• Enmsik

Gravid med Letrozol

Hej allihopa hur går det för er? Har varit så tyst i gruppen! Själv fick jag konstaterat MA 7/6 (i vecka 12) och det kom ut senare samma dag. 19 dagar efter att blödningen startade (alltså onsdagen den 26/6) var jag på efterkontroll för att se så att allt kommit ut. Men läkaren konstaterade då att jag skulle ha spontan ägglossning när som helst då slemhinnan låg på 8mm och en äggblåsa på ca 20mm. Jag hade ont hela dagen under torsdagen den 27/6 så vi fick en glad överraskning i alla fall! Nu är det ca 2 veckors väntan och bim beräknas 11/7. Ska börja testa redan nästa helg då jag plussade innan bim förra graviditeten. :)

• Enmsik
    amillak skrev 2019-07-02 23:21:48 följande:

Vilken bergodalbana! Själv är jag på min första enkeldos Letrozol-kur. Cd 6 idag och sista tabletten imorgon. Vul 15/7 och bim 26/7. Har en tjej på 8 år och två aborter i bagaget. Är lika beredd som inte beredd på det mesta i det här. Fyller 31 i sommar och hade typ gett upp och förberett mig på ett begynnande klimakterie (både löjligt och drastiskt ;)) innan jag besökte en privat klinik i maj. Läkaren sa att jag har "vad man kallar för lätt pco, väldigt många och fina ägg för min ålder och att jag om ca 5-10 år kommer att ha en mer regelbunden och normal ägglossning pga balansen mellan hormoner och antalet ägg, eftersom antalet ägg minskar med åldern." Han sa också att jag tillhör den lyckliga skaran som lättarr kan skaffa barn högre upp i ålder med färre risker. Besökt gyn och kvinnokliniker i flera landsting pga olika saker men aldrig träffat någon som kunnat förklara saker och ting på ett så bra sätt!

Åh vad skönt att du fått hjälp! Jag har pcos vilket är likt pco men endast att det är likt, då med många små äggblåsor osv. Jag har blivit gravid 2 av 3 gånger med letrozol och nu efter graviditeten har jag fått spontan ägglossning förra veckan så jag hoppas ny att det tar sig. :D så spännande med VUL och bim med första kuren! Uppdatera hur det ser ut! :) jag ska börja testa på söndag. Är då på bim-4 och det var då jag plussade förra gången. :)
  • Enmsik

Nu har jag kört igång med letro igen med start igår. Denna gång utan koll med ultraljud... hehe så vi får se hur detta går. Har fått godkänt av landstinget då de har stängt nu. Hade tabletter kvar och fick göra på eget bevåg då jag har kört med detta tidigare. Min läkare ville helst att jag skulle köra dubbeldos och inte trippel som jag gjort tidigare nu när vi inte kollar med ultraljud men känner att det har gått så bra med trippel så jag kör på det ändå. Vid alla kurer har jag fått 2 äggblåsor. En större och en mindre förutom senaste då jag hade två lika stora. Då hade jag dessutom gått ner lite i vikt så letron tog väl bättre. Nu ligger jag på samma vikt som då så jag är inte så orolig att det ska bli överstimulering. I så fall max 3 äggblåsor men tror inte ens på det. Jag tror det blir 2 som vanligt. Så det återstår att se när ägglossning blir. Ska köra med ägglossningstest från dag 10-11 tänkte jag. :) någon annan som precis startat eller ska starta sin kur snart? :)

• Enmsik
    Clemmentina skrev 2019-07-14 14:52:27 följande:

Jag startade en kur igår! Enkeldos för mig och inget vul den här gången. Kommer nog också dag 10-11 vilket för mig blir nästa helg. Intressant med vikten! Jag ska försöka hålla igen lite vad gäller sötsaker den här månaden. Får se hur det går med tanke på att jag snart har semester.

Haha ja jag går på semester imorgon.. men vi gifter oss i september med så man har lite morot att hålla vikten nu eller gå ner nåt kilo. ;) kul att är lite samma! Då får vi följas åt! :D
  • Enmsik
    amillak skrev 2019-07-14 18:24:51 följande:

Jag inväntar mitt första VUL imorgon efter min första enkeldos Letrozol mellan den 29/6 - 3/7. Vi har haft sex typ varannan dag och jag har haft molande värk från och till sen tre dagar tillbaka.. vet inte vad det betyder men ska bli väldigt intressant imorgon!

Spännande! Hör av dig hur det går! :D
  • Enmsik
    Isathe skrev 2019-07-16 07:07:58 följande:

Hej

Jag behöver ert råd ang vilken dag som jag ska räkna som cd 1.

Jag fick i lördags lite blodstrimor i mina flytningar, från söndag så började jag få blod på pappret när jag torka mig och lika så igår. Idag har jag börjat blöda ordentligt.

Jag räknade tidigare att söndag var CD1, då de iaf var blod varje gång jag torka mig, även om de ibte var riklig mens. Idag har jag riklig mens.

Hur hade ni tänkt?? Tack för hjälpen

Min mens började inte heller direkt denna omgång. Började blöda lite brunt i torsdagskväll, sedan pyttelite mörkrött på fredagen när jag torkade mig och i lördags kom det igång ordentligt. Men räknar alltid från den dagen det första kommer. Så torsdag för min del. Så om jag skulle vara du skulle jag räkna lördag som cd 1 för att inte förskjuta eller missa ägglossning. :)
  • Enmsik
    amillak skrev 2019-07-15 16:36:12 följande:

Hej på er! Varit på kliniken idag, har en tjock och fin slemhinna på 10 mm, alltså har tabletterna gjort det dom ska.. sen sa läkaren att det var väldigt svårt att säga då jag var där nu på cd19 men borde kommit på cd 12-13 för att se om jag har ägglossning. Vi såg iallafall nånting på skärmen men han sa att det var väldigt svårt att säga vad. Antingen har jag ägglossning, har precis haft ägglossning eller är väldigt tidigt gravid. Ska ha sex varannan dag framöver, ta blodprov på fredag på progesteron-halten som visar om jag har haft ägglossning eller inte. Sen ska jag ta graviditetstest om ca 2 veckor, om det är negativt ska jag ta samma kur med tabletterna.. Nån som har liknande erfarenheter av tidigt VUL?

Vad var det som gjorde att du fick en tid så sent i cykeln. Tänkte eftersom det var första dosen och man inte vet riktigt hur det tar brukar man få en tid rund cd 12 för att kunna se hur kuren har tagit.. sedan kan man ju ändra dag om man ser att ägglossning inte är förrän typ cd 20. Men tycker det är lite märkligt att få en tid så sent i cykeln då de flesta brukar få ägglossning av kuren. (Biter såklart inte på alla). Men bra att du får ta blodprov! Jobbigt med ovissteten annars. Jag brukar gå på VUL typ cd 11-12 och då är det 1-3 dagar kvar till ägglossning. Får då ta ovitrelle och sen har jag jättetydlig ägglossningssmärta. Det är ju så olika. Men som sagt skönt med blodprov när du inte vet riktigt när du haft ägglossning eller hur många äggblåsor som växte till sig på kuren. Blir det inget för dig denna månad så tycker jag att du ska kräva VUL tidigare så du får se hur kuren funkar för dig! :)
  • Enmsik
    Isathe skrev 2019-07-16 09:12:38 följande:

Men man brukar ju säga att dagen då man blöder ordentligt ska räknas som första dagen

Jaha så kanske de är! Dock har jag hört att man ska räkna från när man börjar blöda oavsett hur blödningen är, som första dagen för att inte räkna fel och missa ägglossning. :) men jag vet inte. Jag har alltid räknat så och det har funkat även med letrozolen. Har 2 graviditeter av 3 kurer i bagaget än så länge. Är på min fjärde nu och har gjort likadant som förut. :)
  • Enmsik
    amillak skrev 2019-07-16 14:07:59 följande:

Fick nog den sena tiden pga semestertider, läkaren var lite tveksam till att börja med letrozol nu under semestern just pga det men så fick jag den tiden och jag visste ju inte så tog ju den utan att tänka närmre på det. Ja läkaren sa det igår att om jag inye blivit geavid nu så ska jag komma runt cd 12-13 för VUL :) jag försöker att inte stressa så mycket kring det nu, har sex varannan dag och avvaktar blodprovet på torsdag.. funderar dock på när jag tidigast ska ta gravtest? Har både testa tidigt och cb:s digitala hemma.. är på cd 20 idag.

Ja okej då förstår jag! :) När trodde du/läkaren att du haft ägglossning? Räkna i så fall ca 2 veckor för det. För säkert resultat räkna 3 veckor. :)
  • Enmsik
    amillak skrev 2019-07-17 10:14:10 följande:

Det var det som var väldigt svårt att utläsa av VUL enligt honom, så därav blodprov imorgon på cd 21 för att se om jag haft ägglossning, däremot kan väl inte blodprovet visa NÄR jag haft ägglossning utan bara OM jag haft va? Hursomhelst så är det ju ändå lättare att gå vidare beroende på resultatet av blodprovet.. nu går jag mest runt och känner efter symptom ;) hur går det för dig??

Ja okej. :) jag vet faktiskt inget om just progesteron blodprov då jag aldrig varit i den svängen själv och därför inte påläst. :) jag tar sista 3 tabletterna idag så enligt tidigare letrozolkurer förväntad ägglossning vara någon gång mellan söndag 21/7-torsdag 25/7. Brukar vara lite olika dagar. Denna gång använder jag inte ovitrellespruta heller eftersom jag inte kontrollerar med VUL, så ägget/äggen får släppa när de släpper. :) Men jag känner av min ägglossning tydligt då jag har ont under en helg dag vid ägglossning. När jag får den smärtan börjar jag räkna på vilken dag jag kan börja testa på. :) jag hoppas på tidig ägglossning så man slipper den långa väntan. Haha!
Svar på tråden Gravid med Letrozol