BaKu skrev 2019-01-22 23:14:31 följande:
Nu är vi hemma. Det är konstigt att helt plötsligt vara förälder.
Det har gått bra hittills tycker jag. Vi börjar lära känna varandra och amningen har gått över förväntan. Man har ju dock massor att lära.
Det var skönt att inte behöva stressa hem. Hade vi stannat längre nu hade vi dock behövt dela rum med två andra par (vi fick göra det lite kort under dagen idag) och det kändes som det kunde bli en jobbig upplevelse.
Dock har det varit lite jobbigt för pojken har varit lite sjuk med lite infektion och gulsot. Det blev dock snabbt bra, men under uppföljningen av detta så hittades ett blåsljud på hjärtat och det blev vidare undersökning som visade sig vara hål i hjärtat. Läkaren sa att detta kommer växa bort, men de vill göra uppföljningar för att utesluta att det inte är något annat. Vet ju att detta sällan är något, men det där med oro är ju något man numer får leva med.
Nu har vi lagt oss hemma. Lilleman sover och verkar som han snart vill äta igen.
Vi försöker greppa att vi nu har barn och det är ju mycket man helt plötsligt känner /inte känner.
Lyckan är överväldigande, men det är också så att det blir vardag fort och det kan vara svårt att hänga med.
Men underbart är det
åh så mysigt =) (förstår såklart att inte varje minut är en dans på rosor) men nu är han äntligen här
!!!
det är ju väldigt vanligt att man delar rum med andra efter födseln - det är något jag funderar på här i Schweiz också - vilket sjukhus vi ska välja. Det ena kan man behöva dela med max 2 mammor (universitetssjukhuset som alltså har neonatal avdelning och är vana vid högriskgraviditeter) och det andra max 1 annan mamma. (som jag har hört är mer 'hotell-likt). då bebisen kommer i maj är det nog högsäsong också skulle jag tro?
Låter tufft med oro för lillen - men har också hört att det är vanligt med hål i hjärtat och att det brukar växa ihop. bra de gör uppföljningar
Längtar tills man själv får ha lilla bebisen vid sin sida - men ska även försöka njuta av resten av graviditeten så man inte bara ser framåt hela tiden utan lever i nuet också. Finns ju väldigt mkt man kan njuta av (på ett annat sätt) nu innan hon kommer också =)
hur länge kan din man vara hemma med er nu?