Inlägg från: persikofjaril |Visa alla inlägg
  • persikofjaril

Timanställning och avsked

Hej!

Jag har en kollega som varit timanställd i 2,5 år. Vi har nu fått veta att hon inte kommer att få fortsätta. Istället har det anställts en ny medarbetare, som fått en fast tjänst. Är detta ett korrekt förfarande från arbetsgivarens sida? Visst är det så, när det gäller timanställda, att det bara är att inte skriva nytt kontrakt med den anställde? Samtidigt finns ju regler som säger att man måste fastanställa en timanställd efter en viss tid. Vad gäller egentligen?

• Svar på tråden Timanställning och avsked
  • persikofjaril

Tack för era svar. Jag försökte googla lite själv, men det känns lite oklart vad som egentligen gäller. Det bästa kanske är att hon kontaktar facket, de borde ju kunna hjälpa henne. 

Jag tror att anledningen till att hennes timanställning avslutas är att hon varit sjuk en del. Jag kan förstå det ur arbetsgivarens synvinkel, för det är ofta svårt att få tag på nån som kan hoppa in med kort varsel och det drabbar ju oss andra. Men samtidigt tycker jag att man måste kunna få vara sjuk utan att det ska slå tillbaka på en själv på det här sättet. Hade hon haft en tillsvidareanställning så hade det ju inte gått att säga upp henne pga sjukdom, så varför ska det egentligen gå när det gäller timanställda?

Problemet är att vi fått den här nya medarbetaren på heltid, så nu behövs inte timanställda längre, och arbetsgivaren kan hävda arbetsbrist.

Det känns bara inte bra, för min kollega är en bra person som verkligen tar jobbet på allvar och gör sitt bästa.Det känns orättvist på något sätt.

Svar på tråden Timanställning och avsked