Anonym (Flipper) skrev 2018-09-18 21:11:16 följande:
Så jag ska släppa ut min 3åring på trafikerad väg när jag har en stor gräsmatta lika en fotbollsplan dom kan leka på och övrig kupperad terräng?
Har förståelse för vad du säger då jag har en polare som är söndercurlad/beskyddad han är inte helt normal.
Det handlar inte om 3-åringar, utan om en 6-åring! Ja, din 6-åring bör få komma utanför tomten och kanske cykla på trottoaren. Men ni kanske bor precis vid motorvägen med er trädgård? Ingen trottoar ens? Det är ju bara att bklaga en sån uppväxtmiljö för barn...
I mitt område så är 3-åringar ute på trottoaren med vuxen översyn. 6-åringar är ute utan vuxen översyn, och cyklar runt kvarteret, går hem till varandra, lär sig hantera världen. Emellanåt kommer en vuxen och kollar av läget, de flesta har sina dörrar/altandörrar öppna och hör om nåt barn ramlar och slår sig. Alla vuxna hjälper allas barn, så om nåt barn ramlar utanför mitt hus så tröstar jag och hjälper om det behövs. It takes a village to raise a child.
8-9-åringar cyklar ensamma till skolan och klarar det alldeles utmärkt eftersom de fårn tidig ålder tränat på självständighet och trafikvett. Det går nämligen inte att lära sig att hantera trafik om man är instängd i en trädgård.
6-åringar går med förskoleklassen till simhallen utan några som helst problem.