Inlägg från: mulin |Visa alla inlägg
  • mulin

Vi som blivit gravida efter IVF

Herregud vad häftigt och roligt att få skriva i en gravidgrupp, första gången!

Min resa började 2015, men hade då åldern emot mig så jag var tvungen att vänta på att fylla 25. Vi hade manlig faktor. För 6 månader sen hade jag åldern inne, i februari fick jag påbörja min första behandling och äggplocket slutade med totalfrys. Så den första insättningen blev 30/4 och jag trodde ALDRIG jag skulle ha sån tur att få ett plus på första försöket, men det fick jag. Så blandat med glädjen är nu oron hur allt kommer gå. Men jag är ändå såå lycklig då jag aldrig tidigare varit gravid <3

• mulin
    Fröken Rabarber skrev 2019-05-14 19:20:08 följande:

Stort grattis till graviditeten! När är det beräknat att er bebis ska komma? Nån gång i januari?

Tack! Ja, 18 januari blev BF så vi hoppade precis över årsskiftet och får en 2020 bebis förhoppningsvis :)
  • mulin
    becca90 skrev 2019-05-14 20:09:07 följande:

Så kul att du plussat!! Nu kan vi hänga hör tillsammans <3

Ja Gud vad roligt <3 har ju följt dej i andra forum och är glad av vi hoppat över till det här istället :) när är det beräknat att eran bebis ska komma? :)
  • mulin
    BaKu skrev 2019-05-15 08:39:18 följande:

Stort grattis och välkommen. Det betyder att du är nästan exakt där vi var för ett år sen. Vi hade beräknat 6 januari och hoppades också att vi skulle klara årsskiftet. Det gjorde vi med råge och han kom två veckor över tiden :p

Så mycket spännande du har framför dig, men också mycket oro och då är den här gruppen toppen!

Men vad roligt , då har ni en ganska liten där hemma nu då alltså? :) 18 är ju lite mer marginal iaf om den skulle vilja få för sig att komma lite tidigare :)

Ja Gud jag vet inte hur jag ska orka vara orolig i så många veckor nu. Man är duktig på att vända allt till något dåligt! Kommer du ihåg hur din graviditet var i början? :)
  • mulin
    Inalina skrev 2019-05-15 08:41:11 följande:

vad härligt att det funkade på första insättningen, stort grattis!! känner såklart igen oron och alla känslor man har i början, men i den här tråden kan du fråga vadsomhelst och ingenting är konstigt =) Kram!

Ja det var inget jag vågade tro alls. Men ibland ska man väl ha lite medgång i livet också :)

Har inte hunnit läsa så jättemycket bakåt i tråden än men är du gravid nu eller har du nyligen fått barn? :)
  • mulin
    jaktenpaflow skrev 2019-05-15 09:06:22 följande:

Välkommen och stooort grattis till graviditeten! Känns som igår jag plussade och startade tråden samtidigt som det känns som ett helt annat liv! Underbart att ni lyckades på första insättningen. Vilken vecka är du i nu?

Tusen tack <3 kan förstå det, när tiden går så fort men att det har hänt massor under den tiden :)

Ja Gud jag är så glad att vi förhoppningsvis får vara gravida under sommaren istället för att trampa och vänta att semesterstängningen på all ivf kliniker ska öppna.

Jag är bara i vecka 5 . Så det kommer vara tre långa veckor till första tidiga ultraljudet :)
  • mulin
    vill2017 skrev 2019-05-15 11:59:19 följande:

Ska vi starta en ny tråd för oss som precis fått plus på stickan? :)

Jag är på :D
  • mulin
    Inalina skrev 2019-05-16 08:45:33 följande:

hehe ja nu får du njuta ordentligt :) (innan ev gravidbesvär dyker upp också ;)

förstår att det skulle vara väääldigt mkt att catcha up på i tråden om du ska veta allt om folk här i tråden ;)

jag är i v 39+0 idag så börjar verkligen närma sig för mig!!! försöker städa ur huset så lillan ska vilja komma hit hehe! 

Försöker , åtminstone emellanåt när jag inte oroar mig ;)

Men guuuud vad spännande :) blir så glad att det har gått bra för så många av er efter IVF. Jag var såå skeptisk att det skulle funka för oss, trodde inte ett ögonblick på det och dedär sitter i lite än fast nu tror jag inte det kommer gå bra för oss istället . Så dumt tänkt..!
  • mulin
    Inalina skrev 2019-05-16 08:45:33 följande:

hehe ja nu får du njuta ordentligt :) (innan ev gravidbesvär dyker upp också ;)

förstår att det skulle vara väääldigt mkt att catcha up på i tråden om du ska veta allt om folk här i tråden ;)

jag är i v 39+0 idag så börjar verkligen närma sig för mig!!! försöker städa ur huset så lillan ska vilja komma hit hehe! 

Försöker , åtminstone emellanåt när jag inte oroar mig ;)

Men guuuud vad spännande :) blir så glad att det har gått bra för så många av er efter IVF. Jag var såå skeptisk att det skulle funka för oss, trodde inte ett ögonblick på det och dedär sitter i lite än fast nu tror jag inte det kommer gå bra för oss istället . Så dumt tänkt..!
  • mulin
    Akira Öken skrev 2019-05-18 23:55:36 följande:

Stort grattis! Kommer precis ihåg hur det kändes och hur orolig jag var i början!

Tack! Ja herregud vad allt ska överanalyseras. Livrädd så fort jag tycker ett symptom börjar lana av. Det kommer va riktigt lång väntan till första ultraljudet :)
  • mulin
    Akira Öken skrev 2019-05-20 00:20:32 följande:

I det här sällskapet är det inga konstigheter, vi har alla varit där. :) När är ultraljudet?

Ja det är väl så :) försöker påminna mig om att det i de allra flesta fall går bra, men det är svårt :) fick tid den 4/6 . Kommer då va i vecka 8 :)
  • mulin
    Akira Öken skrev 2019-05-22 09:30:38 följande:

Åh, det är ju både långt borta och jättesnart! Hur mår du?

Ja det är det :) jag får oförskämt bra, inge illamående alls. Lite ömma bröst men absolut hanterbart, och så är jag trött och känner lite molvärk nån enstaka gång om dagen. Så symptomen är väldigt svaga tycker jag.
  • mulin
    Akira Öken skrev 2019-05-23 20:18:48 följande:

Det låter som mig! I början kände jag bara av brösten och trötthet. Jag har inte kräkts eller mått illa överhuvudtaget. En del märker inget alls.

Nej precis , men jag blir ju tyvärr orolig för minsta lilla. Imorse när klockan ringde vaknade jag på katastrofdåligt humör. Trött som bara den och så hade brösten slutat ömma HELT! Bara sådär över natten. Bara lite lite öm i vårtorna annars inget. Blir orolig direkt och googlar lite för mycket :(
  • mulin
    Ellencassandra skrev 2019-05-24 07:56:32 följande:

Vill bara lugna dig med att mina symtom kom å gick väldigt mycket. Var också väldigt orolig å nojig men det kunde försvinna två dagar för sen komma tillbaka med full kraft! Kram!

Jag förstår det, att hjärnan går på högvarv och bara förbereder sig på katastrof.. svårt att njuta då :) faktiskt vill jag påstå att jag idag för första gången känt mig lite lätt illamående, matlusten finns inte fast jag är hungrig! Och så har bröstvårtorna börjar ömma lite lite under fm igen, alltid något och jag sk försöka inse att det kan pendla väldigt från dag till dag :)
  • mulin
    Akira Öken skrev 2019-05-24 09:28:12 följande:

Förstår att du bli orolig. Jag säger som Ellencassandra, att mina symtom också kom och gick i början (Och även senare). Jag googlade också rätt mycket och hittade nog ändå lite tröst och hopp i det, när jag läste att det var vanligt. Dålig humör kan ju för övrigt vara ett symtom. :)

Tack <3 måste försöka intala mig att det är normalt att set pendlar och inte bara ha katastroftänk i hjärnan :) åtminstone tror jag jag kännt ett lättare illamående idag för första gången och bröstvårtorna ömmar lite lite igen, får lov att glädjas åt det nu :)
  • mulin
    Ellencassandra skrev 2019-05-24 13:04:02 följande:

Jag förstår dig precis. Man är ju så van vid misslyckande så det e svårt å tänka positivt. Man skyddar sig själv också. Jag blödde dessutom brunt blod i tre veckor mellan v 7-10 så jag var ett vrak. Gick på tre extra ultraljud tror jag.

Härligt med lite illamående ;) hoppas du slipper må alltför dåligt iallafall! XD det var inte roligt haha!

När har du tid för ultraljud? :)

Ja men precis! Och man läser ju så SJUKT många som får MF eller MA, man känner typ att man självklart också kommer få det då, när så många andra får.. har första ul 4/6 , så det är 11 dagar kvar.. kommer då va i vecka 7+3 så jag får snällt vänta tills då :)
  • mulin
    tossaliten skrev 2019-05-24 11:20:12 följande:

Känner igen mig till 1000. Var ständigt orolig första 15 veckorna faktiskt. Analyserade allt!!

Symtom kommer och går. Mina bröst var i omgångar svullna och ömmande och däremellan typ normala.

Tråkigt dedär med den ständiga oron .. usch :(

Ja, såklart förstår mitt förnuft att det inte är något onormalt i det. Men när man analyserar sin egen kropp är ju allt onormalast. Tycker väl snart det är onormalt att jag inte har mens, haha!
  • mulin

Måste ställa en fråga till er alla!

Jag har precis tagit en dos av vagivital. Kan väl lugnt säga att jag är lite felinformerad vad gäller det läkemedlet. Fick höra att det inte skulle va skadligt om man är gravid. Men när jag faktiskt läste på lite bättre står det att det är för torra slemhinnor och ofta drabbar kvinnor i t ex klimakteriet. Även att man för säkerhets skull bör undvika den om man försöker bli gravid.

Så va tror ni? Hur stor skada skulle eventuellt en enda dosering kunna göra? Kommer inte ta den något mer utan avvakta och kontakta BM till veckan istället...

• mulin

Jag har en fråga alla ivfare kanske har koll på. Jag är i vecka 11 nu. Skulle logga in på 1177 för att kolla upp datumet för KUB. När jag scrollade igenom hittade jag en notis som gjorde mig förvirrad .. det stod övervakning av högriskgraviditet ospecificerad huvuddiagnos. Vad betyder detta? Min barnmorska har inte nämt något som skulle vara konstigt och förutom att vi gjort ivf är jag frisk som en nötkärna. De enda sakerna som inte är 100 är att jag har lite lågt blodtryck samt att jag har lätt att få uvi. Vad kan vara anledningen till att jag fått Högriskgraviditet? Blev ju lite orolig när jag får läsa det sådär utan att min BM sagt ett ljud om något sådant..?

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF