Månadspeng till flicka 14 år. Frågor!
Hej,
Jag har en dotter på 14 år som ska ha månadspeng. Det är dags för omförhandling för det var livat igår. Noggrann som jag är i sånt här googlade jag och fann ut att 14 åringar har i medeltal 350-400 kr per månad. Nu hjälper dottern till mycket hemma. Städar, tar disken, lagar mat ibland. All heder. Eftersom jag är singel o ganska trött efter jobbet så är jag mycket tacksam.
Jag har sagt så här till dottern: 400kr utgår jag från. Sen drar jag av 100kr för nya telefon o hund. Sen betalar jag hundmaten, 250 kr (köpte hund åt henne för 4 månader sedan pga att jag ville hon skulle komma bort från datorn)
Det blir totalt 550kr i månadspeng till henne men då får hon betala hundmaten.
Sen köper hon väldigt lite kläder. 100kr för 4 st T-shirts. Två par byxor på rea för 250kr. Det är sedan i november. Hon o jag åker på Loppis ibland o då köper hon kläder för typ 25 kr. Det gör hon för egna pengar alltså.
För övrigt är det inte mycket uteliv för henne. Hon är med hunden mkt. En Cola Maxi per helg och en Kladdkaka brukar hon vilja ha. Men det brukar jag få betala eftersom det är jag som handlar på fredag efter jobbet. Eftersom hon hjälper till hemma så låter jag det bero.
Nu till frågan: Jag vill ju se att hon spar lite av de 300kr hon får per månad och därför vill jag säga att hon får stå för klädinköpen själv om det inte handlar om dyrare vinterjackor o dyra skor. Är det ett rimligt krav eller är jag snål?