Jagerika skrev 2018-10-31 08:41:27 följande:
Men om dom kollar upp folkbokföringen så blir det kanske knasigt. Jag hade nämligen ett förhållande med en man i nästan 2 års tid och bodde tillsammans. Julen 2016 och början på 2017 bodde vi ihop, men fick sedan början på 2017 reda på att han hade varit med en annan tjej plus dejtade en annan tjej i flera månaders tid. Han hade alltså mig och två andra tjejer samtidigt. Jag stack såklart och bodde hos min bror och var skriven där när jag träffade min nuvarande sambo. Vi träffades april 2017 och flyttade ihop december 2017. Så då tror jag tiden är för kort så att säga.
Har även pratat med min sambo om tycker vi ska vänta med utredning, * det kommer när det kommer* säger han jämt och försöker trösta mig. * tänk inte på det gumman* får jag nog höra minst en gång i veckan, vilket ör SKITSVÅRT! Så vi avvaktar lite, båda ska ju vara på samma nivå och han ville fortsätta försöka själva ett tag till
Det var något nytt för mig med att man stadigvarande ska ha varit tillsammans i två år. Jag har bara hört att man ska försöka i ett år om man är under 35 år.
Man kan alltid finslipa sanningen en aning. Men du har en stor fördel (till skillnad från tex mig) och det är att du fortfarande är ung och har gott om tid. Så om killen vill avvakta lite så säg till honom att du kan tänka dig att avvakta till april. Men sen vill du kolla upp både dig själv och honom. Då har du kompromissat med honom, varit tillsammans stadigvarande i två år och då borde det inte vara något problem med att få en utredning.
Jag förstår att vänta inte är det du vill. Men som du skriver, båda ska vara på samma nivå :)
Jag fortsätter håller tummarna stenhårt för er <3