BaKu skrev 2019-02-16 22:34:01 följande:
Vi har en bebis som är kräkbebis ungefär varannan dag så de dagarna han kräks går det åt många ombyten och många kräkfiltar. Vi får lägga filtar överallt där han ska vara. Muslinfiltar är riktigt bra till kräk. De dagarna han inte kräks kan vi klara oss på ett ombyte.
Som tossaliten var inne på är det ju skillnad om man har egen tvättmaskin eller inte. Vi har det så klarar oss ganska bra på lite mindre antal plagg. Däremot måste vi tvätta hans saker minst varannan dag. Plus att han kräker ner våra kläder så blir ju en del tvätt.
Vi har fått en stor bebis som efter knappt en månad definitivt inte kan ha storlek 50. Det gick knappt första veckan. Storlek 56 är snart också för litet. Framför allt eftersom han är så lång. Så jag skulle kanske säga att köp inte för mycket direkt. Går alltid att köpa till efter hand. Man kanske har svårt att komma iväg, men idag är det ju så smidigt att handla på internet.
Som jag tidigare varit inne på... Glöm inte kläder till dig. Får du en kräkbebis kan du också behöva flera ombyten per dag. Jag läcker dessutom väldigt mycket mjölk så kan bli plaskblöt. Eftersom jag fick en väldigt sårig bröstvårta så har jag fått råd att undvika inlägg och försöka lufta så mycket som möjligt och det innebär mjölk överallt. Testade uppsamlingskopp, men eftersom jag läcker så mycket blir den överfull på nolltid och blir ändå mjölk överallt...köp inte allt för taighta kläder heller. Det är inte skönt när linnet sitter åt hårt på en öm bröstvårta.
Men som tossaliten också sa, kläder i större storlek får man ofta i present så där kan man vänta lite.
I övrigt, köp gärna bodies med knäppning fram så man slipper dra över huvudet när de är så små. Speciellt tacksamt om man måste byta på dem ofta.
Vi har lånat två babynest som vi använder flitigt. Ett är hemmagjort. Det är lite mindre och därmed ganska smidigt att ta med om man ska iväg. Tar ibland med det när jag ska till föräldrarna exempelvis. Det andra är från sleepyhead. Tror det är modellen som heter deluxe. Fördelen med det är att det är lite större så vår långe bebis får plats. Det är också stabilt och känns som bebisen ligger bra i det.
Vi använder candide panda babykudde, men får erkänna att vi slarvat lite eftersom vi bara har en, men bebisen har flera ställen att sova på. För att undvika platt huvud ska bebisen ligga på mage ibland, men BARA när ni är vakna och kan hålla koll på den. Detta för risken med plötslig spädbarnsdöd.
Tack för alla fina tips, nästan skrämmande hur snabbt man glömmer! Ska kolla på de där babynesten! Vi fick en som dottern använde men den slängdes när hon vuxit ur den. Du har helt rätt med att inte köpa på sig för mycket! Jag har ju ngt fel så jag blir lite stressad och vill ha kontroll på allt. Speciellt nu då han var nära på att bli utplockad och vi har ingenting klart till honom.
Åh vad är muslinfiltar? Det ska jag kolla upp! Tycker du han sover bättre med eller utan kudde? Vilket babynest föredrar er bebis stora eller Lilla?
Hur mår du annars hur går allt??:)) Vad blev det för namn??:)) kram