Inlägg från: opencl |Visa alla inlägg
  • opencl

Kan vi från V & SD enas om en sak?

Ewald01 skrev 2018-09-14 19:43:11 följande:
    Programmet som C har går inte ihop med kravet som SD troligtvis kommer att ställa för ett samarbete.

Om MP samarbetar med S kan lika bra C göra det. 

Det som är viktigt är att få igenom sin politik i en regering. Om det sker med M eller S spelar i princip ingen roll.

L pysslade med frågor som "beslagta elevernas mobiltelefoner" .... sådant är löjligt. Skulle snarare tro att man skrämmar bort potentiella väljare med sådant. Desutom gör man politiken löjligt.

Först när L tog upp EU frågan gick partiet up lite grann.

Det fanns en massa frågor som kanske skulle passa in i L´s programm som t.ex. hårdare tag mot mobbing, konkreta förslag hur och på vilka områden EU arbete ska fördjupas osv.

lokalt skulle hårdare tag mot klottare och ungdomar som orsakar bilbränder vara viktigare än löjliga frågor som rör elevernas mobiler. 
    Du missade frågan om hur centerpartiet ska kunna gå med på V's krav att avskaffa marknadsekonomin.
  • opencl
    Ewald01 skrev 2018-09-14 21:20:38 följande:
    Jag tror inte att V får igenom det i någon regering och det vet V själv. Det spelar ingen roll om nu C samarbetar med S eller inte.

V skulle kanske kunna driva jämställdhetsfrågor - inte minst för att många som tidigare röstade på FI troligtvis har växlat över till V i det här valet.

... och då skulle man ju få med. 
    På samma sätt spelar det ingen roll om sd skulle samarbeta med t.ex Alliansen.
  • opencl
    Ewald01 skrev 2018-09-14 22:10:19 följande:
    Men då måste C och L ändra hela sin politik. Jag kan tänka mig att C skulle förlora mer än hälften av sina väljare och även L skulle tappa.

Tittar man på L är det inte mycket kvar till 4 % spärren.

MP skulle i så fall väl öka kraftigt skulle jag tro .... och kanske uppnå samma storlek som i Tyskland eller Nederländerna. 
    Detsamma gäller ju om C ska regera med V. Någon av dem måste isåfall ändra sin politik totalt.

Jag kan tänka mig att V skulle tappa rejält till sofflocket. Vad gäller C så talar vi om en halvering. Det visar historien.
Svar på tråden Kan vi från V & SD enas om en sak?