Inlägg från: ivovanon |Visa alla inlägg
  • ivovanon

Gravid med Letrozol

Hej,

Testar att skriva här. Jag har inte pcos men fick Letrozol utskrivet pga mellanblödningar och utebliven graviditet. Tänkte kolla om någon som tar letrozol här också tempar?

Jag tog första gången denna månad (dag 5-9) och är lite fundersam över min kurva. Det har sedan jag tog tabletterna varit väldigt svajigt, och det står att jag haft ägglossning men de ojämna kurvorna får mig att tvivla. Har förövrigt annars ägglossning av mig själv och fin kurva, letrozol fick jag alltså för att ge ägglossningen en boost och förhoppningsvis slippa blödningar. 

Vad tror ni, har jag ens

haft ägglossning?

• ivovanon

Någon som vet ifall man kan få ägglossning medan man tar tabletterna? Har inga tecken på det men inte heller letat.

• ivovanon

Skrivit förut men skriver igen. Någon med erfarenhet av att få letrozol trots egen ägglossning, utan uppföljning? Jag fick instruktioner att äta enkel dos i 6 månader och sedan gå vidare om det inte funkar. Men nu pratade jag med en barnmorska för att boka in fertilitetsutredning och hon tyckte det var galet att jag fått tabletterna utan inbokad uppföljning (prover + gynundersökning). Hon sa att jag inte borde ta dessa nästa cykel pga väldigt riskfyllt. Fick tid i juni, men nu vet jag inte hur jag ska göra med tabletterna nästa cykel. Erfarenheter någon? Konstigt om en gyn skriver ut de här tabletterna utan uppföljning om det är så farligt tänker jag.

• ivovanon

Ja precis, har egen ägglossning (bekräftad genom temp och progesteronprov) men har spotting ca. 5 dagar efter ägglossning så hon trodde den behövde förstärkas. Men nej, ingen uppföljning alls.

Kanske bäst att inte ta tabletterna fortsättningsvis då. Jag har dessutom bara en äggstock + äggledare så vill ju inte riskera att någonting händer. Känns lite snopet nu när jag trodde mig fått bra hjälp. Utredningen i juni känns så långt borta. Tack för ditt svar!

Mema9 skrev 2019-04-09 18:08:28 följande:

Väldigt märkligt och oseriöst av den läkaren som inte gjort uppföljning. Skrämmande. Det som är farligt är ju att det finns risk för överstimmulering/flerbörd, vilket i sin tur är både farligt för mamman och de eventuella fostrena.

Du har alltså egen ägglossning utan Letrozol? Isåfall skulle jag skippa Letrozolen och köra på min egna iaf en cykel.

• ivovanon

Känner samma. Hur kan våra läkare vara så obrydda? Vad händer om vi får komplikationer? Bär inte de något ansvar i det? Tänkte ringa idag men hann inte med och nu är telefontider över. Vill fortsätta med letrozol eftersom de tar bort majoriteten av mina mellanblödningar men samtidigt känns det dumt att chansa. Får se vad jag gör.

Fanns det någon anledning till att din läkare valde letrozol? Tänker om provsvar visade något avvikande?

Biverkningarna är verkligen jobbiga. Stora humörsvängningar, ordentlig huvudvärk och dessutom väldigt lite ägglossningssekret för min del. Hemskt!

Lisun skrev 2019-04-10 00:24:45 följande:

Jag! Fick utskrivet av läkaren efter diverse prover och undersökningar när vi genomgått fertilitetsutredningen. Väldigt märkligt när jag läste om i princip alla andra som åkte in för kontroller vid intag av letrozol. Känns som vi träffat en sjukt ?lat? och obrydd läkare och totalt misslyckats i vårt val av klinik för utredningen :(. Tänkte köra på med letrozol dom här 6 månaderna för att sen (om ingen graviditet sker dvs) söka oss till en annan klinik. Dock hoppade jag över denna månad (kört 2 månader med letrozol) pga jobbiga biverkningar :( Men inget pluss så långt ögat kan nå tyvärr..

• ivovanon

Hej. Jag har tagit letrozol (dag5-9) i två cyklar men har valt att sluta pga att barnmorskan på Sophiahemmet sa att det var galet att ta utan uppföljning. Har tid för utredning i juni så väntar in den istället.

Nu till min fråga, är på cd 6 nu och mår extremt dåligt psykiskt. Har gråten i halsen hela dagarna och känner att det inte ens är värt att försöka längre. Är vanligtvis positiv och glad, brukar aldrig vara så här sänkt en längre period. Någon som vet om det kan vara de två tidigare månaders med letrozol som fått mina hormoner ur balans? Känns ju som pms men är i helt fel tid i månaden + starkare.

Svar på tråden Gravid med Letrozol