt till Sverige