• Tiina87

Vill behålla barnet

Anonym (VA?) skrev 2018-10-29 14:14:56 följande:

Okej, hur googlar du då? Vad för sidor är det du går in på och läser? Du vet att det är ganska mycket falsk fakta som rör sig på google, google är ju en sökmotor som får upp olika träffar så även falska artiklar osv kommer upp. Du måste vara källkritisk. I det här fallet kan du som en redan skrivit gå in och läsa på om IVF på Karolinska Institutets hemsida, det är en säker källa och där framgår det att du inte behöver vara gift, det framgår också att en kvinna som är ensamstående alltså singel(ogift, helt utan partner) kan göra IVF. Jag googlade själv på IVF nu och kan faktiskt i en snabb överblick i olika träffar inte hitta att du måste vara gift vid IVF. Vet du inte hur du sållar på google så låt bli att googla, det blir bara pinsamt för dig.

En kurs för dig att ta kanske? www.qampus.se/course/grundkurs-i-kallkritiskt-tankande/ 

En snabb genomgång av källkritik: www.his.se/Biblioteket/soka-skriva-publicera/Vardera-material/Kallkritik/

Självklart vet jag att allt på Google inte stämmer. Men jag väljer att tro på det sjukvården skriver.
  • Tiina87
    Anonym (VA?) skrev 2018-10-29 14:14:56 följande:

Okej, hur googlar du då? Vad för sidor är det du går in på och läser? Du vet att det är ganska mycket falsk fakta som rör sig på google, google är ju en sökmotor som får upp olika träffar så även falska artiklar osv kommer upp. Du måste vara källkritisk. I det här fallet kan du som en redan skrivit gå in och läsa på om IVF på Karolinska Institutets hemsida, det är en säker källa och där framgår det att du inte behöver vara gift, det framgår också att en kvinna som är ensamstående alltså singel(ogift, helt utan partner) kan göra IVF. Jag googlade själv på IVF nu och kan faktiskt i en snabb överblick i olika träffar inte hitta att du måste vara gift vid IVF. Vet du inte hur du sållar på google så låt bli att googla, det blir bara pinsamt för dig.

En kurs för dig att ta kanske? www.qampus.se/course/grundkurs-i-kallkritiskt-tankande/ 

En snabb genomgång av källkritik: www.his.se/Biblioteket/soka-skriva-publicera/Vardera-material/Kallkritik/

Reglerna är nya sedan 2017.
  • Tiina87
    Anonym (VA?) skrev 2018-10-29 17:19:39 följande:

Här är de nya reglerna 2017. Vart står det att paren som gör IVF måste vara gifta? Det i länken är det som sjukvården och lagen i Sverige säger. Det bland annat tillkom i det nya 2017 var att ensamstående fick hjälp med att skaffa barn ensamma. 

www.karolinska.se/for-patienter/alla-mottagningar-och-avdelningar-a-o/tema-barn-och-kvinnosjukvard/gynekologi-och-reproduktionsmedicin/ofrivillig-barnloshet/reproduktionsmedicin-novum-huddinge/vantelista-och-kotid/ 

Vilken sjukvård är det du tänker på? Du kanske inte bor i Sverige och i ditt land kan det ju vara andra regler/ lagar men de gäller inte Sverige.  Du får gärna länka till den "sjukvård" och dina "googlingar" som säger att par som gör IVF i Sverige måste vara gifta. 

Jag skrev ju precis att det är nya regler från 2017 ( 1 januari). Läste du ens innan du citerade (eftersom du upprepar)?

Där Jag bor är det samma regler som i Sverige.
  • Tiina87
    sextiotalist skrev 2018-10-29 17:28:37 följande:

Det är ju snart två år sedan

Ja?
  • Tiina87
    Anonym (VA?) skrev 2018-10-29 17:38:33 följande:

Och men kan du länka vart du har läst det då? I det jag länkade står det inte att en person som vill göra IVF måste vara gift, är det ett par som vill så ska det vara sambo men även en ensam kvinna kan göra. Jag undrar fortfarande exakt på vilken sida du har läst att alla som gör IVF måste vara gifta? 

Missade du något eller förstår du inte? DET ÄR NYA REGLER FRÅN 1 JANUARI 2017. Förstår du? Nya regler från 1 januari 2017, snart två år sedan.
  • Tiina87
    Anonym (VA?) skrev 2018-10-29 18:11:56 följande:

Nu plockar jag fram popcornskålen, det här börjar ju bli riktigt roligt! 

Ta och läs reglerna då. Du är ju bara pinsam nu. God natt och glöm inte att binda dina barns svansar. 

Vad är det pratar om? Du har ju själv skrivit att reglerna är ändrade. Har du glömt det?
  • Tiina87
    Anonym (Lycka till!) skrev 2018-11-06 19:23:30 följande:

Om du hade brytt dig om att ens läsa länken så hade du sett att DET ÄR NYA REGLERNA FRÅN 1 JAN 2017.. 

Det skev jag redan i inlägg 627..
  • Tiina87
    Anonym (Mamma Klara) skrev 2018-11-07 15:20:38 följande:

Provrörsbefruktning (IVF)Provrörsbefruktning som också kallas in vitro fertilisering, IVF, är en typ av assisterad befruktning vid ofrivillig barnlöshet. Kvinnan får hormoner som stimulerar äggstockarna till utveckling av flera ägg. Äggen uthämtas sedan från äggstockarna. Mannen får lämna spermier som sammanförs med äggen utanför kroppen.

Västra Götalandregionen erbjuder tre ägguttag vid IVF-behandling. Detta gäller inte om man har gemensamt barn, det vill säga båda parter är föräldrar i juridisk mening. Blir ni remitterade från ett annat län kan andra regler gälla.

KRITERIER FÖR IVF-BEHANDLING

Fast stabil relation som varat minst 2 år, man skall vara sammanboende och skrivna på gemensam adress.

Åldersgräns för kvinna <40 år, för partner <56 år. Remiss ska skickas innan kvinnan fyllt 39 år och partnern 55 år. Ingen behandling påbörjas när kvinnan fyllt 40 år eller partnern fyllt 56 år. Frysåterförande kan göras efter 40 resp. 56 års ålder. 

Body Mass index (BMI) 18<35 hos kvinnan.

Ja?!
  • Tiina87
    Anonym (Mamma Klara) skrev 2018-11-07 15:53:54 följande:

Haha, oj då 

Här du läst de sista sidorna i tråden? Det du skriver är redan skrivit i tråden.
  • Tiina87
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2018-11-07 18:50:33 följande:

Jag gjorde ivf via landstinget efter 1 jan 2017 och då var det inga krav på att vara gift. Känner flera som inte är gifta som gjorde vid samma tidpunkt.

Det är ju för att nya regler trädde i kraft 1 januari 2017..
  • Tiina87
    Anonym (Lycka till!) skrev 2018-11-07 18:57:34 följande:

Jag har absolut inte hävdat att man måste vara gift! Det e finskan/åländskan som hävdar det..

Om du menar mig så är jag varken finsk eller åländsk.
  • Tiina87
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2018-11-07 20:15:41 följande:

Läs mitt inlägg ovanför ditt.

Fortfarande, nya regler från 1 januari 2017.
  • Tiina87
    Anonym (Lycka till!) skrev 2018-11-07 20:44:25 följande:

Jag menar dej, då får jag väl be dej om ursäkt då. Det jag gick på var ditt finska namn och att du tidigare skrivit "där jag bor gäller samma regler som i Sverige".

Mitt namn är fortfarande varken finsk eller åländsk. Dessutom finns det flera länder som har samma regler som Sverige.
  • Tiina87
    K med lilla E skrev 2018-11-07 21:01:12 följande:

Då har de ändrat reglerna igen i så fall, för nu 2018, så finns inget krav på att man ska vara gift för IVF.

De nya reglerna som gäller nu trädde i kraft 1 januari 2017. Inga ändringar efter det vad jag vet.
  • Tiina87
    K med lilla E skrev 2018-11-07 21:14:58 följande:

Och du påstår på fullaste allvar att det i de reglerna står att man måste vara gift? Kan du svara ja eller nej på den frågan?

I reglerna som gäller nu behöver man inte vara gift. Men det hade du kunnat läsa dig till i x antal inlägg i tråden.
Svar på tråden Vill behålla barnet