Hjälp med sgi/föräldrapenning
Hej,
Jag skulle behöva hjälp att reda ut några frågetecken. Jag påbörjade ett nytt jobb 2018-09-03, tillsvidareanställning med prövotid 6 mån (20190303). Innan dess var jag fast anställd från 2016-03-01-2018-08-12. Jag signade papperna för mitt nya jobb i juni och läste att ens SGI per automatik skyddas i 3 månader efter avslutad tjänst, om man har en ny tjänst redo ? visst stämmer detta?
Låt säga att jag blir gravid och min chef får reda på detta i februari, varpå jag blir avskedad innan min fasta anställning börjar, hur räknas min SIG/Föräldrapenning ut då?
Låt säga att jag blir gravid och får stanna kvar på jobbet och får fast anställning, men blir så dålig att jag måste gå hem i april = har ej jobbat 240 dagar på nya jobbet ? hur beräknas min SIG/föräldrapenning då? Räknar man in mitt föregående fasta arbete?
Påverkas min SIG/föräldrapenning av att jag i början av 2018 var heltidssjukskriven från feb till maj, sen halvtidssjukskriven t.o.m 2018-08-12?
Är så rädd för att jag ska vara nollad p.g.a 3v mellan jobben. Men då kan jag få en ny sgi om jag jobbar till 20190503 eller?
Är inte gravid, men planerar för det :) men detta stressar mig SÅ mkt..
Tacksam för enkla och tydliga svar, har läst FK's guide flera gånger men får inte ihop det.