Anonym (Så här blir det.) skrev 2018-09-11 20:35:05 följande:
En alliansregering är omöjlig, varför tror du att riksdagen kommer att släppa fram en sån? Den kommer att röstas ner direkt om inte allianspartierna samtalar med sd vilket de har sagt att de inte kommer att göra.
Då öppnar det upp för en regering med S + Mp + C + L. Vilket fungerar bra då de har en liknande vänster liberal politik alla 4. Och alternativet för C och L är att Sd skulle få något inflytande. Så lätt val för C och L. C och L skulle hellre se Sjöstedt som statsminister än att ge Sd något inflytande även om det bara hade varit något litet.
Jag säger inte att en alliansregering kommer släppas fram. Jag säger bara att jag inte alls tror att C och L skulle gå över till S (enda skälet skulle vara om M och Kd öppnar upp för SD men det kommer inte hända). Finns helt enkelt ingen anledning för C och L. Varför skulle de göra det? För att läget är låst? Eller varför?
S+Mp är ju ett svagare block än Kd+M+L+C. Om man resonerar så att SD och V ska stängas ute..
Alternativet för C och L är att M+Kd+C+L jobbar blocköverskridande med S+Mp.
Frågan är ju inte vad du eller jag tycker utan vilken utgång som kan vara aktuell. Sjöstedt som statsminister är uteslutet t ex.