Inlägg från: Fröken Rabarber |Visa alla inlägg
  • Fröken Rabarber

Vi som blivit gravida efter IVF

Barnlängtan31år skrev 2019-06-17 11:09:54 följande:

Hejsan!

Jag har precis blivit gravid efter min första insättning! Äntligen efter två års kämpande!! :) Är dock som många andra orolig för missfall såklart. Jag hade testdag igår, så har fått en tid för VUL. Fick inte en tid förrän den 18 juli, alltså i v.9. Vad jag förstått det som, så ska man väl få tid redan i v.7-8 efter IVF/FET?

Stort grattis till er som fött eller ska föda!! :)

Stort grattis till plusset! Visst var det härligt att ringa kliniken och meddela om pluset? :D jag gjorde mitt vul i v. 7, synd att de inte hade tid tidigare. Hoppas det lilla livet håller sig fast! :)
  • Fröken Rabarber
    Barnlängtan31år skrev 2019-06-18 21:32:46 följande:

Tack snälla :)

Ja, det var en häftig känsla! :D

Jag har bokat in en tid för privat VUL v. 7. Känner att jag inte orkar vänta! :)

Ja, får hoppas den vill ligga där i 8 månader till!

Vilken vecka är du i?

Jag är nu i v. 29, så I slutet av augusti är jag beräknad till. :) känns fantastiskt att ha kommit såhär långt, så nu är jag mest nervig inför hur allt kommer bli efter förlossningen. Har börjat ladda med lite mentala målbilder att använda under förlossningen. :)
  • Fröken Rabarber
    Etta skrev 2019-07-03 22:15:32 följande:

Jag går in i v 28 imorn, börjar bli tungt nu! Känner mig redan som en flodhäst och har 90 dagar kvar....

Även jag börjar tycka det känns tungt, tar en tupplur varje eftermiddag efter jobbet. :) är I v. 32 nu, så mindre än 60 dagar kvar, sjukt spännande!
  • Fröken Rabarber
    mammsen79 skrev 2019-07-09 08:54:06 följande:

Samma här ska ha i slutet av Augusti :) beräknad den 29/8 då ska han komma till världen. Vilket datum är du beräknad? vet du vad det blir?

Vad kul med en som är beräknad till samma datum som jag! Blir kul att se om ungarna behagar hålla tiden. ;)
  • Fröken Rabarber
    mammsen79 skrev 2019-07-15 22:50:35 följande:

Ja verkligen, har du haft några sammandragningar? Själv haft mycket sammandragningar idag.

Jag har börjat få sammandragningar typ den senaste veckan lite mer aktivt, och ett fåtal förvärkar, känns ändå bra att kroppen övar sig inför förlossningen. :)
  • Fröken Rabarber
    LimeLime skrev 2019-07-17 21:31:21 följande:

Hej alla

Har nyligen plussat och bör vara i v7. Har missfall i bagaget så känner oro för ytterligare missfall. I v 4-6 var min mage väldigt trög, spänd och gasig. Upplever att detta har upphört nu- kan det bero på att jag slutat med Lutinus eller finns det någon annan förklaring?

Har fortfarande ömma bröst, illamående till och från samt trött. Får vänta lite extra länge på ultraljud pga sommarstängt, längtar och hoppas att det ser bra ut så oron kan lägga sig lite.

Grattis till plusset! Just magtrögheten vet jag inte om det är sammankopplat med lutinus, jag har varit rätt trög de flesta veckorna. Skulle varit lugn eftersom du har så mycket andra symtom, det är när symptomen ger sig för tidigt som man kan börja oroa sig på riktigt för missfall. Hoppas du får se ditt pickande lilla hjärta om ett par veckor. <3
  • Fröken Rabarber
    BaKu skrev 2019-07-25 21:05:39 följande:

Visst är det konstigt. Vi gick ju över tiden så blev fler besök och sen bokades ju igångsättning in och det kändes så konstigt för då fick vi ju ett definitivt sista datum innan vi var på förlossningen.

Åh, förstår att det känns nervöst. Men vår son var ju stor. Nu har jag inte mycket att jämföra med, men känns inte som det faktiskt gjorde nån skillnad när han väl skulle ut. Så oroa dig inte för den saken. Se det som ett tillfälle att få en extra koll :)

Du har så mycket spännande att se fram emot. För även om det gör ont och första tiden efter känns skitjobbig så är det en så häftig upplevelse. Minns när vi satt i bilen på väg in till sjukhuset. Det var ett sånt härligt pirr i magen (och inte så härliga värkar förståss). Sen att få bli uppkopplad på ctg och få höra de där hjärtljuden och förstå att det är sista gången man hör dem inne i magen. Sen är det naturligtvis jobbigt under förlossningen, men vi hade även en del roligt mellan värkarna. Men sen kommer det där lilla livet ut och världen stannar. Så mäktigt. Och all smärta är som bortblåst.

Så fint beskrivet med förlossningen. :)
  • Fröken Rabarber
    Akira Öken skrev 2019-08-11 10:36:41 följande:

Ja, jätteskönt! Bf 20 augusti, om 9 dagar! Jag ska verkligen försöka ha koll på mig själv efter förlossningen så jag och andra snabbt kan upptäcka om jag drabbas av förlossningsdepression. Lite orolig för det då jag har en tidigare historia av depressioner under livet. Men jag har pratat med både kurator och barnmorska om det, så tänker att de också kommer att ha lite extra koll.

Hur mår du nu och när har du bf?

Inte långt kvar för dig nu! Spännande tider! Angående det med historia av depressioner så har jag förstått att sjukvården gärna ger en spruta efter förlossningen för att livmodern ska dra sig samman snabbare och en biverkning utav den är just nedstämdhet/depression, så kolla om bm har koll på om sån spruta brukar ges och eventuellt kanske det vore klokt att skriva in i förlossningsplanen att du inte vill ha just den sprutan, eller om de har något alternativt sätt att få livmodern att dra ihop sig.
  • Fröken Rabarber
    Akira Öken skrev 2019-08-13 16:43:00 följande:

Verkligen spännande! Det där med sprutan var intressant info! Har läst lite om det och ska se till att framföra att jag inte vill ha den, såvida det inte är nödvändigt ur medicinsk synpunkt. Tack!

Hur har du det?

Jodå, jag går precis in på sista veckorna på jobbet innan den riktiga uppladdningen. Jag har ju bf typ en vecka efter dig. :) så nu längtar och väntar jag mest på att få se vem som gömmer sig i mig. ;) lite tungt med trötthet och foglossningar, men ändå bättre än förväntat. Är du mentalt laddad för förlossningen? Svårt att förbereda sig för något man aldrig upplevt tidigare.
  • Fröken Rabarber
    Akira Öken skrev 2019-08-14 23:10:28 följande:

Åh, då får vi se vem som föder först! Jag känner mig väldigt redo, mentalt och fysiskt. Samtidigt, precis som du skriver, är det jättesvårt att veta vad man ska förbereda sig på. Men jag är helt övertygad om min kropp är kapabel och kommer att klara av en förlossning. Känner du dig redo och förberedd?

Jag känner mig mer redo än jag var för 9 månader sen. ;) det är ju en process att vara gravid. Idag var första dagen jag kände att nu får hon gärna komma så jag slipper vara i limbo och vänta. Är nervös för smärtan och hur jag kommer hantera den. Men det jag kan planera är gjort, ska bara packa bbväskan.... :)
  • Fröken Rabarber
    Akira Öken skrev 2019-08-16 15:20:05 följande:

Låter som att du är rött redo. Sen jan man väl aldrig veta riktigt vad som väntar, ens om man gjort det en eller flera gånger tidigare. Har du gått någon profylax-kurs eller liknande? Ja, det är väl dags att packa den. :) Här har den stått klar några veckor. Nu är förlossningsbrevet uppdaterat också.

Jo, vi har gått en profylaxkurs, fördelen var mest att jag fick med mig sambon på banan lite mer, tror att förlossningen är rätt så abstrakt för honom. Fick dock inte jättemycket tips kring andning utan fokus låg på att en skulle slappna av så mycket som möjligt. Bbväskan är på gång men inte färdig, är sambons uppgift att packa, han ska ju hitta i den. ;) något särskilt du trycker på i ditt förlossningsbrev?
  • Fröken Rabarber
    Akira Öken skrev 2019-08-23 21:12:55 följande:

Hoppas också på det! :)

Ja, spännande! Men nu blir det tyvärr inte som jag hade trott och tänk. Igångsättning planerad till imorgon. Jag är orolig och lite rädd, både för själva igångsättningen men också för att gå sönder då bebisen är beräknad att väga kring 4,5 kg.

Stort lycka till! Som en kollega sa till mig, komihåg att du är stark och glöm inte att andas. <3 tror bristningsgraden inte nödvändigtvis påverkas av bebisens storlek så länge det går lugnt framåt i förlossningen så kroppen hänger med. :)
  • Fröken Rabarber
    Karin884 skrev 2019-08-24 23:10:40 följande:

Hejsan här hoppar jag in.

Äntligen gravid efter 7 års försök. Bf är i början av december och jag längtar enormt till lilla pyret är här.

Stort grattis till kommande bebis! Är det första barnet? Själv är jag i slutet av min graviditet och inväntar bara att förlossningen ska kicka igång så jag får ha bebisen på andra sidan magen. :)
  • Fröken Rabarber
    Akira Öken skrev 2019-08-24 17:31:59 följande:

Tack så mycket för lycka till! Får hoppas att det blir en lagom långsam förlossning. :)

Har allt gått bra för dig? Hur mår du nu efter förlossningen?
  • Fröken Rabarber
    Barnlängtan31år skrev 2019-08-27 16:42:56 följande:

Hej på er!

Har blivit gravid efter IVF och har BF 18 februari :) Ni är ju många här som snart ska föda, så tänkte fråga er angående föräldrapeng. Jag tänkte gå upp i tid nu innan BF för att höja min föräldrapeng. Är det så att man måste göra det minst sex månader innan förlossning? Har försökt läsa mig till detta, men hittar inget tydligt svar om hur det är idag.

Tack på förhand!

Grattis till kommande bebis! Som jag uppfattar det så måste du ha höjt dig till heltid innan du ansöker om fp då den baseras på SGI som är din beräknade årsinkomst. Det med 6 månader uppfattar jag som att det bara ger rätt till bibehållen SGI trots att du kanske jobbar mindre de sista månaderna innan bf. Så klokast är nog att höja till heltid före det sista halvåret innan bf. Kolla även om du har rätt till föräldralön från jobbet också, står i kollektivavtalet eller så bör HR ha koll. :)
  • Fröken Rabarber
    Barnlängtan31år skrev 2019-08-27 22:32:05 följande:

Tack :) Okey, tack för svar!

Ett tillägg till tidigare svar. Om du som deltidsarbetande tjänat mer än 372000 i årsinkomst så kommer höjning av tid inte göra skillnad på din SGI då du redan nått maxeersättning.
  • Fröken Rabarber
    Etta skrev 2019-08-28 22:58:11 följande:

Usch, jag har blivit jätteförkyld med halsont och feber! :( Går in i v 36 imorn och känner mig allmänt eländig, känns inte alls bra att ha feber, pratade med bm tidigare idag som rådde till att ta alvedon, vilket jag gjorde men känns väldigt olustigt ändå. Men måste ju hända hela tiden att gravida får feber utan att det är nån fara för bebisen va?

Ja, förkylning är ju svårt att stoppa. Men hellre nu än om ett par veckor... Krya på dig! Hoppas du snabbt blir frisk med massa vila och vatten.
  • Fröken Rabarber
    tossaliten skrev 2019-09-02 21:43:03 följande:

Nu har jag bara en dag kvar som gravid!! Kommer kännas sjukt konstigt men ändå skönt när det är över och man får se att hen är frisk! Det är min ända önskan!! Friskt litet barn hoppas jag på!

Kommer kännas märkligt när magen går bort. 

Som man väntat på denna dagen i 9 månader och plötsligt är den här!

Lycka till idag! :)
  • Fröken Rabarber
    Etta skrev 2019-10-02 11:36:02 följande:

BF för mig idag men vår dotter kom i lördags! :) Efter ganska segt värkarbete hemma kom hon efter bara tre timmar på förlossningen, varken vi eller barnmorskorna trodde det skulle gå så snabbt då jag var öppen 4cm när vi kom in, men sen gick det väldigt snabbt med intensiva värkar ganska med en gång. Bad om att få bada efter en stund och sen började krystvärkarna i badet så det blev en vattenfödsel! Riktigt häftigt faktiskt nu när jag har glömt smärtan, haha! Och väldigt stor skillnad mot min första utdragna förlossning. Nu är vi hemma och försöker hitta rutiner för två-barnslivet, lite av en två-barnschock med mycket svartsjuk storasyster får jag nog medge...

Stort grattis till bebis! Hoppas ni lyckas lugna den initiala svartsjukan så storasyster också kan njuta av att fått syskon.
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF