Inlägg från: Anonym (same old story) |Visa alla inlägg
  • Anonym (same old story)

Sög av hans vän, berätta för min fästman?

Låt mig gissa , du har egentligen bestämt dig för länge sen att inte berätta något men det ger dig dåligt samvete så du skriver en tråd för att få medhåll om att det är bäst att inte berätta något vilket man alltid får på FL.

Efter x antal inlägg kommer du som av en händelse ha bestämt dig för att det är bäst att inte säga något för "det är bäst för alla" och lyckats intala dig själv att du gör din partner en tjänst genom att låta honom vara "lyckligt ovetandes".

Anonym (Erfaren man) skrev 2018-09-18 15:44:44 följande:

Men det är ju alls inte självklart under alla omständigheter.

Varför skulle det vara en självklarhet? Rätt många lyckas ju tydligen låta bli att vara otrogna oavsett omständigheter? Bara för att vissa inte lyckades betyder inte att alla är lika svaga. Hur man agerar under olika omständigheter avgörs inte av omständigheten i sig utan av personens värderingar, karaktär, moral, etc

Om du öppnar ditt sinne så har du säkert själv förmåga att föreställa dig någon situation där otrohet faktiskt kan rädda ett förhållande. Så man ska väl inte vara alltför snabb och kategorisk i sin bedömning, eller hur?

På vilket sätt menar du att bejaka svek, lögner och respektlöst beteende är detsamma som att "ha ett öppet sinne"?
    Man räddar inte förhållanden genom att svika och ljuga, det är inga lösningar, det är ett fegt och omoget flyktbeteende. Det är sånt människor gör när de inte klarar av att hitta verkliga, ömsesidiga lösningar. Det är ett omoget och egoistiskt sätt att få som man vill genom att gå bakom ryggen på sin partner.
    Att du försöker få det att framstå som moget och ett öppet sinne är bara löjligt.
    Att vara kategoriskt mot skitbeteende är betydligt bättre än att försöka normalisera och rättfärdiga det med. Hur har du tänkt dig att folk ska fatta att de gör fel om de inte kategoriskt kritiseras och döms för vad de gjort?

Hur otrohet har skadat i ditt fall kan jag inte bedöma. Om de otroheter du har erfarenhet av innebar att det enda alternativet var att avsluta kan jag inte heller bedöma.
    Men vi vet att de flesta förhållanden faktiskt kan överleva en otrohet.
    Sett över tid är otrohet i långvariga förhållande inte så väldigt ovanligt, eftersom otrohet faktiskt är relativt vanligt förekommande. Jag är övertygad att i många förhållanden och i många liv, tillåter man att allt blir ödelagt pga en otrohet, kanske ibland alltför lättvindigt och kanske ibland för att tillräckligt mod saknas?
    "Att bara rycka på axlarna" är ett dömande uttryck som får stå för dig själv. 
    Jag har aldrig träffat någon människa, mig själv inräknad, som bara rycker på axlarna inför otrohet.

Ja vi tror att de flesta förhållanden KAN överleva en otrohet precis som alla människor KAN överleva cancer, men i verkligheten så gör ju inte alla det. Sen kan man också fråga sig hur många som är lyckliga i sitt förhållande efter en otrohet och hur många som inte ångrar att de avslutat det på en gång. Bara för att man ger förhållandet en andra chans betyder inte att det kommer lyckas. Jag tror faktiskt rätt få lyckas.

Du dömer andra för deras feghet.
    Men jag  tror att det kräver massor av mod och massor av vilja från båda parter för att reparera och förbättra relationen efter en otrohet. Att avsluta och att fly kan nog många gånger vara både fegare och enklare.

Ja det krävs mod och vilja, men det betyder inte alltid är rätt val. att ge en bedragare och lögnare en andra chans straffar sig ganska ofta och som sagt, hur många är lyckliga im sitt förhållande efter en otrohet? Hur många ångrar inte sitt val? Att avsluta och fly kan många ggr vara ett betydligt bättre val än att riskera att bli bedragen igen (vilket verkar ske ganska ofta) eller leva i ett dött förhållande utan tillit till varandra.

Den absoluta sanningen påverkas inte av någon tidsfaktor, där finns överhuvudtaget inget dilemma.
    Det man inte vet mår man inte ont av, oavsett om man inte vet i dag eller om man inte vet om 20 år.
    Du verkar inte gilla sanningen men det hjälper inte vad du tycker. Du kan försöka argumentera mot detta eller försöka hitta på egna argument, men det påverkar ändå inte den självklara sanningen.

Tidsfaktorn är absolut ett dilemma för ju längre tid man lever i ett trasigt förhållande ju mer skada tar man och ju svårare är det att slita sig loss.
    Det man inte vet har man absolut ont av om det innebär att man lever i en lögn med en människa man kanske inte valt att leva med om man vetat sanningen. Det innebär att man slösar bort sitt liv på någon som kanske inte var värd det.

Det är väl snarare du som inte gillar sanningen eftersom du argumenterar för att sanningen ska undanhållas? Om du gillar sanningen varför tycker du då att TS partner inte förtjänar att få den?

Vilken självklar sanning är det du pratar om? Den enda självklara sanningen jag ser är varje persons rätt att själv avgöra vilket slags förhållande man lever i och vilken slags partner man lever med.
    Anonym (Erfaren man) skrev 2018-09-18 13:50:54 följande:

Huvudorsaken till att inte berätta är för att man inte vill ödelägga vare sig sitt eget, sina barns eller sin partners liv, med fleras liv...

Falskt. Huvudorasken till att man inte berättar är för att man inte vill ta konsekvenserna för sina handlingar vilken man sen RÄTTFÄRDIGAR med att man bara skyddar sina barn och partner.

Att påstå att man skyddar sin partner genom att ljuga är en lögn i sig för vad personen vill eller inte vill veta kan bara hen själv avgöra. Att en person som är skitskraj för att hens svek ska komma fram ska ta det beslutet åt den andra är fel på så många sätt. Dels har personen ingen som helst rätt att göra det valet åt den andra och dels är personen extremt färgad av skuld, skam och rädsla för konsekvenser.
    Anonym (Erfaren man) skrev 2018-09-18 17:40:56 följande:

Rätt eller fel, bra eller dåligt, är ju upp till var och en att bedöma.
    Notera gärna att jag har aldrig påstått att otrohet skulle vara rätt eller bra.

Men alldeles oavsett om ni finner sanningen obekväm eller inte så gäller den oomtvistliga sanningen alltjämt:
    Det man inte vet mår man inte dåligt av.

Min egen personliga uppfattning kvarstår; om min fru är tillfälligt otrogen och om hon kan sköta det på sådant sätt att jag inte ens behöver fatta misstanke, så vill jag inte veta.
    Ni har bara att acceptera min uppfattning, så som jag har att acceptera er.

Det finns många seriösa undersökningar och även forskning som visar att otrohet är relativt vanligt förekommande. 
    Sett över tid är det många långvariga förhållanden som någon gång utsätts för otrohet. 
    Att förhållanden överlever en otrohet är följaktligen också relativt vanligt förekommande.

Jag har aldrig påstått att det skulle vara enkelt för någon att komma över en otrohet.
    Men det finns trots allt en hel del goda exempel dokumenterade där man gått vidare livslångt med ett stärkt förhållande och med djupare kärlek till varandra.
    Om du/ni kan öppna era sinnen så finns mycket forskning och undersökningar att läsa och studera i detta ämne.
    Jag har mig närstående personer som yrkesmässigt arbetar med sådana här frågor. De har tagit del av massor av exempel och erfarenheter. Dessutom deltar de i många utbildningar, konferenser och de får ta del av mängder av forskning. Utöver mina egna erfarenheter har jag även med mig all deras info när jag bildar mig min egen uppfattning och när jag skriver i detta ämne.

Men fortfarande har andra självfallet rätt att ha en annan uppfattning, så som jag också anser mig ha rätt till min egen uppfattning.

Alltså, dina argument blir mer och mer urvattnade...

1) Rätt eller fel avgörs inte enbart av var och en, det finns även en generell rätt och fel. Att svika och ljuga blir inte rätt bara för att man själv tycker det. Andra kommer fortfarande tycka att du gjort fel och kritisera dig för det oavsett vad du själv tycker om det.

2) Den enda som argumenterar för att sanningen är obekväm är du eftersom du argumenterar för att den inte ska få komma fram. Andra säger tvärtom att sanningen bör komma fram oavsett hur obekväm den är.

3) Det finns många undersökningar som visar att misshandel i förhållandet är vanligt förekommande men det betyder inte att det ska accepteras. Så att otrohet är vanligt är inget bra argument.

4) Det finns väldokumenterade exempel på folk som överlevt cancer med, det är heller ingen som påstått att ett förhållande inte KAN överleva otrohet, det är mer en fråga om hur många, till vilket pris och om det är värt det?

5) Jo det finns säkert massor med utbildningar kring relationer. Men få människor som jobbar med såna frågor är så partiska som du verkar vara utan förhåller sig mer neutralt till det och försöker inte normalisera otrohet med argument som "det är väldigt vanligt" eller "det man inte vet...." utan är noga med att vara tydliga med att det ett jävligt pissigt beteende. Så det verkar som att du lyssnat på dina bekanta med ett väldigt selektivt filter som enbart släppt igenom sånt som sammanfaller med de du vill tro och som passar just dina erfarenheter.

Självklart har du rätt till din egen uppfattning, helt rätt.
    Anonym (Erfaren man) skrev 2018-09-19 11:43:44 följande:

Det jag inte vet mår jag inte dåligt av.
    Detta är en 100% sanning och denna sanning går inte att argumentera bort.

I denna sanning förutsätts självfallet att jag inte vet, inte misstänker något, inte nu och inte i framtiden. I detta konstaterande har jag inte diskuterat sannolikheter eller några andra hypoteser. 

Jag är starkt emot otrohet och jag försöker absolut inte att normalisera otrohet.
    Men fakta är att otrohet förekommer och det är inte särskilt ovanligt.
    Sett över tid, i långvariga förhållanden, så är det relativt vanligt att otrohet inträffar någon gång. Det finns mängder av seriösa undersökningar och forskning i ämnet, så jag tror inte att någon behöver tveka om dessa fakta.
    Fakta är också att många förhållanden överlever en tillfällig otrohet.
    Min åsikt är att en otrohet inte alltid måste innebära en livsavgörande katastrof för alla inblandade. Uppenbarligen delas min åsikt av många som yrkesmässigt arbetar med sådana frågor och delas också av alla dem som har sett till att deras förhållanden har överlevt en otrohet.
    Otrohet är alltså relativt vanligt, men därmed påstår jag absolut inte att jag tar lätt på det eller att jag anser det vara normalt. Det är ju helt olika saker!

Jag är helt övertygad att rådet som många ger, att man alltid ska berätta, absolut inte måste vara det enda rätta i varje situation.
    Möjligen kan det kanske ibland eller oftast vara det bästa sättet. Om det gör jag ingen bedömning. Men jag motsätter mig att det alldeles självfallet skulle vara det enda alternativet i alla olika situationer.

Fler verkar känna sig provocerade när jag berättar att jag tidigare i livet har gjort ett eget val att vara otrogen och att jag valt att inte berätta. Flera verkar välja att känna sig extra provocerande att jag lyckades så bra med detta, jag blev aldrig avslöjad, min fru misstänkte aldrig, vårt förhållande och vår familj fungerade bra, faktiskt i mitt exempel bättre än innan jag valde att ha en älskarinna. Orsaken till vår skilsmässa var inte min otrohet. Min exfru och jag är fortfarande goda vänner, vi har gemensamma barn och vi får allt att fungera på ett bra sätt, och fortfarande vet hon inte.
    Det hon inte vet mår hon inte dåligt av.

I mitt nuvarande äktenskap har jag valt att vara trogen. De anledningar som fanns för mig att tidigare vara otrogen finns inte nu.
    Och fortfarande vidhåller jag att om min nuvarande fru skulle vara mig otrogen, och hon kan sköta det på sådant sätt att jag inte behöver få reda på något, så vill jag inte veta. 
    Det jag inte vet mår jag inte dåligt av!

Ni är fria att ha vilka åsikter ni vill om detta. Ni måste också acceptera att jag är fri att ha mina egna åsikter.

Så om du får cancer så är det bäst att inget veta förrän du dör för då slipper du lida av vetskapen. Ja så kan man ju också resonera men jag tror faktiskt att de flesta vill veta för att kunna göra något åt det.

Den här frågan veta eller inte veta har diskuterats många ggr och varenda gång ser man samma mönster. Så gott som alla som inte varit otrogna eller blivit bedragna röstar för att berätta och så gott som alla som varit otrogna tycker inte man ska berätta.

Det finns en undersökning från yougov som visar att otrogna människor generellt sett har mindre tolerans mot otrohet än de som inte är otrogna.

Slår man ihop båda dessa så träder en ganska klar bild fram. Människor som är otrogna verkar absolut inte vilja bli utsatta för samma svek som de utsätter sin partner för (dina argument om att acceptans för otrohet skulle ge någon slags bättre förståelse och mer öppet sinne faller alltså ganska platt)  och verkar absolut inte vilja att deras eller andras svek ska komma fram, men när det gäller dem själva så vill de givetvis veta. Kort sagt egoism och dubbelmoral.

Så din sk absoluta sanning är en totalt intetsägande klyscha som och inget annat än ett rätt fjantigt försök att rättfärdiga otrohet genom att försöka ge sken av att det gör inte så mycket så länge personen inte vet nåt. Samma argument används för övrig av i stort sett alla människor som gör saker mot andra som de vet inte är ok

Rådet att alltid berätta är inte alltid rätt eftersom det finns folk som vill veta, dock är de väldigt få, den absolut största majoriteten inklusive de som själva varit  otrogna vill veta. Mao att förespråka att berätta år så gott som alltid rätt (utom ett fåtal undantag) och rådet du ger (att inte berätta) är så gott som alltid fel eftersom det är väldigt få som inte vill veta.

Du är trogen nu för att du vill det, du var otrogen tidigare för att du ville det. Att skylla det på anledningar är bara löjligt. Ingen är otrogen mot sin vilja oavsett anledningar. Eventuella omständigheter skapar som mest ett missnöje, hur du sen valde att hantera ditt missnöje har ingenting med omständigheterna att göra utan bara med dina värderingar och personlighet att göra.
    Anonym (Erfaren man) skrev 2018-09-19 19:04:36 följande:

Monogami är ett mycket sent påfund i mänsklighetens historia.
    På så sätt kan man ju säga att otrohet är ett sent påfund.

Men å andra sidan har monogami kommit in så sent i mänsklighetens historia så ur den aspekten kan man kanske ifrågasätta om monogami är naturligt?

Det var väl i princip kristendomen och andra religioner som verkligen etablerade monogami och det är ju relativt sett väldigt sent i historien.
    Och det är väl pga av religion som det är så fruktansvärt kontroversiellt att leva på annat sätt än i strikt monogami?
    Men särskilt naturligt är det ju inte, åtminstone inte sett ur ett grundläggande mänskligt perspektiv.
    Men det får man ju inte säga för då påstår man att religiösa fanatiker möjligen inte alltid har 100% rätt...

Och där kom nästa klassiska argumen... "människan är inte monogam egentligen". För genom att försöka hävda att människan egentligen inte är monogam så är ju otrohet inte fel egentligen utan bara naturligt....

Om människan varit monogam, seriemonogam eller polly tvistas det fortfarande om och forskarna vet inte hur den tidiga människan levde, det finns teorier men ingen vet med säkerhet. EN forskare skrev EN bok (sex at dawn) som många tyvärr tar för sanning trotts att det bara är EN bok av EN forskare som för övrig fick väldigt mycket kritik från övriga forskare och som författaren senare fick ta tiilbaka vissa saker på.

Intressant att du då kan vara bergsäker på att människan är monogam, jag menar du måste du veta mer än alla töntiga forskare sammalagt. Du kanske borde publicera dina rön och vetenskapliga bevis som jag antar att du har eftersom du är så bergsäker på din sak.

Men det lustiga är ju att det egentligen inte spelar någon roll, faktikt inte ett skvatt, för oavsett om man är monogam eller polly så har man ju ändå bettet sig som ett jävla as när man brutit sin överenskommelse med sin partner, eller hur?
    Jag menar om man nu anser att man av naturen inte är monogam så ska man väl förfan inte gå in i ett monogamt förhållande med någon som är monogam eller?
    Och om man nu väljer att luras så kan man ju sen inte komma och skylla det på att man är polly egentligen för det självklara frågan blir då...jaha, varför i helvete valde du ett monogamt förhållande då?

Religionen uppfann INTE avsky mot svek och lögner, det fanns långt innan religionen. Faktum är att väldigt få människor vill umgås med någon de inte litar på för DET är verkligen en naturligt del av våra instinkter. Umgås man med någon man inte kan lita på så vet man ju inte om personen kommer döda dig i sömnen. Alltså tenderar vi att undvika att umgås med människor vi inte tror vi kan lita på.
    Tillit är en nödvändig grundpelare för ALLA slags förhållanden mellan människor. Om vi ska snacka om instinkter så kan man ju lugnt konstatera att det naturliga sett ur ett sjävbevarelsesynvinkel är att dra fort som fan är någon sviker och ljuger.
    Mr K69 skrev 2018-09-19 22:01:18 följande:

Men lugn nu, jag skrev att det var lite ot så kanske skulle startat en ny tråd om det.

Normen är ju idag att leva 2 tillsammans, vill man något annat så ska man vara överens om det annars går man ju bakom ryggen på den andre. Men vem är perfekt? Plötsligt händer saker och även för den bäste.

Mmm fast grejer händer ju inte av sig själva eller hur? De händer för att någon vill det. Och har man inställning att "äh, ingen är perfekt" eller "det bara hände" ja då lär det ju hända.
    Anonym (sumprunkare) skrev 2022-02-23 15:22:39 följande:
    Våldtäkt, misshandel och mord ÄR normalt. Idag. Åtminstone i Sverige.
    Då kan det ju kanske vara bra att bestämma sig för hur man vill ha det.

Vill man ha våldtäkter i vardagen ja då kan vi fortsätta normalisera det och säga att det är helt ok för det är så många som gör så.

Vill man inte ha våldtäkter i vardagen så ska vi kanske aktivt motarbeta det varje gång det sker och inte rättfärdiga det med att det är så vanligt.

Svar på tråden Sög av hans vän, berätta för min fästman?