Inlägg från: Colourfulrainbow |Visa alla inlägg
  • Colourfulrainbow

Vill behålla barnet

Det här är en av många anledningar till varför jag är emot surrogatmödrarskap. Oavsett vad TS fattar för beslut kommer någon eller några bli sårade. 

Och ni som klankar ner på TS, lägg ner. Hon är gravid, mår dåligt och söker tröst här i känsliga rummet. Hoppas en moderator rensar i tråden. 

Till TS: Jag förstår att du velat göra något fint för dina barnlösa vänner, och jag förstår också att det kändes säkert som ett bra beslut från början, men nu när du är gravid så är det förstås en helt annan situation som inte gick att föreställa sig innan. 

Jag tycker genast att du ska söka hjälp hos sjukvården. Du måste få prata med en psykolog. Jag antar att du gått några gånger till din barnmorska, och jag gissar på att din väninna och hennes man följt med, stämmer det? 

Därför kan det vara bra att prata med någon utomstående, någon som inte träffat din väninna och hennes man. Du behöver någon som är objektiv. 

Du har rätt till barnet, och det går att ha varannan vecka. 

• Colourfulrainbow

TS, vems idé var det här, och hur gick diskussionen till? För det låter inte som det var du som erbjöd dig att göra det här. Du skriver att du "gick med" på det. Det låter inte som det här var din idé och du som övertalade dem. 

• Colourfulrainbow
    Kasperina skrev 2018-09-19 14:58:34 följande:

Jag tycvker för övrigt att dina vänner inte borde ha satt dig i den här sitsen till att börja med, det var fruktansvärt egoistiskt av dem!

Håller med här. Det låter inte alls som TS varit med på detta 110 procent eller att det var hennes förslag. 
  • Colourfulrainbow
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-19 14:48:19 följande:

Jag lutar mest åt abort även om tanken sliter sönder mig...

Jag förstår att du inte vill fullfölja graviditeten om du redan nu i vecka 12 mår dåligt. Risken finns ju att du mår ännu sämre när barnet väl börjar sparka, samt efter förlossningen.Om du väljer att göra abort tycker jag dock att du bör överväga att dra en lögn och säga att du fick missfall. 
  • Colourfulrainbow
    Anonym (menfy) skrev 2018-09-19 14:33:38 följande:

Du har gått med på att ställa upp som inkubator till dina vänners barn. Ni hade (förmodar jag) ett avtal och var överens. Nu har du ångrat dig. 

Dina vänner har litat på dig, betalat pengar för IVF och det är kvinnans ägg du blev befruktad med. Ändå vill bryta avtalet och behålla barnet som ditt. 

Vilken smärta det barnlösa paret måste känna när de får reda på att de trots allt inte får behålla sitt barn. De har säkert hoppats i flera år och så dyker du upp och ni kommer överans om att du ska bära och föda deras barn. Ägget är din väns, tänk om barnet blir en kopia av sin mor? Hur kommer du att känna då? Och hur ska du förklara omständigheterna för barnet när det växer upp? 

Jag har själv fött barn och jag kan förstå att hormonerna ställer till det, men jag anser fullt och fast att barnet tillhör dina vänner och att du sviker dem på ett väligt grymt och förfärligt sätt. Sätt dig in i deras situation. 

Fast du sätter ju inte dig in i TS situation. 
  • Colourfulrainbow
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-20 17:19:49 följande:

Tack för alla stöttande kommentarer. Jag orkar inte skriva just nu, vet varken ut eller in, har sån panik. Men tack iaf. Jag kommer tillbaka när jag vet vad jag ska göra.

Tänk på dig själv nu. Du har inget som helst skyldighet att bära ett barn åt dina vänner. Du är ingen maskin. Det är din kropp. 
  • Colourfulrainbow
    Anonym (så det kan bli) skrev 2018-09-20 17:36:28 följande:
    Står det någonstans att inte ts gick med på detta själv? Blev hon tvingad med våld att få ägg från en annan kvinna i sin livmoder?

Hela situationen är så sjuk...både för ts och dom stackare som förväntat sig få ett barn.
    Nej. Däremot får paret faktiskt ta med i beräkningen att sådant kan hända. Ts är ingen robot utan känslor. Hon kan ångra sig. 
  • Colourfulrainbow

Jävligt dåligt att bli arg på dig när du mår dåligt, hade de brytt sig om dig hade de kunnat ordna en psykolog till dig istället. 

En kvinna som inte är klar med barnafödandet ska aldrig vara surrogatmamma. Det kan ske komplikationer som gör att du aldrig mer kan bli gravid eller genomgå en förlossning. 

Och att sätta in två ägg är ju inte klokt. 

Nej, om du gör abort så säg att du fick missfall. De kommer aldrig kunna ta reda på sanningen. 

• Colourfulrainbow

Pga att du väntar fler än ett barn är risken stor att det blir kejsarsnitt. Vill du ha flera barn i framtiden? För om läkarna bedömer att du inte kommer kunna föda vaginalt efter det här, måste du göra kejsarsnitt vid varje graviditet, och man brukar sällan rekommendera fler än tre kejsarsnitt.

• Colourfulrainbow
    Embla twopointoh skrev 2018-09-21 19:47:44 följande:
    Det stämmer inte, man får i allmänhet föda vaginalt efter ett kejsarsnitt. Det är klart att möjligheten finns att läkarna säger stopp redan efter första snittet, men det är ovanligt. Dessutom så "måste" man inte göra snitt bara för att en läkare rekommenderar det, de kan inte tvinga en om man inte vill.

Och, angående antal snitt, så läste jag en studie på kvinnor i något arabland (minns ej vilket), där det är vanligt att kvinnor förlöses med snitt även om det inte finns medicinska eller psykiska orsaker.Eftersom de får fler barn i genomsnitt än oss, så kan det bli den sex-sju snitt per kvinna, och det utan större komplikationer. Rekommendationen om max tre snitt per kvinna är alltså ingen allmän, oemotsagd sanning.

Ditt inlägg känns mer som ett försök att skrämma TS till abort, än byggt på rationella argument.
    Jag försöker inte skrämma ts till abort, jag har varit på hennes sida sedan starten. Jag tycker att ts ska få behålla barnen om hon så önskar, och sedan får hon och väninnan lösa någon form av varannan vecka boende i framtiden. 

Jag har inte sett något om att ts har egna barn och det jag skrev kan vara värt att ta i beaktning om hon vill ha biologiska barn i framtiden. Särskilt om hon vill ha flera barn.

Nej, klart man inte måste göra snitt bara för läkaren rekommenderar det. Däremot är det inte direkt ovanligt att det blir snitt just vid tvillingfödsel.

Och angående tre kejsarsnitt, det är klart att vissa kan göra fler. Vet en kvinna som gjort fyra snitt och det har gått bra. Men jag har flera vänner som varit tvungna att göra kejsarsnitt även vid sin andra (och tredje) graviditet eftersom de inte kan föda vaginalt efter första snittet, och sedan blivit avrådda från att skaffa fler barn.
  • Colourfulrainbow
    Anonym (M) skrev 2018-09-21 21:25:31 följande:
    Stämmer inte. Efter mitt första snitt var det inga problem att föda vanligt om jag ville det. Det var ingen läkare som bedömde något, utan i de allra flesta fall kan man föda vaginalt efter ett snitt.

Jag valde snitt igen och nu ska jag göra snitt nr tre. Jag hade fått föda vaginalt denna tredje gång om jag ville, men de avrådde från det.

Finns inga "måste".
    Nej, det har du rätt i. Det finns inga "måste" och jag har inte använt det ordet heller. Det finns dock en risk, med tanke på att det är en tvillinggraviditet, att det kan bli snitt. 

Jag har aldrig beordrat någon att göra en abort. När jag märkte att ts började luta åt abort och hon själv nämner att hon inte klarar av den här graviditeten, och jag gissar på att hon inte har några bio-barn. Det är något jag tycker är galet, som jag skrev innan så bör en surrogatmor ha fött egna barn samt vara klar med barnafödande. 
  • Colourfulrainbow
    Anonym (M) skrev 2018-09-21 21:34:28 följande:
    Jo, du använde ordet måste.

Citetar dig igen: "om läkarna bedömer att du inte kommer kunna föda vaginalt efter det här, måste du göra kejsarsnitt vid varje graviditet"
    Då ber jag om ursäkt! Jag står i alla fall på ts sida oavsett vad hon väljer att göra. 
  • Colourfulrainbow
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-28 15:49:15 följande:

Hade tid för abort igår, men klarade inte av att genomföra det, men vet inte om jag vågar behålla heller... Vettskrämd för vad de kan göra då...

De kan inte göra något. Om de hotar dig får du polisanmäla dem. Det är din kropp och de har inget att säga till om.
Svar på tråden Vill behålla barnet