Vi som blivit gravida efter IVF
Åh vad skönt. :) grattis. :) det var första vul va? När är nästa?
Åh vad skönt. :) grattis. :) det var första vul va? När är nästa?
Hej på er! tänkte höra hur ni ska göra med att ta reda på könet på babyn?
jag har NIPT på torsdag och funderar fortfarande om om jag/vi ska ta reda på eller inte (mannen tycker inte det behövs) och jag kan tycka det känns kul att ha färdigt namn, kanske köpt något fint som hen kan ha på sig etc.. - men just nu lutar det åt att inte veta... Kram!
Imorgon har jag första besöket hos BM. Lite nervös för jag är rädd att jag glömmer bort att fråga något viktigt. Vet inte riktigt vad jag ska göra på mötet. Hälsosamtal hade jag förra gången innan jag fick missfall, så det känns onödigt att ha det igen. Och i v 7+2 är det väl lite tidigt att ta prover o sånt va? Vad gjorde ni hos BM första besöket?
Här kommer ett till oroligt inlägg. Har kommit lite rosa i trosorna i 2 dagar nu och idagnär jag vaknade så gör inte brösten ont längre och jag känner mig inte alls gravid längre. Lite int i magen på ena sidan, men inte värre än att jag kan gå till jobbet. Men vad gör jag nu? Så orolig för att det här ska vara 3e missfallet i rad. Men vad gör jag nu? Vart vänder man sig? Är utskriven från ivfkliniken efter att ha sett hjärtslag i v 6+6. Min barnmorska har inget ultraljud och endast telefontid en timme om dagen, när det alltid är upptaget. ( finns ingen telefonkö) och ingen gynakut i den staden jag bor. Ringer man 1177 eller försöker man få tid på vanliga gynekologen? Eller är det att boka ett privat vul i en annan stad som gäller? V 8+1 idag.
Hej.
De flesta av oss här har haft blodiga flytningar och där symptomen minskat/försvunnit. Jag vet hur det känns, särskilt när man har missfall i bagaget.
Min barnmorska sa till mig att om jag är orolig så ska jag åka till akuten. Jag kände mig jättedum men hon sa att det är bättre än att oroa sig. Jag åkte in när jag hade bruna flytningar och brösten slutade göra ont. Allt var bra med bebisen.
Har de nån gynekolog på akuten där du bor?
På tal om ont i sidan så har jag hemska kramper där ibland, det är tydligen ligamenten till livmodern som drar. Så allt du beskriver är normalt, men jag förstår din oro. Vi andra har som sagt också varit där och oroat oss.
Ber för dig, att allt är bra.
Stor kram
Hej.
De flesta av oss här har haft blodiga flytningar och där symptomen minskat/försvunnit. Jag vet hur det känns, särskilt när man har missfall i bagaget.
Min barnmorska sa till mig att om jag är orolig så ska jag åka till akuten. Jag kände mig jättedum men hon sa att det är bättre än att oroa sig. Jag åkte in när jag hade bruna flytningar och brösten slutade göra ont. Allt var bra med bebisen.
Har de nån gynekolog på akuten där du bor?
På tal om ont i sidan så har jag hemska kramper där ibland, det är tydligen ligamenten till livmodern som drar. Så allt du beskriver är normalt, men jag förstår din oro. Vi andra har som sagt också varit där och oroat oss.
Ber för dig, att allt är bra.
Stor kram
hej vännen, grattis till fina hjärtslag :) ska jag vara ärlig tror jag att läkarna mäter lite fel ibland på några mm (specielllt där i början) och jag skulle inte oroa mig. (förstår det är svårt med din historik)
När jag var på ultraljud förra veckan flyttade min gyn tillbaka mig 4 dagar vilket kändes jättejobbigt då jag fick för mig att den lilla inte växer som den ska.
Men igår när en annan gyn gjorde ultraljudet blev jag istället framflyttad från klinikens 11+6 till 12+4. (och enligt gyn förra veckan skulle jag vara på 11+2!!)
så häng inte upp dig på några mm, tror det är mänskliga faktorn då de själva mäter lilla räkan.
jag hoppas allt kommer gå bra för dig stor kram!!
Ikväll har vi varit på ultraljud igen. Och allt såg bra ut den här gången! Förra gången så var Mini lite för liten och jag blev jätteorolig eftersom det är så mina tidigare missfall börjat. Men nu hade mini spurtat i tillväxten och var perfekt storlek för den dagen jag är i. Så glad!! Nästa vecka är det dags för nipt.
Vad härligt. Grattis. :) vilken vecka är du i nu? Hur stor är mini?
Min är också lite liten, har legat ungefär en vecka efter hela tiden.
Jag är så besviken! Verkar inte bli något kub för oss fastän det erbjuds i mitt landsting. Tydligen har min barnmorska glömt skicka remissen, inget hon erkänt såklart, men man ser ju på mina vårdkontakter när den är skickad. Den skickades samma dag som jag pratade med henne i ett annat ärende och då även funderade över varför jag inte fått någon kallelse ännu. Det var flera veckor efter att vi pratat om det första gången. Vi åker på bröllopsresa i v 13 så kub måste göras i v 11 eller 12 men nu finns det inga lediga tider kvar.
I fredags kväll fick vi svar på niptestet, och vi väntar en son med låg risk för allt som de testade för. Känns så overkligt och verkligt på samma gång. Jag har i hela mitt liv föreställt mig att jag skulle få en dotter, så nu ska jag ställa om. Men vi är så glada! V 11+ 4 idag och har äntligen börjat slappna av, och känna att vi väntar barn och inte missfall.
Vi har precis köpt vagn. Hade näst intill bestämt oss för en bugaboo fox eftersom det är en av de lättaste vagnarna. Jag har opererat ryggen och Emmaljunga var alldeles för tung att både köra och lyfta för mig. Men så blev det en uppababy vista tillslut. Extremt lättkörd och med mer än dubbelt så stor varukorg under vagnen. Bra tänker jag när man ska hå o handla. De flesta tar kring 5 kg men den tål drygt 13 kg. Dessutom går den att göra till syskonvagnom man skulle vilja. Men det som avgjorde det jämfört med foxen är att barnet kommer upp mycket högre. Dvs lättare för mig stt plocka i och ur vagnen.
De flesta av er har ju kommit längre i graviditeten än jag. Är i v 18 idag. Är det någon här som mådde illa längre än de vanliga 12 veckorna men som det gått över för nu? Jag tycker att jag mår sämre och sämre igen och kräks varje dag. Dessutom galet trött, sover 12-16 timmar om dagen men känner mig ändå som en vandrande zombie. Önskar så att det går över snart så jag kan njuta av att vara gravid. Så svårt att sköta jobbet också när man mår så illa och är så trött. Ska ta upp det med min barnmorska men det är ju inte förän i v 25 som jag får träffa henne.
Åh vad kul med vagnköp!! Superbra med stor varukorg precis som du säger viktigt ocj kommer nog användas flitigt:) Köpte ni babyskydd till? Skönt att den är högre, någon som gjorde att jag valde Stokke förra gången. Dumt nog går den inte att göra till syskonvagn så ni blir det ändå en ny:/ Jag har aldrig mått så illa som du och så att jag kräkts men ändå mått illa, känslig för lukt och smak. Det höll i sig länge bara nu på senare tid som jag endast är känslig mot lukter. Är i v 26. Hur såg dina järnvärden ut?
Min förra graviditet kommer jag inte ihåg hur länge jag mådde illa och hade sura uppstötningar och sånt. Det jag kommer ihåg är en kväll då jag som vanligt skulle in och kräkas ett par timmar i badrummet.
-Jag fattar inte, jag har passerat v12 för länge sen och då ska man sluta må illa och kräkas, det är ju nu jag ska må bra.
- Men det är väl bra att du mår illa och kräks. Tycker jag alla fall.
- Hur är det här bra?, vet du hur jobbigt det är att kräkas två timmar per dag sen v 8-9 något sådant.
-Ja för då är du ju fortfarande gravid eller hur?!?
Jag svarade inte utan gick och kräktes och funderade på en separation eller inte. Det var ju inte riktigt vad jag ville höra just då kanske.
Jaktenpaflow - gravid första IVF efter 1 års försök, 2:a barnet, BF 21 april, pojke
Gammelpysen, gravid efter 3,5 års försök, 7e försöket (3 färsk och 4 frys). Bf i slutet av april
Ellencassandra - gravid efter 4 års försök, fjärde insättning, 1a barnet BF 2 juni, flicka :)
Tossaliten - gravid efter 2 års försökt. Ett IVF som misslyckades, nu gravid naturligt, 3e barnet (första med nuvarande make) BF 15 september
Kallamakka, gravid första IVF(3dje insättningen) efter dryga 2,5 års försök, första barnet, BF 30 augusti.
Mjbo, Första försöket IVF, 3dje insättningen, försökt 3,5 år. Andra barnet (som är 9 år), första barnet för min man. BF 29e maj, flicka
Baku, andra IVF försöket efter 2.5 års försök (manlig faktor och utdragen utredning). Första barnet. BF 6 januari (blir igångsatt nästa vecka om inget händer). Vet inte kön
Fröken rabarber, första IVF-försöket, försökt 2 år, första barnet, bf 29 augusti
S91. Första ivf-behandlingen, gravid 3e fet. Försökt i 2 1/2 år. Bf 4e augusti.
Lillaaw. Tredje ivf försöket ca 2 års försök. (Oförklarligt barnlös som visade sig vara manlig faktor) gjort 3 icsi. Väntar en flicka i slutet av maj.
Inalina, Försökt 3,5 år, 2 IVF - 3:e insättningen. Första barnet, flicka BF 23 maj.
Anina - Gravid efter 3 års försök, 3 insättningen på 1 IVF. Anledning endometrios. Första barnet (tredje för gubben), BF 11 Maj, en flicka.
Kumminsilver - Försökt drygt 2 år, 2:a insättningen av ICSI nummer 2 (4:e insättningen sammanlagt). BF 19 juli.
Sommarhopp - Försökt drygt 2 år, 3:e insättningen. BF 18 juni.
Jag är chockad, glad och ledsen på samma gång. Igår gjorde vi RUL, allt såg bra ut och vi bestämde att vi skulle göra det officiellt då. Jag skrev ett långt inlägg på facebook om hela resan hit, med både missfall och flera IVF försök, och avslutade med en bild från ultraljudet. Vilken respons jag har fått! Det är så många som har hört av sig till mig på PM och berättat att de gått igenom något liknande, och att de är så tacksamma för att jag delade vår historia. Både människor jag känner och människor jag aldrig haft kontakt med förut. Mitt inlägg har börjat delas och spridas både bland mina vänner, men också bland människor jag inte känner alls. Jag är så glad att det sprids eftersom det talas så lite om hur svår vägen till ett efterlängtat barn kan vara. Och jag är så glad över responsen jag har fått och alla fina kommentarer om hur det ger även de som fortfarande kämpar med att få ett plus, ett hopp. Men jag är också så ledsen över hur otroligt många det visade sig vara som gått eller går igenom samma sak. Som jag inte hade en aning om. Det är verkligen vanligare än vad man tror.
Hur har ni gjort? Har ni berättat för omgivningen vad ni gått igenom? Varför/varför inte? Jag önskar att jag hade gjort det tidigare, nu blev det inte förrän vi vet att det verkar gå vägen den här gången. Folk kallar mig modig som vågar berätta vår historia, men jag känner mig feg som inte sagt något förrän nu...
Är det någon som skulle va intresserad av att vi startar en hemlig grupp på Facebook?
Skulle va kul då man kan dela bilder och sånt lite lättare :D
Hej!
Jag har följt er länge, men inte vågat komma in. Men nu är jag här till slut. Jag har längtat efter det i flera år, att få bli en av de lyckliga som lyckats bli gravid med hjälp av IVF. Och att vara med i en "gravid-grupp" istället för en "ivf-grupp". Vi har gjort sex hela behandlingar sedan mitten av 2016. Sex återföringar, och nu vid den sjätte hände det jag hoppats på men knappt vågat tro kunde hända - mitt livs första plus. Jag kan fortfarande knappt tro det trots att jag nu är i vecka 12 (11+4).
Jag känner igen många av er sen tidigare trådar och är så glad för er skull! Tycker det är så fint med den här tråden, att vi befinner oss i olika skeden av graviditeten och att det finns så otroligt mycket samlad erfarenhet här.
Tack så mycket för välkomnandet! Jag minns dig med. Hur långt har du kommit?
Vill du inte gå med i FB förresten? Samma grupp som här:) Jättetrevlig är den!<3
Alla är mer än välkomna! Bara att säga till:))