Inlägg från: tossaliten |Visa alla inlägg
  • tossaliten

Vi som blivit gravida efter IVF

Ellencassandra skrev 2019-05-26 22:08:42 följande:

Stort grattis!! :) va roligt!! Nu är det inte många kvar i gruppen som ska föda :D en vecka till bf! Kramar

Jag har lååångt kvar buhu
  • tossaliten

Var på första "riktiga" kontrollen igår. V 25.

Liten mage och inte gått upp nåt i vikt... Men hjärtljud, blodtryck, Blodsocker och så var bra så håller tummarna att bebisen växer bra.

• tossaliten

Behöver lite input! Aldrig haft direkt sammandragningar eller förvärkar med mina andra två barn.

Jag har nu sammandragningar 1-2 ggr/timme. Dock inte gjort ont utan mer liksom att det känns obehagligt. Pratade med bm om det igår och hon var inte orolig eftersom det inte gjorde ont eller var regelbundet.

MEN i dag har jag samma antal ungefär (räknar ju inte) sammandragningar men jag har liksom som lite ont i ryggen, ländryggen, så långt ner. Illamående och lite mensvärk... 

Är det något jag borde vara orolig för?!? 

• tossaliten

Ringde förlossningen om mina sammandragningar och att det drar ner mot ljumskar och rygg.

De ville att jag kom in på kontroll.

Visade sig påverkat tappen lite redan så återbesök nästa vecka pcu ordinerad vila!!

Jag som har sååå svårt att vara stilla :(

Bebisen mådde bra dock. Fick en snabb glimt. Hjärtat slog fint och det är vild haha

• tossaliten
    Akira Öken skrev 2019-05-31 05:51:00 följande:

Vad bra att du ringde och att du var inne och kollade! Inalina i tråden hade liknande med mycket sammandragningar och påverkad livmodertapp. Ja, det är verkligen inte lätt när man begränsas och inte kan leva som vanligt. Gillar du att se på film/serier eller att läsa?

De på film/serier kan jag göra men har ytterst svårt att vara stilla nån längre tid (har adhd) så det kryper i mig men ska göra mitt bästa haha man måste ju liksom
  • tossaliten
    Inalina skrev 2019-06-01 17:03:17 följande:

hej! bra att du åkte in och kollade!! jag fick också sammandragningar väldigt tiidgt - redan i v 22 och det höll i sig hela vägen till födseln varje dag - minst 15-20 om dagen och vissa eftermiddagar kom de väldigt tätt. upplevde också att när jag rört mig mer kom de oftare. kände mig ganska handikappad i slutet då jag inte kunde ta några vidrae längre promenader eller ens bli lite stressad för då kom sammandragningar konstant!

Dock kom lillan i v 39 - jag fick en medicin som skulle få livmodern att slappna av som hette Nifedepin, vet ej om den hjälpte - men min tapp förbleb opåverkad sen jag började med den i alla fall. min tapp förändrades från 5,5cm till 3,2 cm på bara någon vecka tidigt - men sen var den 3,2 cm fram till v 36 typ - och sen var jag inte på någon mer koll innan jag åkte in för förlossningen =) 

ta det lugnt - men bra att du har täta check ups så du kan känna dig lugn. det kommer gå bra  vilken vecka är du i?

Går in i v 26 (25+0)i morgon
  • tossaliten

Ramlade i onsdags. En rejäl Vurpa där jag landade med magen först. Var inne och kollade. Det de kunde se var bra men känner att Rörelsen är mindre. Kan de ändras ändå olika veckor?

Har ont i ryggen, lite magen, armarna, knäna och revbenen. Det minskar dock lite.

• tossaliten
    Akira Öken skrev 2019-06-09 20:32:42 följande:
    Usch vad läskigt! Hur har det gått? Var du inne på någon extra koll?

Jag har ont i HELA kroppen verkligen. SÅ det var en väldig smäll. Blå på ena handen, ont i revbenen på ena sidan, ont i kanten på livmodern (säkert diafragman som fick sig en smäll), ont i knäna och ont i ryggen haha haha

Nu börjar det lägga sig lite grann på dag 4 efter fallet.

Jag ringde in så snabbt värkarna hade lagt sig och de sa att det troligtvis inte var nån fara för dom ligger så inbäddade. Så länge jag inte blödde eller bebisen inte ville röra sig så var det ingen fara...

Tyckte dock den var lite seg och sådär så 2 timmar senare ringde jag igen och fick komma in. Allt såg bra ut då.

Sedan har jag upplevt det som om bebisen varit mkt mkt lugnare sedan fallet... och i går kväll så hade jag ingen känsla av att hen rörde sig på flera flera timmar. Kvällar och nätter är då det är mest aktivt annars. Försökte buffa på ALLA tänkbara sätt, drack stark saft, åt mackor, åt glass, låg på sidan, låg på rygg... ja ju name it!!

Då tänkte jag att moderkakan kanske fikc sig en törn så ringde in till förlossningen och de tyckte jag skulle komma in. 

Så gjorde en ny kontroll. Läkaren sa att nu när det gått 4 dagar och allt ser bra ut behöver jag inte oroa mig för fallet mer!

Så nu ska jag försöka låta musklerna läka efter fallet och njuta av att det är sommar och snart är graviditeten slut ;) 

• tossaliten
    Akira Öken skrev 2019-06-17 18:33:21 följande:

Grattis till graviditeten! Förstår att det känns som en väldigt lång väntan till ultraljudet. Man vill ju få bekräftelse och se hjärtat slå så fort som möjligt förstås! Går det kanske att sätta upp sig på en återbuds- eller kort varsel-lista?

Vi fick i v9 alltså 8+3 och jag var glad att få så sent eftersom då är det aldrig nån tvekan om att se "allt", men såklart jobbig väntan dit.
  • tossaliten

Båda mina tidigare barn har haft kolik. Det som funkat bäst är att lägga dom på mage över våra mina ben i knät... Gunga, benen fram och tillbaka samtidigt som man "daskar" dom lite lätt på blöjrumpan... Alltså inte hårt ???? haha utan gunga mer än du duggar i rumpan...

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF