Inlägg från: Anonym (Så här blir det.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Så här blir det.)

Regeringsbildning - Så kommer det bli

Orkade inte läsa hela ditt inlägg då jag inte riktigt vet vad all text hade med inläggets huvudsyfte att göra.

Men jag tror inte på några av dina 3 alternativ utan det mest sannolika scenariot nu, precis som innan valet är att S förblir det ledande partiet tillsammans med Mp och med hjälp av blocköverskridande med C och L, kommer att bilda regering. det är helt enkelt det naturligaste för Sverige, som det ser ut idag. Alltså ett fortsatt vänsterliberalt styre som har varit det ledande de senaste 20-30 åren i Sverige.

Detta kommer även att förmodligen att gå relativt snabbt.
    Då först nuvarande regering kommer röstas bort när riksdagen öppnar om mindre än två veckor. Sedan kommer samma sak hända med Ulf Kristerssons Alliansregering då de inte kommer att tillmötesgå SD. Och när detta har hänt så kommer C och L har vågmästarrollen och helt bestämma om de vill vara med och styra eller inte och det viktigaste för dem är att SD inte får inflytande så de kommer att gå med på precis vad som helst i den frågan. Så Annie kan förbereda sig att äta upp den där skon eller vad hon snackat om nu inför valet. För hon kommer att sitta i regering med statsminister Stefan Löfven. Detta kommer även vara slutet för Alliansen (RIP)

Anonym (Nepp) skrev 2018-09-11 19:43:31 följande:

Varför skulle C och L föredra en socialdemokratisk regering framför alliansen?

Visst om moderaterna öppnar upp för SD (vilket de inte kommer göra) men vad skulle annars vara anledningen?

Tror inte på det alls utan det enda som skulle kunna framkalla det är att M och Kd börjar prata med SD. Då försvinner C och L på en gång..

En alliansregering är omöjlig, varför tror du att riksdagen kommer att släppa fram en sån? Den kommer att röstas ner direkt om inte allianspartierna samtalar med sd vilket de har sagt att de inte kommer att göra.

Då öppnar det upp för en regering med S + Mp + C + L. Vilket fungerar bra då de har en liknande vänster liberal politik alla 4. Och alternativet för C och L är att Sd skulle få något inflytande. Så lätt val för C och L. C och L skulle hellre se Sjöstedt som statsminister än att ge Sd något inflytande även om det bara hade varit något litet.
    Anonym (Nepp) skrev 2018-09-11 21:34:22 följande:

Jag säger inte att en alliansregering kommer släppas fram. Jag säger bara att jag inte alls tror att C och L skulle gå över till S (enda skälet skulle vara om M och Kd öppnar upp för SD men det kommer inte hända). Finns helt enkelt ingen anledning för C och L. Varför skulle de göra det? För att läget är låst? Eller varför?

S+Mp är ju ett svagare block än Kd+M+L+C. Om man resonerar så att SD och V ska stängas ute..

Alternativet för C och L är att M+Kd+C+L jobbar blocköverskridande med S+Mp.

Frågan är ju inte vad du eller jag tycker utan vilken utgång som kan vara aktuell. Sjöstedt som statsminister är uteslutet t ex.

Jo men S kommer inte släppa fram en alliansregering efter Löfven själv har blivit bortröstad. Och så länge de inte tar någon hänsyn till Sd så blir det varken en rödgrön eller en alliansregering. Som du sa de kommer de aldrig att göra. Och det är då det här med att ta ansvar för Sverige som det så vackert heter enligt C och L kommer in. Alltså att till varje pris hålla Sd borta från någon form av inflytande. Och då är det mest troliga att det blir en blocköverskridande regering med C, L, S och Mp med stöd av V och ev Kd och M i vissa frågor.
    Anonym (Nepp) skrev 2018-09-13 10:21:47 följande:

Och M skulle släppa fram en rödgrön regering 4 år igen för att? Alliansen är det största blocket på 142 mandat. S+Mp har bara 116 mandat. (SD+V borträknade).

Kommer att bli en typ av mittregering. Min syn står kvar. Men kan även bli en större koalition mellan alliansen och S. Men det tror jag de kommer att ångra i nästa val, i såfall.
    Kapten haddock skrev 2018-09-20 20:41:38 följande:

S skulle inte stöjda en Alliansregering oavsett om Alliansen var större.

Tillsammans med V är de störst. Löfven har nu blivit en riktig Sosse, alltså maktgalen, så han kommer nästan göra vad som helst för att sitta kvar som statsminister.
Svar på tråden Regeringsbildning - Så kommer det bli