Inlägg från: Fröken Rabarber |Visa alla inlägg
  • Fröken Rabarber

Vi som blivit gravida efter IVF

Etta skrev 2019-02-11 17:22:26 följande:

Hej, jag hoppar in här också! Gravid i v 7 efter sjätte insättningen så hade helt gett upp hoppet om syskon till vår 3-åring! Håller tummarna att den lille vill stanna nu bara..! Ska på VUL nästa tisdag så räknar ner dagarna..

Grattis, hoppas er lille rackare håller sig kvar! <3
  • Fröken Rabarber

Funderar på det här med sovställning i sängen. Har hört att det ska vara bäst för bebisen att jag ska sova på sidan (helst vänster pga kroppspulsådern). Men hur sover ni? Brukar ni sova på sidan även utan graviditet så det kanske inte är något problem? Eller har ni lyckats övertala era kroppar att sova på sidan? Min är lite övertalad...

• Fröken Rabarber
    Ellencassandra skrev 2019-02-12 06:08:39 följande:

Det är på rygg man ska undvika, men senare i graviditeten. Från å med v 28 typ. MEN egentligen gäller det bara om du själv mår dåligt när du ligger på rygg. Blir du yr å illamående av det så är det troligt att flödet inte är så bra för bebis heller. Höger sida ger också sämre blodflöde men inte som på rygg. Min bm sa att när man väl blir så stor så vill man inte ligga på rygg ändå :) har läst så mycket för blev skit rädd när jag läste om att barnet kunde dö. Men det är lite överdrivet. Det är inte farligt om man skulle vakna på natten å ligga på rygg, då vänder man bara på sig till sidan igen :) man känner av det där själv hur man mår.

Tack för lugnande ord. :) ska börja öva mig på sidosovande inför att jag blir större. Kom på att det gick bättre om jag inte drog upp benen för mycket utan ligger mer utsträckt. :)
  • Fröken Rabarber
    tossaliten skrev 2019-02-14 15:59:33 följande:

Tiden rullar i slowmotion!!

Är i v 9+4 idag!

När berättade ni för chefen?

Vi ska ansöka om semester nu och de måste anställa nytt folk till sommaren redan som det är. Om allt går som det ska kommer jag vara borta hela sommaren...

Tänkte berätta efter KUB men det är ju 1 månad kvar!

Visst är det svårt att veta när det är rätt tillfälle att klämma ur sig sin hemlighet!?

Jag berättade v.8 för chefen och även närmsta kollegan då vi har en stor flytt på gång där jag är ansvarig för en del. Så beroende på när saker sker kommer jag ju inte vara där, samt kanske inte orkar delta så aktivt. Kändes så lögnaktigt vid planeringen att inte ge rätt förutsättningar.
  • Fröken Rabarber
    Elcca skrev 2019-03-17 21:18:46 följande:

Hej!

Tänkte kolla lite med er hur ni har tänkt kring gravidförsäkring och vilka försäkringar som ni valt att teckna. :) tycker det är en djungel!

Vi har tecknat trygg hansas. Det var den enda som gällde från v. 16 för föräldrarna, från v. 22 för barnet. Stod mellan denna och modernas. Lite lurigt att den börjar gälla dagen efter man betalat fakturan och inte efter datum som i vanliga fall.
  • Fröken Rabarber
    gammelpysen skrev 2019-05-02 20:37:42 följande:

BF + 3 idag. Försök till hinnsvepning men inre modermunnen var sluten så det gick inte riktigt. Nu har jag tid för igångsättning 13 maj...

Men vad skönt att ha ett sista datum! Och bebis har ju tid att ändra sig fram tills dess. ;)
  • Fröken Rabarber
    tossaliten skrev 2019-05-08 08:52:36 följande:

Mysigt för alla er som snart har bebisen hos er. Här är man i v 22 så ca 16 v kvar (ska snittas).

Känns som en evighet men glad att jag är gravid under sommaren för även om det blir varmt har man ju mer att ägna sig åt då.

Vi har precis börjat fundera på inköpen. ????

Jag känner mig med positiv till att vara gravid under sommaren, lättare att ha luftigare kläder och klänningar då, även om klänningarna är snäppet kortare än de brukar vara så här i v. 24. ;)

Jag har börjat inhandla saker men ska försöka hålla i mig. Köpt ett större klädpaket och igår köpte jag en begagnad vagn. Blev en bugaboo buffalo från 2016 med typ det mesta med för 4500kr. :) och sambon har sprungit runt i kväll och övningskört den, så den fick godkänt där med. :)
  • Fröken Rabarber
    mulin skrev 2019-05-14 12:05:19 följande:

Herregud vad häftigt och roligt att få skriva i en gravidgrupp, första gången!

Min resa började 2015, men hade då åldern emot mig så jag var tvungen att vänta på att fylla 25. Vi hade manlig faktor. För 6 månader sen hade jag åldern inne, i februari fick jag påbörja min första behandling och äggplocket slutade med totalfrys. Så den första insättningen blev 30/4 och jag trodde ALDRIG jag skulle ha sån tur att få ett plus på första försöket, men det fick jag. Så blandat med glädjen är nu oron hur allt kommer gå. Men jag är ändå såå lycklig då jag aldrig tidigare varit gravid <3

Stort grattis till graviditeten! När är det beräknat att er bebis ska komma? Nån gång i januari?
  • Fröken Rabarber
    Akira Öken skrev 2019-05-13 22:40:03 följande:

Hej! Jag mår rätt bra och är i vecka 26 nu. Lider av halsbränna, ryggont och små sammanbrott för diverse saker. Magen börjar bli stor och jag känner mig obekväm och ibland ledsen över alla fysiska förändringar som kroppen går igenom.

Hur mår du och hur har din kropp återhämtat sig?

Jag har också massa hormonstormar just nu(v. 25), men värst är tröttheten. Känner mig som en övertrött treåring på eftermiddagarna. Och även känt lite halsbränna. Men är glad att ungen lever runt i mig. Tycker däremot att gravidmagar är väldigt vackra så njuter än så länge av att ha den. Även om det är lite tungt ibland. :)
  • Fröken Rabarber
    mulin skrev 2019-05-25 12:03:47 följande:

Måste ställa en fråga till er alla!

Jag har precis tagit en dos av vagivital. Kan väl lugnt säga att jag är lite felinformerad vad gäller det läkemedlet. Fick höra att det inte skulle va skadligt om man är gravid. Men när jag faktiskt läste på lite bättre står det att det är för torra slemhinnor och ofta drabbar kvinnor i t ex klimakteriet. Även att man för säkerhets skull bör undvika den om man försöker bli gravid.

Så va tror ni? Hur stor skada skulle eventuellt en enda dosering kunna göra? Kommer inte ta den något mer utan avvakta och kontakta BM till veckan istället...

Jag tror inte att graviditeten skadas av en enskild dos, men tycker du gör rätt som inte tar mer och hör efter med bm för din egen sinnesro. :)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF