Anonymlängtar skrev 2018-09-15 23:34:44 följande:
Tack så mycket
Oj, hade ingen aning att man kunde göra så! Definitivt värt att kolla upp om utredningen inte ger något nästa gång vi får komma dit! Tack för informationen
Ja, det finns absolut mycket mer och bättre hjälp att få utomlands. I Sverige är de tyvärr faktiskt rätt dåliga på hjälp mot upprepade missfall och mer avancerade fertilitetsproblem.
Vi fick inte ens ta ett spermaprov vid vår utredning varken i Sverige eller i Aten
Så jag fick missfall ändå med Dr Ds behandling (Atenutredningen) (nr 5).
Vi reste då till Riga där min man fick göra Sperm dna fragmentationstest och det visade sig att hans spermier var för dåliga (dnafel och fragmentationsfel) och kommer aldrig leda till levande barn. Så vi gjorde dubbeldonation (både äggdonation och spermuedonation) med PGS (kromosomtest på embryona på dag 5). Av 8 blastos var 7 friska. 2 sattes in och 5 till frysen. Men missfall ändå (nr 6).
Vi reste då till Dr Gorgys klinik i London och gjorde en ännu större utredning där. Den visade att jag har för låga LAD-nivåer. Det är antikroppar som ska skydda embryot mot kvinnans immunförsvar. Behandlingen mot detta är LIT. Det är en slags allergivaccination.
Så jag planerar nu 3 LIT-behandlingar, samt hysto och att sänka mitt höga Prolaktinvärde innan nästa insättning. Vi har fortfarande kvar 5 embryon i Riga.
Som du ser har vi en lång historia och vi har inte kommit i mål än, men resan fortsätter. Tyvärr finns inget av detta som vi gjort i Sverige. Varken Sperm dna fragmentationstest, PGS, dubbeldonation (det är olagligt i Sverige just nu men ska bli lagligt efter 1 januari 2019) och LAD och LIT.
Men det finns bättre hjälp utomlands. Så om du inte tycker du/ni fått tillräckligt med hjälp i Sverige, så sök er då till en klinik utomlands, där är de mer kunniga.
Mer info om detta hittar du på
www.fertilitetsguiden.com
Samt i boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer.
Du är också välkommen till Atentråden här på Familjeliv, det är en mycket aktiv tråd med många medlemmar som endera sökt hjälp utomlands eller är på väg dit. I Atentråden kan man söka hjälp och få tips hur man kan gå vidare.
Jag kan också rekommendera ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten.
Man kan ha baciller utan symtom och utan att de svenska testerna visat något. Om man har baciller därinne så kan de störa implantationen och då kan resultatet bli minus eller missfall. Det kostar 300euro, och då ingår recept på antibiotika till er båda OM baciller hittas (receptet kan lösas ut på svenskt apotek). Googla på ivfSerum infection screening för mer info.
Lycka till !