Inlägg från: Ewald01 |Visa alla inlägg
  • Ewald01

Kan vi från V & SD enas om en sak?

LiisaK skrev 2018-09-13 19:31:17 följande:
     hade gärna sett en Koalition emellan SD+S. Nu räcker inte det för en majoritetsregering men är tveksam till vilka som skulle passa in där. KD är lite för höger och V & MP är lite för idealistiska i sin politik.
    Det är väl jättebra att S + SD inte kan bilda en regering .

skulle helst vilja se en regering där MP och C ingår, men gärna med S och L.

Viktigast är att alla partier som ingår i en regering får igenom sin politik så att väljarna inte känner sig lurade. Då måste man kompromissa.

Om man sitter i en regering är det ovanligt att man kompromissar med andra partier utanför regeringen i vissa frågor utan att få med sina regeringskollegor. 
  • Ewald01
    LiisaK skrev 2018-09-13 22:48:44 följande:
    Problemet är ju om man har V eller MP i en regering.
    Att avskaffa kapitalismen och beskatta sönder alla höginkomsttagare är inte riktigt rimligt för någon regering att genomföra(V).
    Det är inte heller rimligt att införa snordyra flygskatter, lägga stora delar av budgeten på att subventionera elcyklar eller avskaffa fossila bränsen+lägga ner all kärnkraft(MP).
    Dessa saker är ju fina i "teorin" men är inte riktigt möjligt ur en ekonomisk synpunkt eller ens ur en logistisk synpunkt.
    Därför är MP och V inte riktigt lämpliga att ha på styrande positioner.
    Alltså skulle S försöka samarbeta med SD skulle S tappa en massa väljare till V och MP gissar jag. Så detta alternativ skulle väl knappast få en majoritet i riksdagen. Att släppa in KD är inget alternativ heller.

Det skulle snarare bli ett samarbete mellan M, S och SD i så fall gissar jag. KD skulle väl tappa väljare på att samarbeta med S och sen hamna under 4 % spärren igen.

Ett samarbete mellan S och C kan fungera, men då måste ju väljarna hitta sig igen om båda partier ingår i en regering eller ett regeringsunderlag.
    I Norge t.ex. verkar det ju att fungera.
  • Ewald01
    Squrtle skrev 2018-09-14 00:46:35 följande:
    Historielöst resonemang. Nu spekulerar vänstermedia om en våt dröm. En V MP S C-regering. Man frågar sig om de rökt på. Hur skulle C passa in i en regering med ett parti somvillavskaffa marknadsekonomin?

2 gånger har C gått i fällan och samarbetat vänsterut. Båda gångerna ledde det till katastrof för partiet. Det tar decennier att komma tillbaka efter den förtroendeförlust en vänstergir innebär.

Men man vet aldrig. Kanske är de så korkade.
    Programmet som C har går inte ihop med kravet som SD troligtvis kommer att ställa för ett samarbete.

Om MP samarbetar med S kan lika bra C göra det. 

Det som är viktigt är att få igenom sin politik i en regering. Om det sker med M eller S spelar i princip ingen roll.

L pysslade med frågor som "beslagta elevernas mobiltelefoner" .... sådant är löjligt. Skulle snarare tro att man skrämmar bort potentiella väljare med sådant. Desutom gör man politiken löjligt.

Först när L tog upp EU frågan gick partiet up lite grann.

Det fanns en massa frågor som kanske skulle passa in i L´s programm som t.ex. hårdare tag mot mobbing, konkreta förslag hur och på vilka områden EU arbete ska fördjupas osv.

lokalt skulle hårdare tag mot klottare och ungdomar som orsakar bilbränder vara viktigare än löjliga frågor som rör elevernas mobiler. 
  • Ewald01

Om S samarbetar med aliansen måste ju S få igenom sin politik i en alliansregering.
    Så hur ska samarbetet med M eller KD fungera?

Om rent tittar på vad partierna sysslar med så står ju C nära MP när det gäller migration och miljö och kanske lite jordbruk. ... kanske till och med när det gäller företagandet. 

MP´s systerpartier utomlands har ju delvis sysslat med förenklingar och bättre villkor för småföretagare.

• Ewald01
    Ewald01 skrev 2018-09-14 19:52:46 följande:

Om S samarbetar med aliansen måste ju S få igenom sin politik i en alliansregering.
    Så hur ska samarbetet med M eller KD fungera?

Om rent tittar på vad partierna sysslar med så står ju C nära MP när det gäller migration och miljö och kanske lite jordbruk. ... kanske till och med när det gäller företagandet. 

MP´s systerpartier utomlands har ju delvis sysslat med förenklingar och bättre villkor för småföretagare.

blev lite fel:

"alliansregering" .... ska det vara. ... och

"Om man bara tittar på vad partierna sysslar med ..... "
  • Ewald01
    opencl skrev 2018-09-14 20:10:35 följande:
    Du missade frågan om hur centerpartiet ska kunna gå med på V's krav att avskaffa marknadsekonomin.
    Jag tror inte att V får igenom det i någon regering och det vet V själv. Det spelar ingen roll om nu C samarbetar med S eller inte.

V skulle kanske kunna driva jämställdhetsfrågor - inte minst för att många som tidigare röstade på FI troligtvis har växlat över till V i det här valet.

... och då skulle man ju få med. 
  • Ewald01
    opencl skrev 2018-09-14 21:23:31 följande:
    På samma sätt spelar det ingen roll om sd skulle samarbeta med t.ex Alliansen.
    Men då måste C och L ändra hela sin politik. Jag kan tänka mig att C skulle förlora mer än hälften av sina väljare och även L skulle tappa.

Tittar man på L är det inte mycket kvar till 4 % spärren.

MP skulle i så fall väl öka kraftigt skulle jag tro .... och kanske uppnå samma storlek som i Tyskland eller Nederländerna. 
  • Ewald01
    opencl skrev 2018-09-15 00:18:58 följande:
    Detsamma gäller ju om C ska regera med V. Någon av dem måste isåfall ändra sin politik totalt.

Jag kan tänka mig att V skulle tappa rejält till sofflocket. Vad gäller C så talar vi om en halvering. Det visar historien.
    Jag tror inte att V kommer att ha så mycket att säga. Tror inte att de kommer in i en regering.

På Island däremot regerar Konservativa (motsvarande M) tilsammans med V.

Det verar så i alla fall.

www.parties-and-elections.eu/iceland.html
Svar på tråden Kan vi från V & SD enas om en sak?