Inlägg från: Barnlängtan31år |Visa alla inlägg
  • Barnlängtan31år

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Jag har precis blivit gravid efter min första insättning! Äntligen efter två års kämpande!! :) Är dock som många andra orolig för missfall såklart. Jag hade testdag igår, så har fått en tid för VUL. Fick inte en tid förrän den 18 juli, alltså i v.9. Vad jag förstått det som, så ska man väl få tid redan i v.7-8 efter IVF/FET?

Stort grattis till er som fött eller ska föda!! :)

• Barnlängtan31år
    Ellencassandra skrev 2019-06-17 11:27:09 följande:

[quote=79696439][quote-nick]Barnlängtan31år skrev 2019-06-17 11:09:54 följande:[/quote-nick]Hejsan!

Jag har precis blivit gravid efter min första insättning! Äntligen efter två års kämpande!! :) Är dock som många andra orolig för missfall såklart. Jag hade testdag igår, så har fått en tid för VUL. Fick inte en tid förrän den 18 juli, alltså i v.9. Vad jag förstått det som, så ska man väl få tid redan i v.7-8 efter IVF/FET?

Stort grattis till er som fött eller ska föda!! :)[/

Grattis till plus :) vad roligt! Ja usch minns den där oron. Förstår att det känns långt fram. Hoppas tiden går snabbt. Jag fick också mitt VUL i v 9. Verkar va lite olika från klinik till klinik. Jag gick dock privat v 6+1 för jag orkade inte vänta.

Stort lycka till å grattis igen :)

Tack snälla :)

Frågade kliniken förut, och tydligen fanns ingen tidigare tid, brukar vanligtvis göra VUL v. 7-8 där jag går. Så jag får hålla ut! Jobbigt, men det finns inte mycket mer att göra :) Kanske göra det privat skulle vara nått i och för sig!

Hoppas allt går bra för er!
  • Barnlängtan31år
    Akira Öken skrev 2019-06-17 18:33:21 följande:

Grattis till graviditeten! Förstår att det känns som en väldigt lång väntan till ultraljudet. Man vill ju få bekräftelse och se hjärtat slå så fort som möjligt förstås! Går det kanske att sätta upp sig på en återbuds- eller kort varsel-lista?

Tack! :)

Ja, det känns som en evighet. Ja, det kanske går att göra det! :)
  • Barnlängtan31år
    Fröken Rabarber skrev 2019-06-18 20:52:35 följande:

Stort grattis till plusset! Visst var det härligt att ringa kliniken och meddela om pluset? :D jag gjorde mitt vul i v. 7, synd att de inte hade tid tidigare. Hoppas det lilla livet håller sig fast! :)

Tack snälla :)

Ja, det var en häftig känsla! :D

Jag har bokat in en tid för privat VUL v. 7. Känner att jag inte orkar vänta! :)

Ja, får hoppas den vill ligga där i 8 månader till!

Vilken vecka är du i?
  • Barnlängtan31år
    Fröken Rabarber skrev 2019-06-18 22:43:42 följande:

Jag är nu i v. 29, så I slutet av augusti är jag beräknad till. :) känns fantastiskt att ha kommit såhär långt, så nu är jag mest nervig inför hur allt kommer bli efter förlossningen. Har börjat ladda med lite mentala målbilder att använda under förlossningen. :)

Wow, vad häftigt! :) Grattis och stort lycka till!!
  • Barnlängtan31år
    Akira Öken skrev 2019-07-25 16:48:46 följande:

Tror alla i tråden kan känna igen oss i den där nervositeten innan man fått se hjärtat slå. En och en halv dag mindre väntam nu än när du skrev det igår! :)

Helt galet! Idag var vi på näst sista bokade besöket på mödravården. Bara en sån sak! Jag är inte nervös, mer förväntansfull. Blev dock lite nervös idag när det visade sig att sf-måttet avviker från kurvan, så nu ska vi på tillväxtultraljud och kolla om det verkar bli en stor bebis.

Hej!

Tänkte bara höra med dig om du gjort FET med barnet du bär på? Jag har nämligen äntligen blivit gravid (är i vecka 10+6) efter FET och kommer troligtvis vara med i en studie där de ska göra flera UL för att mäta tillväxt hos barnet. De har nämligen sett att färska embryon har något ökad risk för att vara för små för tiden och födas för tidigt medan frysta istället har ökad risk för att vara för stora för tiden. Därför vill de studera vidare när denna viktökning sker genom extra UL. Var mest lite intresserad då jag såg att du skrev att vikten avvek.

Stort lycka till och stort grattis! :)
  • Barnlängtan31år
    Etta skrev 2019-07-30 21:12:55 följande:

Vad spännande! Jag är gravid i v 31 efter FET, och ska på extra mätning hos bm i morn pga att mitt SF-mått avvikit men är mindre än det borde vara, så tvärtom då. Grattis till graviditeten! :)

Tack :)

Okey, tvärt om alltså!

Stort grattis till kommande barn! :)
  • Barnlängtan31år
    Akira Öken skrev 2019-07-30 22:14:38 följande:

Hej och tack för grattis!

Spännande med studien! Vi gjorde ET med två embryon. Vi vet inte ännu om vikten avviker, bara s/f-kurvan gjort en liten vinkling uppåt. Men jag tänker att det lika gärna kan handla om man mätt lite olika vid olika tillfällen, då det inte är någon större avvikelse. Men ändå skönt (och lite läskigt) att de kollar.

Stort grattis till graviditeten! Hur mår du?

Okey! Bra att det kollar upp iaf :) Hoppas allt ska gå bra!

Skönt att vara så långt gången i graviditeten. Har själv 29 veckor kvar vilken känns väldigt länge just nu :) Tack snälla! Jag mår ändå bra tycker jag. Känner mig rätt trött och har spända bröst och är hård i magen. Men illamående har jag klarat mig ifrån, vilket jag är väldigt tacksam för. Kan må illa om jag inte äter regelbundet samt av viss mat, men ska inte klaga på det. Har varit väldigt orolig, men har blivit lite bättre. Var på VUL vecka 10 och allt såg fint ut, så det lugnade mig en del. Går in i vecka 12 idag (11+0), vilket också känns som ett stort steg. Hur har du mått under graviditeten?
  • Barnlängtan31år
    Akira Öken skrev 2019-08-01 19:33:58 följande:

Hoppas också på det! Vi ska dit imorgon.

29 veckor är ju både mycket och jättelite! :) Skönt att du mår ok och i stort sett har sluppit illamående och kräkningar. Skönt med symtomen, även om de är jobbiga. Tyckte också att vecka 12 kändes som ett stort steg.

Jag har nog mått ganska bra på det stora hela. Tror det började bli sämre i vecka 25 då jag började få ont i ryggen och känna av foglossning. Det som varit värst för mig är nog deppigheten och att jag varit ledsen mycket. Jag fattar att det till största delen är hormoner, men det känns så dumt och taskigt att jag inte kan vara så glad som jag tycker att jag borde efter att vi kämpat så länge för det här. Nu mot slutet har jag svullnat mycket och vikten kan variera flera kilo med bara någon dags mellanrum (både upp och ner). Fötterna ser ut som elefantfötter men blir lite bättre med stödstrumpor. Har även drabbats av karpaltunnelsyndrom i båda händerna/handlederna. Det är smärtsamt. Men nu tänker jag att det är kort tid kvar och att alla krämpor snart kommer att vara borta och att bebisen snart är hos oss! 

Nej, det är sant, tiden går ju fort :)

Usch, låter kämpigt för dig med all smärta och svullnad. Skönt att du inte har så lång tid kvar! Det där med deppigheten måste också vara mkt jobbigt... Vet att jag i vecka 7, dagen efter vi fick se hjärtat slå första gången på vår plutt, blev helt nedstämd och grät. Jag kände ingen glädje alls. Blev så himla rädd för mig själv och kände mig sååå otacksam. Dagen innan var jag överlycklig och sen pladask blev det tvärt om bara en dag senare. Jag förstod ju själv att det handlade om hormoner, men det spelade ingen roll, för känslan var lika verklig ändå. Som tur var så höll det inte i sig så länge, men skulle inte bli förvånad om nedstämdheten skulle dyka upp igen. Det är inget man kan rå över, vilket gör det så himla tufft.

Önskar dig stort lycka till!! Snart är du framme :)
  • Barnlängtan31år

Hej på er!

Har blivit gravid efter IVF och har BF 18 februari :) Ni är ju många här som snart ska föda, så tänkte fråga er angående föräldrapeng. Jag tänkte gå upp i tid nu innan BF för att höja min föräldrapeng. Är det så att man måste göra det minst sex månader innan förlossning? Har försökt läsa mig till detta, men hittar inget tydligt svar om hur det är idag.

Tack på förhand!

• Barnlängtan31år
    Fröken Rabarber skrev 2019-08-27 22:19:38 följande:

Grattis till kommande bebis! Som jag uppfattar det så måste du ha höjt dig till heltid innan du ansöker om fp då den baseras på SGI som är din beräknade årsinkomst. Det med 6 månader uppfattar jag som att det bara ger rätt till bibehållen SGI trots att du kanske jobbar mindre de sista månaderna innan bf. Så klokast är nog att höja till heltid före det sista halvåret innan bf. Kolla även om du har rätt till föräldralön från jobbet också, står i kollektivavtalet eller så bör HR ha koll. :)

Tack :) Okey, tack för svar!
  • Barnlängtan31år
    Fröken Rabarber skrev 2019-08-28 05:54:49 följande:

Ett tillägg till tidigare svar. Om du som deltidsarbetande tjänat mer än 372000 i årsinkomst så kommer höjning av tid inte göra skillnad på din SGI då du redan nått maxeersättning.

Inga problem gällande den biten, haha :) Tack ändå!
  • Barnlängtan31år
    Akira Öken skrev 2019-08-29 14:17:14 följande:

Nu är han här! Straxt efter nio i förrgår morse kom han till slut till världen via kejsarsnitt efter en långdragen, misslyckad igångsättning. Han var stor: 54 cm och 4890 g. Allt gick bra och vi mår bra allihop. Jag har lite svårt att förflytta mig, men det går bättre hela tiden och imorgon ska vi nog få åka hem. Lycka.

Åh, stort grattis!! Lycka till med allt framöver!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF