Trivs inte på förskolan
Hej!
Nu kan det hända att det finns fler trådar som denna, ber om ursäkt i sådana fall.
Jag har en son som snart fyller 4 år, han skolades in på förskolan i Januari i år, och var alltså över 3 år när han började. Det gick jättebra att skola in, han är en social och glad kille som snabbt fick vänner. Redan första dagarna fann han sin "soulmate" i en jämnårig liten kille och de har hängt ihop sedan dess, men de har även lekt tillsammans med andra.
Min sons lillasyster skolades in samtidigt men på en annan avdelning och vi kände oss direkt väldigt nöjda med personalen på båda avdelningarna och kände en enorm lättnad över att allt gick så bra. Såklart har det funnits dagar då de varit lite ledsna vid lämning men vi har alltid blivit informerad om att det gått över snabbt och att det fungerat bra under dagarna.
Vi hade ett långt sommarlov, barnen var lediga i drygt åtta veckor (han pratade dock om sin bästis varje dag trots att de inte sågs), och när vi kom tillbaka till förskolan efter sommaren så hade mycket förändrats, endast en av fyra pedagoger jobbar kvar på sonens avdelning (och tre nya förstås) och ALLA hans kompisar har fått byta avdelning, medan de "lite äldre" barnen från min dotters avdelning har fått flytta över till sonens avdelning. De är alltså inte äldre än min dotter som är 2 år.
Detta var något vi ställde oss ganska skeptiskt till, då vi fick veta att de delat barngruppen rakt av efter listan bara, och vår uppfattning är då att det inte finns någon direkt tanke med vilka barn som fått byta avdelning och inte.
Detta hade ju inte varit ett problem om vi inte märkt på vår son att han har det jobbigt med dessa förändringar. Han vill inte till förskolan längre, alla hans tryggheter är borta. Både pedagoger och kompisar. Det börjar redan hemma på morgonen, han säger att han inte vill på förskolan, eller att han vill gå med lillasyster på hennes avdelning, eller så följer han med utan större protester tills vi kommer dit, då kastar han på sig skorna igen och springer gråtandes efter mig.
Vi kontaktade förskolechefen med syftet att få svar på hur deras plan såg och få prata om vår "oro" kring detta.
Och det slutade med att hela samtalet vändes mot mig, och det var mina rädslor och otrygghet som var orsaken till att han inte ville vara på förskolan, i korta drag.
Varken jag eller min man (eller familj och vänner) håller egentligen med om det då jag inte är en särskilt orolig person men det är klart att jag reagerar när jag märker efter en månad att situationen bara blir värre.
Vi har pratat med personalen också, och ska snart ha en träff med dem också, de som ser honom under dagarna. Men det jag oroar mig mest över är att han inte har några kompisar där nu. Det är väldigt få barn i hans ålder kvar på avdelningen, och han uttrycker att han inte vara med dem att leka, så han leker med "de små barnen" som han själv säger. Men leker med tvååring gör han ju hela dagarna hemma annars, och jag tycker det känns viktigt att han får vara med barn i sin egen ålder också.
Förskolechefen sa även att "han måste helt enkelt hitta nya kompisar" som svar på att han saknar sin bästis, och sina andra vänner också som alla fått byta avdelning. Och att det ligger på vårat ansvar att se till att han får umgås med sina kompisar på fritiden istället.
Det hon säger kanske är sant, jag är inget expert på det här området, men jag känner min son och jag märker att det inte är bra nu.
Såklart hör det till saken att det är mycket nytt och att det behövs tid till att anpassa sig till det. Men varför inte göra en mer jämn fördelning av gruppen? Personalen har ju själv sett och uttryckt till oss att hans och bästisen relation är så fin och att det är så kul att de har hittat varandra, och vilka andra han har trivts med och lekt bra med osv, och sedan flytta alla dessa barn och lämna min son ensam kvar?
Är jag helt ute och cyklar?
Ber om ursäkt för långt inlägg, det är så mycket jag behöver få ut
// Orolig mamma