Swedman skrev 2018-09-15 22:46:08 följande:
Ville du ha märkeskläder o sånt? Eller dög vilket märke som helst?
Jag gav henne halva barnbidraget för typ nåt år sedan och det var meningen att hon skulle köpa kläder för 300kr per månad (enligt konsumentverket). Sen ha några hundra över för nöjen (jag köpte ju annat till henne vid sidan av). Det visade sig att hon köpte inga kläder alls utan spenderade pengarna friskt på annat.
När hon väl började bearbeta mig om hund så gjorde hon en kalkyl (budget) på datorn och visade mig. Då insåg jag att hon kan handskas med pengarna - lika som hennes storasyster.
Nu gäller diskussionen mellan mig och henne hur mycket jag ska ge henne.
Jag köpte absolut inga märkeskläder. Utan gick mest med gamla utslitna kläder. Spenderade mycket av pengarna på nöje istället. Men barnbidraget var inte så mycket om man betalar för allt själv som hårklippning, telefonkostnader, schampo, deo, bindor och spara till större inköp. Sen fick jag såklart ändå stöd de gånger jag strulat till det totalt.
Frågan är ju om du vill styra vad hon köper eller om du vill låta henne göra misstag och lära sig från det. Låter som att hon kan handskas med pengar om hon vill.