Inlägg från: Anonym (Oj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oj)

Vill behålla barnet

Oj vilken situation.

Precis som ovanstående skrivit : be om profesionell hjälp.

Dessvärre har ju dina vänner rätt till barnet om det är mammas ägg och pappans spermier.

Eller har du donerat ägg? Är det biologiskt sätt ditt barn?

Supertråkig situation :(

• Anonym (Oj)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-18 15:08:35 följande:

Vecka 12.

Jag vill ha det här barnet, det är det enda jag känner....

Hur tänker du förklara detta för barnet när barnet blir äldre? Har du tänkt på barnets bästa?

Visst - som sextiotalist skrev så faller barnet till dig men DU vet ju om att det tekniskt sätt inte är ditt barn. Du gick med på att bära barnet och sen är det jättetråkigt att du ska må dåligt nu i efterhand och ångra dig. Oavsett om du har rätt i rätten så hur har du tänkt dig allt sen?

Vad kommer folk i din omkrets tänka och tycka? Du har ingen biologisk anknytning till barnet bortsett från att du bär barnet.

Hur ska du förklara för folk och som sagt för detta lilla barn?

I mina ögon är det att jämföra med kidnappning. Att rätten sen ser det på annat sätt är lagligt rättsligt men etiskt och moraliskt...... vad tror du kommer bli av detta??
  • Anonym (Oj)
    sextiotalist skrev 2018-09-18 16:03:07 följande:

Nu behöver inte ts berätta mer än att det är en äggdonation om folk undrar. Du kan jämföra det med kidnappning, men det jag försöker förklara är att TS har lagen på sin sida, hur man än tycker.

Personligen så skulle jag inte ens sätta mig i den situationen, varken i TS roll eller parets roll.

Jag tror faktiskt inte att omgivningen kommer tänka så mycket, jag hade nog tänkt "det var ju klantigt att ni inte tog reda på vad som gällde innan"

Eftersom jag har vänner som adopterat så skulle jag inte ens reflektera över en eventuell biologisk anknytning.

Om du läser länken jag skickat så kommer du inse att detta har man försökt med förut och inte fungerat, vad det kommer bli av, troligen som vilken annan mamma som helst.

Jag läste dina länkar så du behöver inte förklara för mig att TS har lagen på sin sida.

Jag pratar om moral.

Jag kan tycka synd om TS att det blev fel men jag tycker absolut inte synd om henne inder stora hela utan då sympatiserar jag med barnets riktiga biologiska mamma.. Hon ställde upp för sina vänner och sen fuckar hon dom totalt. JAG ser det likvärdigt som kidnappning för TS har ingen biologisk anknytning överhuvudtaget!

Att lagen säger annat - det är en annan sak men det här är vad jag tycker.

Hade den här trion vart bekanta med mig hade jag tagit avstånd från TS alla dagar i veckan.

Den som är det största offret i der hela är det stackars barnet. Och jag tror att TS bekanta kommer ifrågasätta henne. Varför skulle dom inte? TS har ställt upp alldeles själv och gått med på detta. Rättsligt är der hennes barn men biologiskt sett... skulle man ta dna prov på barnet så kommer det inte visa någon som helst anknytning.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-18 16:52:25 följande:

Det gäller väl bara vid spermiedonation där donatorn inte är anonym?

Så din tanke är alltså att bryta med alla du känner och fly för att behålla barnet för jag kan tala om för dig redan nu att kvinnan - din vän - som du snott ägget från kommer sälja ut dig för hela staden och dina andra vänner.

Hoppas barnet kommer hata dig
  • Anonym (Oj)
    Colourfulrainbow skrev 2018-09-18 17:53:27 följande:

Det här är en av många anledningar till varför jag är emot surrogatmödrarskap. Oavsett vad TS fattar för beslut kommer någon eller några bli sårade. 

Och ni som klankar ner på TS, lägg ner. Hon är gravid, mår dåligt och söker tröst här i känsliga rummet. Hoppas en moderator rensar i tråden. 

Till TS: Jag förstår att du velat göra något fint för dina barnlösa vänner, och jag förstår också att det kändes säkert som ett bra beslut från början, men nu när du är gravid så är det förstås en helt annan situation som inte gick att föreställa sig innan. 

Jag tycker genast att du ska söka hjälp hos sjukvården. Du måste få prata med en psykolog. Jag antar att du gått några gånger till din barnmorska, och jag gissar på att din väninna och hennes man följt med, stämmer det? 

Därför kan det vara bra att prata med någon utomstående, någon som inte träffat din väninna och hennes man. Du behöver någon som är objektiv. 

Du har rätt till barnet, och det går att ha varannan vecka. 

Du tror inte att den blivande mamman och pappan som hon är vän med och ställt upp för kommer må dåligt över att bli av med deras barn? Det ör ju den andra kvinnans ägg!

Jag håller med om att surogatmödraskap inte ska göras hur som helst. I andra länder går det att göra för där finns nätverk runtomkring.

Men det här är så fel på så många punkter. Rättsligt sätt är det TS barn men inte på något sätt biologiskt. Hur ska hon förklara för barnet?

- nej men du tillhör egentligen en annan familj men jag ångrade mig, tog din riktiga mammas ägg och sen blev du min mot din riktiga mammas vilja.....
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Skogen mogen) skrev 2018-09-19 17:02:55 följande:

Har du själv fött barn? I annat fall kan du ju vänta med ditt uttalande tills du själv fått uppleva det. Man kan inte kräva av en havande kvinna att inte känna moderskänslor. Det är en hormoniell attack i syfte att skydda det ofödda barnet. Det är att gå helt emot naturens lag att kräva annat av kvinnan.

Och jo, barnet knyter ann till den som bör barnet. Barnet lär sig mammans röst, mammans hjärtslag och knyter anntill den personen. Vetenskapligt så skulle det hör barnet dela fler anknytningarnas med värdmamman än den biologiska. Värt att tänka på. För vem vet vilken anknutningskonflikt det kan innebära för barnet att skiljas från den modeorden lätt känna från magen?

Jag har fött två barn och båda är döda. Så jag har upplevt det ochvet också vad det innebär att vara ofrivilligt barnlös. Så jag har upplevt moderskänslor och jag har fortfarande moderskänslor det kan du he dig FAN på! När jag sitter vid mina barns grav så värker det i hels kroppen och själen! Så jag kan uttala mig jävligt mycket.

Det är därför jag reagerar så starkt för TS vet vad hon gav sig in i. Hon ställde frivilligt upp för sina vänner att föda deras barn - hon ställde upp med att bli befruktad med sin kompis ägg.

Sedan att TS ångrar sig djupt är HEMSKT! Men vad tror du föräldrarna till det blivandde barnet tänker och framför allt känner sig! Dom är ofrivilligt barnlösa sen är det en oerhört dum och tragisk situation där inget blev som dom tänkt sig. Och det är väl fan så jävla klart att barnet knyter an till den som föder men det är fortfarande någon annans barn biologiskt och man bestämmer inte dig för att bara behålla ett annat barn på detta sätt! Hur ska TS kunna förklara detta för barnet om hon behåller det?!
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Skogen mogen) skrev 2018-09-19 17:44:10 följande:

Jag beklagar självfallet din situation! Fullkomligt vidrigt. Men en person som aldrig varit gravid och som känner så naturliga känslor som TS gör kan inte hållas ansvarig med uttalanden som *det skulle du ha tänkt på innan*. Hur skulle hon kunna veta innebörden av en graviditet? VEM vet det innan?

Och såklart du som barnlös fortfarande har moderskänslor, du är ju mamma. Men hade du känt exakt samma smärta om det hade varit en surrogat som bärt och fött dina barn istället? Och hade det varit en rimlig begäran att en utomstående skulle behöva gå igenom det för att bistå barnlösa par med barn?

Vad kan man egentligen begära av en utomstående när det gäller den egna barnlängtan?

Men det är ju klart man måste sätta sig in i situationen som blir innan du ens överväger att ställa upp som surrogatmamma. Detta är ju inget man bara ställer upp på! Och vi vet heller inte om TS har vart gravid innan för det framkommer inte!

I Sverige är det inte tillåter med surrogat och därför är det inte något som man bara gör.

Det här är dumt gjort av både TS och föräldrarna.

Om man inte vet vad en graviditet innebär så ställer man inte upp på det! Man behöver inte ha fått barn innan för att veta att det tär på kroppen och känslor kommer och går utan dess like och att man faktist ska lämna bort barnet i fråga. Därav är det en sådan dum situation som både föräldrarna och surrogatmamman suttit sig i. MEN man bestämmer sig bara inte som surrogat att behålla barnet ifråga.

Det här är förmodligen föräldrarnas ända chans till att få ett biologiskt barn och det ska någon beröva dem. Och tydligen så kan ju TS bli gravid så hon har ju möjlighet till fler barn medan föräldrarna inte kan.

Det går ju att jämföra att om du adopterar ett barn så kommer den biologiska mamma och knackar på dörren och bestämmer att hon ångrat sig.

För det första så hade jag ALDRIG bett en närstående om att bära mitt barn men det är ju SJÄLVKALRT att jag hade älskat mina barn lika mycket om någon annan burit dom!

Pappan bär ju aldrig på barnet - älskar ban barnet mindre då menar du?

www.nordicsurrogacy.se/pris-och-kostnad-for-surrogat/

Du kan ju själv läsa om hur många mammor och pappor som inte bär sina barn men som älskar dom villkorslöst ändå.

Nu har jag den oförskämda turen att jag kan bli gravid utan problem - något som EXTREMT många tar för givet ! Men hade jag inte kunnat bli det så hade jag valt surrogat genom en ordentligt uppbyggd laglig organisation där kvinnor ställer upp utan att bli utnyttjade.

Och tack för att du beklagar. Det är rent av en vidrig situation.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-28 15:49:15 följande:

Hade tid för abort igår, men klarade inte av att genomföra det, men vet inte om jag vågar behålla heller... Vettskrämd för vad de kan göra då...

Lagligt sett kan dom inte göra något. Du föder och dom är ditt rättsligt

Men alla i din närhet - vänner och släktingar kommer ju veta och är du beredd på att låta barnen växa upp i detta?

Föder du barnen och ger dom till de biologiska föräldrarna så kommer du alltid vara delaktig i deras (barnens) värld men om du behåller dom så kommer verkligheten och sanningen komma ikapp dig tyvärr.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Mrs. T) skrev 2018-09-29 06:50:54 följande:

Detsamma gäller dock för paret. Ska de ta barnen från någon som har burit dem i nio månader, fött fram dem, och verkligen vill behålla dem? Är de beredda på det? Är barnlängtan så stark att det inte berört dem, så kan de ju redan nu gå och stjäla med sig ett barn från BB liksom...

Ja det tycker jag.

Du vet ingenting om deras barnlängtan och att säga att dom lika gärna kan gå och kidnappa ett barn på BB är bara dumt att säga av dig. Riktigt korkat och vidrigt då det absolut inte går att jämföra,
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Mrs. T) skrev 2018-09-29 11:46:21 följande:

Jaha, och varför är det korkat och vidrigt och inte alls jämförbart med någon annan som burit barnen och velat behålla dem sedan de var tolv veckor gamla?

Du kan väl lika gärna hävda att den andra familjen alltid kommer vara delaktig i deras liv. Tror det är tio gånger lättare att komma över omvärldens rynkade näsor (och det finns massor av främlingar här som förstår henne fullt ut, varför skulle inte familj och nära vänner kunna göra det?) än att ge bort sina barn när man egentligen ville behålla dem.

För att pappan i detta fall är den biologiska fadern och att dom hade en deal i ett korkat avtal. Därför kan man inte jämföra denna situation med att gå och handplocka en bebis på bb. Det begriper du väl själv?!

Precis som många förstår TS situation så är vi också en stor del i detta forum som inte resonerar likadant som du och andra gör.

Bara för att vi tycker annat betyder inte det att vi inte känner för TS men att behålla dessa två barn när det Inter är hennes är inte ok någonstans.

Och det är heller inte ok att detta har gjorts men nu är det så.

Och TS har inte besvarat något om hur denna situation gick till väga. Många tror att TS blivit övertalad men vi har ingen aning då hon inte besvarat det. Och att plantera in andras embryon i sin kropp är inger man bara tackar ja till.

Bioföräldrarna har kort fel och TS har gjort fel.

Men barnen - om man tänker utifrån deras sätt när dem är äldre... hur ska TS förklara denna situation?!

Till skillnad från biomamamman så kan TS få barn. Ett prevelegium som många kvinnor tar för givet.

Det går ju att jämföra med att om en familj har adopterat ett barn så står helt plötsligt en bioföräldrer och knackar på dörren och ska ha tillbaka sitt barn.

Man kanske struntar i omvärldens rynkande näsor men hur förklarar man för barnen när dom är äldre? För dom kommer ju få reda på sanningen en vacker dag.

- Jag fick med på att bära er åt ers föräldrar men sen ångare jag mig så jag behöll er men ni har andra föräldrar egentligen.... -
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Fel) skrev 2018-09-29 12:37:35 följande:

Fast pappan är ju inte biologisk fader i detta fall. Däremot är det kvinnan i paret vars ägg blivit befruktade.

Tack för rättningen!
  • Anonym (Oj)
    Embla twopointoh skrev 2018-09-29 16:05:16 följande:

Okej, då måste jag ha missförstått eller blandat ihop det.

Oavsett, så varför gjordes inte en IVF med donerad sperma på kvinnan? Hennes ägg verkar det som sagt inte vara något fel på.

Kan ju faktist vara vad som helst som gör att hon inte kan bära på ett barn.

Tror inte man väljer surogat om kvinnan kan bära så av okänd anledning kan hon säkert inte bära barnet själv
  • Anonym (Oj)
    Embla twopointoh skrev 2018-09-29 16:53:47 följande:

Ett fjärde alternativ är att TS behåller barnen, utan att ge det andra paret gemensam vårdnad (men följer lagen och berättar för dem att ägget var donerat).

Jag håller med om att barnens rättigheter går först, men som jag ser det så finns det ingen enkel lösning på denna situation som samtidigt självklart skulle vara det bästa för barnen. Hur man än vrider sig finns det nackdelar för barnen.

Men hur blir det dagen då barnen kanske vill bo hos sin biologiska mamma?

Hur blir det när barnen får reda på sanningen och blir medvetna om vad som hänt och hur dom vuxit upp?

Att TS fick för sig att behålla dessa barn som inte är hennes?

Då är det väl bättre att TS ger barnen till den biologiska mamman och barnen får träffa TS som den vän hon är till familjen istället för att hon ska behålla barnen och dom ska komma i kläm när biomamman ständigt vill ta kontakt ?

Ägget tillhör ju den biologiska mamman
  • Anonym (Oj)
    Embla twopointoh skrev 2018-09-29 17:20:32 följande:

Med betoning på kanske. Vi vet inte hur det kommer att bli i framtiden, vad barnen kommer att känna (och det är ju mycket möjligt att barnen inte kommer att reagera och känna likadant, det är ju två individer). Om TS behåller barnen, kommer hon att vara deras anknytningsperson (det är hon redan, eftersom nyfödda faktiskt känner igen sin mammas hjärtslag och röst från tiden i magen), och TS familj kommer att bli barnens familj.

Det går inte att förutse. Man kan fundera på olika möjliga reaktioner och känslor, men veta hur det blir kan man inte.

Äggen tillhör inte äggdonatorn enligt svensk lag, utan den kvinna som bär och föder dem. Alltså har man, när man väl donerat, inte några juridiska rättigheter kvar till de barn som eventuellt blir resultatet av donationen.

Det är ju bevisat att många adopterade barn växer upp och upplever identitetskris.

Tänker då på dessa barn som - kanske - komner reagera rätt så starkt på sanningen.

Att dessa barn blev fråntagna sina bio föräldrar för att TS valde att behålla dom själv.

Att ts bär dem och att hon har laglig rätt vet vi redan. Ho knyter ann och barnen knyter ann men det vesäntliga är ju hur barnen kommer växa upp. Vad är rätt och fel för dom?

TS visste vad hon gav sig in i när embryona fördes in. Och bara för att hon har ångrat sig och har rätten på sin sida så tycker inte jag att det hon planerar att göra är rätt.

Barn kidnappas och adopteras bort mot föräldrars vilja pga fattigdom.

Det är ju lite samma sak som denna situation.

TS ställer upp, bioföräldrarna lägger ut enorma summor, graviditeten tar sig och sen ska TS behålla barnen.

Jag tycker synd om barnen som drabbas av detta. Får så ont i magen.

Bedrövligt för TS också, säger inget om det men hon tänker definitivt inte på barnen i denna situation
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Slå mig hårt i ansiktet) skrev 2018-09-29 17:36:07 följande:

Men herregud, om dina föräldrar helt plötsligt hade berättat för dig att de inte var dina biologiska föräldrar, utan att grannfrun var din bio-mamma hade du då helt plötsligt bestämt dig för att du då ville bo hos henne istället?

Ts är ju den som bär barnen, den röst, hjärtslag lukt, ja allt som dessa barn kommer känna till i 9 mån och sedan resten av sina liv om hon behåller. Vet inte var er definition av mamma dras men för mig är det den som tar hand om och ger omsorg. En man bli inte pappa genom att donera spermier och en kvinna blir inte automatiskt mamma genom att donera ägg.

Sen att hela historien är högst olycklig och paret här hemskt gärna vill bli föräldrar är något annat.

Men att påstå att genetik är allt eller ens huvuddelen är ju rätt förenklande och smått nedlåtande. Vem är då moder i de fall par blir gravida med ett renodlat donerat ägg? Är den kvinnan/mamman egentligen också bara att betrakta som surrogat?

Och Alla här som tycks tycka att det här paret automatiskt har rätt till ts kropp och reproduktiva organ bara för att de själva är infertila borde kolla på the handsmaids tale, finns en hel del paralleller....

Jag hade blivit extremt illa till mods om jag var tonåring / ung vuxen och fick veta sanningen om detta. Att jag egentligen skulle ha vart hos en annan familj och att den som uppfostrat mig inte är min biologiska mamma.

Och tror du att bio-familjen kommer släppa detta så lätt?! TS bor ju i samma stad, dom har samma vänner etc så barnen kommer ju veta om sanningen rätt så tidigt.

Även om TS har lagen på sin sida så är du naiv om du tror att de biologiska föräldrarna bara kommer släppa det här vind för våg.

Jag påstår ingenting om genetik. Det ända jag skrev är att ägget tillhör bio-mamman som han ägg till TS i syfte om stt TS skulle vara surrogat. Att du börjar diskutera genetik får stå för dig.

Denna situation skiljer sig enormt från andra situationer och när jag skriver som sagt att det är ägg från bio-mamman är för att tanken var att TS skulle föda barnen åt henne och mannen.

Jag pratar om denna situation och ingen annan där ägg eller spermie doneras.

Organ frågan tänker jag inte besvara då jag aldrig nämnt det över huvudtaget. Det får stå för alla andra.

Men hur som haver - det jag tar upp hela tiden är att jag tycker det är fel för det första att detta avtal har gjorts. Jag tycker bioföräldrarna aldrig skulle frågat och jag tycker TS aldrig skulle ställt upp. Men nu är det så. TS gick med på detta och JAG tycker det är fel och hemskt om TS behåller barnen. Jag tycker barnen har rätt till sina biologiska (mamman) föräldrar efter det avtal som skett mellan föräldrarna och TS.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Mrs. T) skrev 2018-09-29 19:24:26 följande:

Och jag hade blivit än mer illa till mods om mina föräldrar visade sig ha tagit mig från kvinnan som bar och förlöste mig, mot hennes uttryckliga vilja. TS beslut kan man ändå sympatisera med, för modersinstinkter hör väldigt ofta till naturens gång. "Mina" föräldrars handling hade däremot varit omöjligt att förklara bort. Sen tycker jag som sagt väldigt synd om paret och all den tid, pengar och förhoppningar detta har kostat dem. Och det tycker jag som sagt att ts självklart ska ersätta dem för, även om det är en väldigt liten tröst i sammanhanget.

Jag tror att bio-föräldrarna struntar i pengarna.

TS visste vad hon gav sig in i.

Det går att sympatisera men det går inte att rättfärdiga.

TS ska inte ge dom pengar utan hon ska ge dom barnen.
  • Anonym (Oj)
    Embla twopointoh skrev 2018-09-29 19:47:32 följande:

Ja, jag vet att många adopterade barn mår dåligt, precis som de som blivit till via donator. Men, det gäller inte alla, och hur det blir för TS barn vet vi inte, eftersom ingen här är spåtant.

Visst är det så att de moraliska och det juridiska inte alltid går hand i hand. Jag tycker personligen att barnen blir fråntagna något oavsett vad TS väljer att göra. Antingen den kvinna som de knutit an till i magen (det är ett trauma även för spädbarn att bli separerade från sin anknytningsperson), eller sin biologiska mor (den biologiska pappan får de växa upp utan oavsett vad som händer, eftersom det är en anonym spermadonator).

Om du tror att de som kidnappar barn för att tjäna pengar är fattiga, är du ganska naiv. Det är kalla, hänsynslösa människor som ägnar sig åt människohandel för förtjänstens skull, inte för att få mat för dagen.

De som adopterar bort, eller överger, sina egna barn däremot, är oftast fattiga och/eller i en svår social situation. De flesta normalfuntade människor överger inte sitt barn om de inte måste. Vilket på sätt och vis har koppling till TS situation, eftersom hon knyter an till dessa barn lika instinktivt som vilken biologisk mamma som helst under en graviditet. Hormonerna struntar fullständigt i om ägget är donerat eller inte, liksom.

Rent krasst är det så att paret som beställt den här graviditeten utnyttjar en annan människa för att få barn. Det tycker jag är lika moraliskt förkastligt som att ta emot pengar för att sedan ångra sig. Det spelar ingen roll om TS gick med på detta helt frivilligt och utan tvång, är man normalintelligent inser man att sådant här är komplicerat rent känslomässigt, och att sådant här då kan hända. Inte heller de tänkte på barnen i detta, det tillhör sakens natur att man vill ha barn för sin egen skull, inte för barnets.

Dom som föder barnen som blir kidnappade och adopteras bort är fattiga. Inte dom som säljer barnen efter att ha kidnappat dem. Det var så jag menade.

Du kan heller inte säga att paret utnyttjar TS då TS har ställt upp. Finns ingen logik inatt säga att TS blir utnyttjad då hon gick med på att bära barnen. Sen att hormonerna tar över är en tråkig sak. Men hon är inte utnyttjad. TS har fått de frågorna men valt att inte besvara så jag tror knappast att hon blev övertalad eller tvingad till detta. Det är ju inte något som skett på en vecka utan TS har haft chansen till att hoppa av långt innan avresa till kliniken där detta gjordes.

Om TS väljer att behålla barnen så tror jag det kommer bli oerhört jobbigt för både barn men framför allt för TS som ska leva med detta beslut. Förstå all ångest hon kommer gå och bära på. För bio-föräldrarna kommer ju som sagt inte att ge sig och TS kommer få stå till svars inför dom. Jag tror att detta kommer bli TS undergång mentalt. Inte direkt så hon kommer kunna njuta av all ångest som detta skänker henne.

Och det är väl klart att majoriteten skaffar barn för sin egen skull, barn går ju inte direkt och önskar att dom blev födda.

TS har ju möjlighet att vara med barnen när hon fött dom och ger dom till bio-föräldrarna men behåller hon så kommer aldrig bio-förläldrarna he sig och barnen kommer vara väl medvetna om situationen dom växer upp i
  • Anonym (Oj)
    Embla twopointoh skrev 2018-09-29 19:51:29 följande:

Även paret visste vad de gav sig in på. Och, det är inte "bioföräldrar", det är kvinnans ägg med en okänd spermadonator.

Precis som det går att sympatisera med barnets heta barnlängtan, men det rättfärdigar inte att man utnyttjar andra människor.

Barnen är förlorarna oavsett. Ingen av parterna har, enligt mitt tycke, större moralisk rätt till barnen, även om TS är den som har lagen på sin sida.

Fast on det är kvinnans ägg i TS så är ju kvinnan den biologiska mamman. Barnen kommer ha hennes DNA. Inte TS
Svar på tråden Vill behålla barnet