Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vill behålla barnet

Anonym (l) skrev 2018-09-20 21:44:37 följande:
    Men du har skrivit flera gånger i tråden att paret övertalat TS fastän det alltså bara är något du fått för dig.Förvånad
    Jag tror nästan det, för jag tvivlar på att man "åh jag ställer upp med min livmoder".

• sextiotalist
    Anonym (menfy) skrev 2018-09-21 10:04:57 följande:
    Att tro och anta något är inget du kan använda i dina argument. 
    Precis som samtliga här, det spekuleras av samtliga.

Men jag är så emot detta sätt att skaffa barn, speciellt under dessa omständigheter. Jag anser att det är paret som vill ha barn som gjort det största övertrampet här.
  • sextiotalist
    Anonym (Stjäla ett barn) skrev 2018-09-29 13:41:00 följande:

Vad skulle du göra om någon tog ditt biologiska barn från dig? Hade inte den personen haft all anledning till att vara vettskrämd?

Hur tror du barnen mår när du berättar att du tog barnet från sin biologiska mamma? Tänk när barnet ser sig själv i sin mamma. Kanske är en spegelbild av sin mamma med samma intressen och talanger,. Barnet kommer dessutom veta att mamman så gärna ville vara med hen men att du nekade barnet en uppväxt med hens biologiska familj. Barnet/barnen kommer hata dig hela sitt liv. Är det inte bättre att du är den fina vänner och extramamma som gav familjen en chans att bli en familj? Då kommer barnet få en god relation till dig.

Men det är inte något biologiskt barn till någon av dessa kvinnor.

Det du beskriver händer väldigt ofta just när det surrogatmödrar, det är därför många länder säger nej.

Rent juridiskt så är ts barnets biologiska mamma.
  • sextiotalist
    Anonym (Anonym) skrev 2018-09-29 13:52:58 följande:

Fast kvinnan vars ägg användes är ju biologisk mamma till barnen. Hur kan man annars vara biologisk förälder till något barn menar du? Jag anser är barnet som ligger i min mage är min biologiska dotter då det är mitt ägg som producerat detta barn....

För det var inte den kvinnans ägg, en okänd kvinna.
  • sextiotalist
    Anonym (Stjäla ett barn) skrev 2018-09-29 14:24:38 följande:

Ägget var ts väns ägg. Barnet kommer bestå till 50% av ts vänninas dna. Om det någongång blir någon oklarhet om vem som är mamman ( så som sker med ex flyktingbarn) så tas det ett dna prov för att fastställa biologisk förälder. Barnet kommer dessutom likna sin biologiska mamma och ärva många av hennes egenskaper.

Ok, jag läste fel. Men likväl, eftersom de föder i Sverige så är det svensk lagstiftning som gäller. Och ts har lagen helt på sin sida.

Hur som helst, hur det än går är jag säker på att man kan sätta fd framför väninnan.
  • sextiotalist
    Anonym (Stjäla ett barn) skrev 2018-09-29 15:38:59 följande:

Paret har rätt att gå vidare och få umgängesrätt prövad precis som en biologisk pappa har. Med dna prov osv. Då detta inte gått rätt till lagligt så har ts per automatik inte rätt att undanhålla barnet från dess biologiska mamma. Rätten kommer helt utgå från barnets bästa.

Att barnet har rätt att veta sitt ursprung påverkar ts mycket negativt i framtiden. Då kommer hon vara tvungen att berätta sanningen för barnen. Hur hon princip har stulit en annan kvinnas ägg. Barnet kommer med all rätt känna sig lurad och bestulen på sin biologiska familj. Barnet går ju inte bara miste om sin mamma utan även om mormor, morfar kusiner osv.

Eftersom detta med surrogatmödrar har prövats i rätten (tom HD har jag för mig) så kommer rätten till barnet tillfalla ts, så där har du fel.
  • sextiotalist
    Anonym (J) skrev 2018-09-30 10:08:52 följande:

Eh, jo. Du har avlat på en annans kvinnas ägg som du anser dig ha rätten att sno och behålla?

Du kan få ha din definition, en del anser också att man stjäl andras partners och vänner också.

Men det är ingen stöld
  • sextiotalist
    Anonym (Morales) skrev 2018-10-26 08:39:17 följande:

Nu är det som det är, o blir som det blir. Jag tror ju på varma överlag. Gör du nåt fel/fult mot nån så kommer du att få ditt straff. När? Vet man inte, är det om 9veckor, 2år eller 15år. Hur? Kan man inte heller säga, i form av sjukdom eller annan stor kris? Nåt annat? Tänk om tror inget berättar åt barnen o efter 19år drabbas ett barn av nåt som biologiska föräldern kan donera som hjälp. Där kom det, som ett brev på posten. Finns massor av dylika exempel, men är övertygad om att straffet kommer, om man handlat fel.

Karma finns inte, hade det funnits så hade de onda eliminerats. Nu ser jag inte heller TS som någon ond varelse heller, hon är en människa med känslor och hamnat i en situation som hon inte känslomässigt kunde förutse.

Min gissning är att barnen kommer älska sin mamma precis som alla andra barn och när/om de får reda på bakgrunden till deras födsel, så kommer de nog vara nyfikna, men ha full förståelse för mammans beslut.

• sextiotalist
    Embla twopointoh skrev 2018-10-26 10:16:47 följande:
    Enligt svensk lag räknas kvinnan som bär på barnet som biologisk mor, oavsett genetiken, så där har du fel. Man kan naturligtvis diskutera den moraliska och filosofiska aspekten, men den juridiska är solklar.

Det är dessutom svårt för paret att anmäla TS, då de brutit mot svensk lagstiftning genom att anlita en surrogatmamma. Altruistiskt surrogatmödraskap är inte tillåtet i Sverige.
    Det finns dessutom ett sådant rättfall redan, även fastställt i HD, där den kvinnan som bär barnet räknas som den biologiska och juridiska föräldern.
  • sextiotalist
    Embla twopointoh skrev 2018-10-26 10:29:29 följande:
    Ja, TS har ingått ett avtal, men detta är något helt annat än att t.ex.sälja en bil eller en "vanlig" tjänst. För det första är det TS kropp det handlar om och rätten till den kan man inte avtala bort, för det andra är det barn, och inte några själlösa objekt. För det tredje har man en lagstiftning att förhålla sig till, och den förutsätter jag att både paret och TS var medvetna om när avtalet ingicks. Paret var säkert desperata, men det ursäktar inte deras handlande, och nu står de där med konsekvenserna.

Jag kan tänka mig många faktorer som kan inverka på att någon ställer upp som altruistisk surrogat. En genuin vilja att hjälpa, övertalning/påtryckningar, okunskap om de kraftfulla hormonpåslag en graviditet innebär o.s.v.

Om man nu tycker att det är så fruktansvärt att någon annan föder och uppfostrar ett barn med mina gener, så gör man bäst i att inte donera ägg, oavsett intentionen med denna donation, just eftersom man då avsäger sig all juridisk rätt till det eventuella barnet. Kan man inte klara tanken på att något sådant kommer att hända, tar man inte heller den risken. Att man är desperat gör ingen skillnad, man får ta konsekvenserna ändå.
    Och inte att förglömma, jag vet jag tjatar, så har sådana avtal blivit ogiltiga i prejudicerande dom i HD. Dvs förutsättningar var felaktiga, ogiltiga redan från början.
Svar på tråden Vill behålla barnet