Vi som blivit gravida efter IVF
Hur gick mätningen?
Hur gick mätningen?
Tack! Det gick bra! Men lite läskigt att bebisen verkar bli rätt stor. Enligt deras beräkningar vägde den 3,7 redan i fredags. Tycker den kan komma ut nu och inte växa mer.
Usch är i v 35 nu. Bara 4 v kvar sedan kommer bebisen men det känns som en evighet just nu.
Svårt att andas, klumpig, trött, fånge i sin kropp, svårt att sova, ångest osv
Hur kan 4 v kännas, så långt??
Som tur är börjar barnen skolan om 1.5 v och redan nästa vecka börjar det bara möten mm med skolan. Tiden rullar på.
Någon mer som känner samma??
Okej, hoppas att min inte blir större. :) Men det finns nog risk för det. Var hos barnmorskan idag och s/f-måttet ligger nu på översta kurvan. Jag mår ändå rätt ok. Svårmodet har lämnat, iallafall just nu, och jag känner mig inte ledsen längre. Dock har jag lite ont i kroppen, särskilt händer/handleder.
Ja, jätteskönt! Bf 20 augusti, om 9 dagar! Jag ska verkligen försöka ha koll på mig själv efter förlossningen så jag och andra snabbt kan upptäcka om jag drabbas av förlossningsdepression. Lite orolig för det då jag har en tidigare historia av depressioner under livet. Men jag har pratat med både kurator och barnmorska om det, så tänker att de också kommer att ha lite extra koll.
Hur mår du nu och när har du bf?
Tycker det är så svårt att avgöra vad som är minskade rörelser, vet inte om min bebis har nån speciell dygnsrytm, utan känner ju då och då under dagen men har jättesvårt att säga om det är skillnad från dag till dag. Har inte en jätteaktiv bebis (och har aldrig varit) men känner ju nu (i v 34) mer stora, långsamma rörelser som får hela magen att ändra form än tidigare snabba sparkar.
Hoppas också på det! :)
Ja, spännande! Men nu blir det tyvärr inte som jag hade trott och tänk. Igångsättning planerad till imorgon. Jag är orolig och lite rädd, både för själva igångsättningen men också för att gå sönder då bebisen är beräknad att väga kring 4,5 kg.
Usch, jag har blivit jätteförkyld med halsont och feber! :( Går in i v 36 imorn och känner mig allmänt eländig, känns inte alls bra att ha feber, pratade med bm tidigare idag som rådde till att ta alvedon, vilket jag gjorde men känns väldigt olustigt ändå. Men måste ju hända hela tiden att gravida får feber utan att det är nån fara för bebisen va?
Nu är han här! Straxt efter nio i förrgår morse kom han till slut till världen via kejsarsnitt efter en långdragen, misslyckad igångsättning. Han var stor: 54 cm och 4890 g. Allt gick bra och vi mår bra allihop. Jag har lite svårt att förflytta mig, men det går bättre hela tiden och imorgon ska vi nog få åka hem. Lycka.
Hur fick ni igång eran förlossning? Här är det segt har bf i dag haft förvärkar o små blödningar till o från barnmorskan konstaterade att han är fixerad o att jag är öppen 3 cm men att tappen inte är helt utplånad hon gjorde en hinnsvepning trodde värkarna skulle komma igång men i stället börja blöda mera o så har det avtagit. Är det bra om man går ut o går? Sitter mest i soffan om dagarna. Detta är mitt 3 barn men det var 13,5år sedan jag fick min yngsts, kan det vara för att man är äldre idag o det tar sådan tid innan det kommer igång? Detta började för 1,5 vecka sedan o jag vill helst inte bli igångsatt. Berätta gärna hur det var för er och hut gamla ni är o om drt är första andra eller tredje barnet. Tacksam för svar
Måste fråga en säkert korkad fråga. Speciellt eftersom jag har två barn redan haha men minns faktiskt inte.
Nu är jag fortfarande rätt liten. Magen är ju "stor" i förhållande.
När man böjer sig är det ju en hemsk känsla. Knappt man kan nöja sig t ex och ta på strumpor, torka sig efter dusch etc. Sitta ner känns jobbigt för magen har emot mm.
MEN efter förlossningen hur känns den då? Vet att den inte går ner förrän efter dagar/veckor men den är ju "tom" efter förlossningen.
Är den där "tjocka" känslan borta då, att det tar emot liksom??
Minns verkligen inte. Hemskt att säga men ändå ????????????
Hur lång tid tog det för er att någorlunda kunna ha era gamla tröjor igen? Och andra kläder...
Nu har jag bara en dag kvar som gravid!! Kommer kännas sjukt konstigt men ändå skönt när det är över och man får se att hen är frisk! Det är min ända önskan!! Friskt litet barn hoppas jag på!
Kommer kännas märkligt när magen går bort.
Som man väntat på denna dagen i 9 månader och plötsligt är den här!
Skriver här då jag vill ventilera men samtidigt känner mig lite dum som känner som jag gör. Tänker att det kanske ändå finns någon här i tråden som kan relatera. Jag är gravid via ivf (hurra!). Men mitt huvud hänger inte riktigt med på något vis. Fick nyligen reda på att ett annat par i min närhet är gravida på mer eller mindre första försöket och min första känsla var att jag blev arg. Inte på dem såklart men på att det är så JÄVLA orättvist. Att vi har behövt kämpa, genomgå utredning, hundra läkarbesök och missfall. I mitt huvud är jag fortfarande ofrivilligt barnlös i ivf-processen på något vis. Jag tror inte att jag har lyckats ställa om till att jag faktiskt är gravid.
Är det någon som känner igen sig? Går det över? Det är ju inte den reaktionen eller de känslorna man vill få när någon berättar att de väntar barn.
BF för mig idag men vår dotter kom i lördags! :) Efter ganska segt värkarbete hemma kom hon efter bara tre timmar på förlossningen, varken vi eller barnmorskorna trodde det skulle gå så snabbt då jag var öppen 4cm när vi kom in, men sen gick det väldigt snabbt med intensiva värkar ganska med en gång. Bad om att få bada efter en stund och sen började krystvärkarna i badet så det blev en vattenfödsel! Riktigt häftigt faktiskt nu när jag har glömt smärtan, haha! Och väldigt stor skillnad mot min första utdragna förlossning. Nu är vi hemma och försöker hitta rutiner för två-barnslivet, lite av en två-barnschock med mycket svartsjuk storasyster får jag nog medge...