Anonym (Erfaren man) skrev 2018-09-18 15:44:44 följande:
Men det är ju alls inte självklart under alla omständigheter.
Varför skulle det vara en självklarhet? Rätt många lyckas ju tydligen låta bli att vara otrogna oavsett omständigheter? Bara för att vissa inte lyckades betyder inte att alla är lika svaga. Hur man agerar under olika omständigheter avgörs inte av omständigheten i sig utan av personens värderingar, karaktär, moral, etc
Om du öppnar ditt sinne så har du säkert själv förmåga att föreställa dig någon situation där otrohet faktiskt kan rädda ett förhållande. Så man ska väl inte vara alltför snabb och kategorisk i sin bedömning, eller hur?
På vilket sätt menar du att bejaka svek, lögner och respektlöst beteende är detsamma som att "ha ett öppet sinne"?
Man räddar inte förhållanden genom att svika och ljuga, det är inga lösningar, det är ett fegt och omoget flyktbeteende. Det är sånt människor gör när de inte klarar av att hitta verkliga, ömsesidiga lösningar. Det är ett omoget och egoistiskt sätt att få som man vill genom att gå bakom ryggen på sin partner.
Att du försöker få det att framstå som moget och ett öppet sinne är bara löjligt.
Att vara kategoriskt mot skitbeteende är betydligt bättre än att försöka normalisera och rättfärdiga det med. Hur har du tänkt dig att folk ska fatta att de gör fel om de inte kategoriskt kritiseras och döms för vad de gjort?
Hur otrohet har skadat i ditt fall kan jag inte bedöma. Om de otroheter du har erfarenhet av innebar att det enda alternativet var att avsluta kan jag inte heller bedöma.
Men vi vet att de flesta förhållanden faktiskt kan överleva en otrohet.
Sett över tid är otrohet i långvariga förhållande inte så väldigt ovanligt, eftersom otrohet faktiskt är relativt vanligt förekommande. Jag är övertygad att i många förhållanden och i många liv, tillåter man att allt blir ödelagt pga en otrohet, kanske ibland alltför lättvindigt och kanske ibland för att tillräckligt mod saknas?
"Att bara rycka på axlarna" är ett dömande uttryck som får stå för dig själv.
Jag har aldrig träffat någon människa, mig själv inräknad, som bara rycker på axlarna inför otrohet.
Ja vi tror att de flesta förhållanden KAN överleva en otrohet precis som alla människor KAN överleva cancer, men i verkligheten så gör ju inte alla det. Sen kan man också fråga sig hur många som är lyckliga i sitt förhållande efter en otrohet och hur många som inte ångrar att de avslutat det på en gång. Bara för att man ger förhållandet en andra chans betyder inte att det kommer lyckas. Jag tror faktiskt rätt få lyckas.
Du dömer andra för deras feghet.
Men jag tror att det kräver massor av mod och massor av vilja från båda parter för att reparera och förbättra relationen efter en otrohet. Att avsluta och att fly kan nog många gånger vara både fegare och enklare.
Ja det krävs mod och vilja, men det betyder inte alltid är rätt val. att ge en bedragare och lögnare en andra chans straffar sig ganska ofta och som sagt, hur många är lyckliga im sitt förhållande efter en otrohet? Hur många ångrar inte sitt val? Att avsluta och fly kan många ggr vara ett betydligt bättre val än att riskera att bli bedragen igen (vilket verkar ske ganska ofta) eller leva i ett dött förhållande utan tillit till varandra.
Den absoluta sanningen påverkas inte av någon tidsfaktor, där finns överhuvudtaget inget dilemma.
Det man inte vet mår man inte ont av, oavsett om man inte vet i dag eller om man inte vet om 20 år.
Du verkar inte gilla sanningen men det hjälper inte vad du tycker. Du kan försöka argumentera mot detta eller försöka hitta på egna argument, men det påverkar ändå inte den självklara sanningen.
Tidsfaktorn är absolut ett dilemma för ju längre tid man lever i ett trasigt förhållande ju mer skada tar man och ju svårare är det att slita sig loss.
Det man inte vet har man absolut ont av om det innebär att man lever i en lögn med en människa man kanske inte valt att leva med om man vetat sanningen. Det innebär att man slösar bort sitt liv på någon som kanske inte var värd det.
Det är väl snarare du som inte gillar sanningen eftersom du argumenterar för att sanningen ska undanhållas? Om du gillar sanningen varför tycker du då att TS partner inte förtjänar att få den?
Vilken självklar sanning är det du pratar om? Den enda självklara sanningen jag ser är varje persons rätt att själv avgöra vilket slags förhållande man lever i och vilken slags partner man lever med.