Inlägg från: Anonym (riktigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (riktigt)

Besök på badhus med skolan

Är ni på riktigt?? 

Hur överbeskyddande är ni som föräldrar egentligen? Hur ska era ungar nånsin kunna klara sig och börja göra egna riskbedömningar om de aldrig får ta några som helst risker? 

Det är dåligt att linda in barn i bomull under uppväxten, det ökar faktiskt risken för att något ska hända dem för att de aldrig tränat på att bedöma risker och klara sig ur dem.

Vid vatten ska vuxna ha noggrann kontroll. Men ni som inte ens låter era ungar cykla själva eller vara utanför trädgården hemma, hur i hela friden tänker ni?

• Anonym (riktigt)
    Anonym (Anni) skrev 2018-09-14 12:36:02 följande:
    Anonym (riktigt) skrev 2018-09-14 11:42:42 följande:

Är ni på riktigt?? 

Hur överbeskyddande är ni som föräldrar egentligen? Hur ska era ungar nånsin kunna klara sig och börja göra egna riskbedömningar om de aldrig får ta några som helst risker? 

Det är dåligt att linda in barn i bomull under uppväxten, det ökar faktiskt risken för att något ska hända dem för att de aldrig tränat på att bedöma risker och klara sig ur dem.

Vid vatten ska vuxna ha noggrann kontroll. Men ni som inte ens låter era ungar cykla själva eller vara utanför trädgården hemma, hur i hela friden tänker ni?

Vad har curlig med barnsäkerhet att göra? Nu du blandar äpplen och päron.

Man kan väl självklart träna barnen till självständigt samtidigt som man håller koll.

Jag tycker de föräldrar som låter sina barn cykla själva är ansvarslösa.

Även om det inte är bilväg i bostadsområdet så körs det ändå för att lämna/hämta och lasta av. Barn kan cykla omkull. Man måste hålla koll att hjälmen sitter som den ska.
    Jag tycker att de föräldrar som INTE låter sina barn cykla själva är ansvarslösa. Till vilken ålder tänker du dig att du ska vara med när de cyklar? Får 8-åringen cykla själv? 12-åringen?
  • Anonym (riktigt)
    Vikinga10 skrev 2018-09-14 14:53:12 följande:
    Allt har sin tid... Mina fick inte ens cykla till skolan själva tills de var 9 år gamla och hade alltid med sig mobilen. De fick inte gå heller hem ensamma, de skulle alltid minst två när de började skolan tills 3:an typ.... överbeskyddande nej, men försiktig ja! Som barn blev jag våldtagen av en barnkörledare, jag var 5-7år gammal och kommer ihåg hans frågor som jag vågade inte säga nej till ÄVEN om min mamma pratade med mig jättemycket om det. Mycket har att göra hur mogen ett barn är till att konfrontera olika situationer. Mina barn får inte vara hemma hos kompisar om jag inte känner föräldrarna bra, vilka de är, hur de tänker angående spel... Jag är mycket försiktig men ändå uppmuntrar dem i att vara självständiga under kontrollerade former beroende på åldern. Det jag vill komma till är att allt har sin tid och låta ditt 6 åring gå till simhallen med andra vuxna som inte älskar ditt barn som du gör, som troligen inte kommer att ge sina liv för ditt barn som du skulle ha gjort som förälder om något händer, skapar oro. 
    Det är förståeligt om du är extra försiktig med dina erfarenheter. men det är rätt stor skillnad på att riskera att bli våldtagen som barn eller att cykla omkring utan vuxen på trottoaren utanför sitt hus. Cykla omkring ensam utanför sitt hus och senare lite längre sträckor tycker jag ingår i en normal barndom. Likaså att gå till badhuset och ha vuxna omkring sig som kan se till att inget allvarligt händer.

Man behöver inte älska ett barn för att rädda dess liv. Skulle du själv strunta i ett främmande barn som drunknade på en strand, bara för att du inte är hens förälder och älskar hen? En läkare som räddar liv på akuten älskar inte alla barn som räddas. 

Skolpersonal har i sitt arbetsuppdrag att skydda barnen så det är nog rätt stor prioritet att inte låta ett barn drunkna på badhuset under en simlektion. 
  • Anonym (riktigt)
    Anonym (Flipper) skrev 2018-09-18 21:11:16 följande:
    Så jag ska släppa ut min 3åring på trafikerad väg när jag har en stor gräsmatta lika en fotbollsplan dom kan leka på och övrig kupperad terräng?

Har förståelse för vad du säger då jag har en polare som är söndercurlad/beskyddad han är inte helt normal.
    Det handlar inte om 3-åringar, utan om en 6-åring! Ja, din 6-åring bör få komma utanför tomten och kanske cykla på trottoaren. Men ni kanske bor precis vid motorvägen med er trädgård? Ingen trottoar ens? Det är ju bara att bklaga en sån uppväxtmiljö för barn...

I mitt område så är 3-åringar ute på trottoaren med vuxen översyn. 6-åringar är ute utan vuxen översyn, och cyklar runt kvarteret, går hem till varandra, lär sig hantera världen. Emellanåt kommer en vuxen och kollar av läget, de flesta har sina dörrar/altandörrar öppna och hör om nåt barn ramlar och slår sig. Alla vuxna hjälper allas barn, så om nåt barn ramlar utanför mitt hus så tröstar jag och hjälper om det behövs. It takes a village to raise a child.

8-9-åringar cyklar ensamma till skolan och klarar det alldeles utmärkt eftersom de fårn tidig ålder tränat på självständighet och trafikvett. Det går nämligen inte att lära sig att hantera trafik om man är instängd i en trädgård. 

6-åringar går med förskoleklassen till simhallen utan några som helst problem.
  • Anonym (riktigt)
    PH76 skrev 2018-09-19 10:03:53 följande:

Oj det var tidigt ute med cyklarna. I vårt område ser jag aldrig så små barn ute själva och det är ett väldigt lugnt villaområde, men det kanske är för att det inte är så väldigt många i den ålder i vårt område. De flesta är äldre eller redan utflyttade och en hel del som bor här är pensionärer.

Tomterna i området är ganska stora och jag skulle aldrig höra om någon ramlade och grät ute på gatan framför huset, om jag var inomhus vill säga.

Menar du allvar! Inga 6-åringar ute och cyklar??? Här sparkcyklas det för glatta livet från ca 3 års ålder och på tvåhjuling från 4-5 år. Och sen mer självständigt cyklande i kvarteret från 5-6 års ålder. 

Jag cyklade själv omkring i mitt villakvarter från 5 års ålder, minns det väl eftersom jag fick en y cykel i 5-årspresent. Men vi som är födda på 70-talet var ju inte så överbeskyddade som barn är idag. 
  • Anonym (riktigt)
    Tow2Mater skrev 2018-09-19 18:32:44 följande:
    Det kanske beror på hur och var man bor? aldrig i livet jag skulle låtit min son cykla i kvarteret som 5-6 åring. Det var cykla med mig på trottoaren runt som gällde.

Ska vi tillbaka till säkerheten som gällde på 70-talet kan vi ju skita i cykelhjälm och bilstol också medan vi håller på.
    Det är skillnad på barnsäkerhet och att överbeskydda. Det är klart att man får agera olika beroende på hur miljön omkring en ser ut. Men att aldrig låta sina barn bli självständiga och utmana sig och lära sig att bedöma risker är dåligt i längden. 

Barn på 70-talet var inte så vaktade som barn är idag och jag tror att det gynnade utvecklingen. Idag ser vi gymnasieungdomar som knappt kan åka buss ensamma för de har aldrig fått släppas iväg på egen hand. 
  • Anonym (riktigt)
    Anonym (Flipper) skrev 2018-09-22 19:59:08 följande:
    Området jag bor i som även representerar stora delar av övriga landet har en betydligt osäkrare miljö med våldtäkter, stenkastning, misshandel/personrån etc. Så att jämföra med 70-talet kan vara lite tokigt i vissa avseenden. Det beror på vart du bor idag om du kan släppa ut ungarna vind för våg eller ej.
    Ja då förstår jag. tråkigt att behöva bo så otryggt med sina barn. Jag inser att jag är priviligierad och jag ber om ursäkt för min sociala närsynthet.

Det var säkert likadant på 70-talet beroende på vart man bodde, återigen social närsynthet.
Svar på tråden Besök på badhus med skolan