• cosinus

Besök på badhus med skolan

Alla mina har haft bad i sexårs.

De har med en vuxen i bägge omklädningsrummen, de har med en badvakt från simhallen som är ansvarig för simundervisningen och sen börjar alla barn i lilla bassängen (där alla bottnar och där en vuxen kan hoppa i och slita upp en unge utan att ens bli blöt ovanför midjan)

Första lektionen brukar vara lek. Därefter börjar man kolla hur långt barnen kommit i sin utveckling. När de visat att de kan simma i lilla bassängen får de gå över till stora bassängen och simma "korta längder" d v s på tvärsen på det grunda där de bottnar. När de kan simma där får de simma långa längder. Först efter kanten så de kan stanna och ta fast sig. Där går även någon av fröknarna med och håller koll samt har med en sån här pinne de kan stoppa i om barnet behöver vila. Först när barnen är väldigt säkra får de börja simma i mitten på bassängen.

Jag är rätt hönsig med vatten, tveksam till att släppa barnen med en del av kompisarnas föräldrar på stranden. Men skolbadet har jag aldrig varit tveksam till och de gånger jag varit med har det varit väldigt uppstyrt.

Svar på tråden Besök på badhus med skolan