• Onlyme86

För oss som tempar för att bli gravid

Jag har läst i tråden men ännu inte kommenterat. Saken är den att jag har läst på om att tempa, men en sak blir jag ändå inte helt klok på. Är det vid tredje höjningen av tempen som ägglossningen har varit? Eller från vilken höjning räknas den? Jag fick pos ältest i mån. Hoppas nu att bilden med min tempkurva har kommit med i inlägget.
  • Onlyme86
    Jojjans skrev 2018-10-31 16:37:29 följande:

Det som räknas som en temphöjning är när temperaturen stiger över det som är ditt max i follikulärfasen (från mens-äl). Det ser ut som att du legat under 36,4 hela perioden, även om det såklart varierar lite från dag till dag. Om du fick pos äl-test i måndags så känns det troligt att du hade äl sent den 29e eller den 30e. Den 30e går ju också temperaturen upp över 36,4, ända upp till 36,5, så om den fortsätter hålla sig ovanför 36,4 de kommande dagarna skulle jag säga att du kan bekräfta din äl till 29/30 okt.

Tack för ett lättförståeligt svar. Då har jag lärt mig något nytt om att tempa. Då håller jag tummarna att tempen håller sig ovanför 36,4. Vore trist att missa äl.
  • Onlyme86
    oshark skrev 2018-10-31 16:41:17 följande:

Välkommen!

När du har haft tre temperaturer i rad som är ca 0.3-0.5 högre än de föregående temperaturerna sätts ÄL ut på den sista dagen med låg temperatur. Om du tar min kurva som exempel ser du att ÄL är utsatt 22 okt, men den sattes inte ut där förrän 25 okt. (När du har tempat en hel cykel får du även en baslinje och normen är att ligga under den feån mens till ÄL och över från ÄL till mens).

Tack! Spännande att lära sig mer om tempning och sin cykel.

Tack även till dig för ett lättförståeligt svar. Då får jag helt enkelt avvakta några dagar för att se ÄL under den här cykeln enligt appen. Jag kom på att jag inte fört över förra månadens tempning till den här appen. Men där i sep kan jag verkligen se vad du menar. Där ligger det under baslinjen fram till ÄL och sen över linjen fram tills mens.
  • Onlyme86

Ägglossning lär ha skett den här månaden. Jag har inte mätt upp såhär höga temperaturer förut. Tom sambon tycker att jag är varm. Hur går det för er andra? Har ni några symptom? Har själv drabbats av illamående ikväll :(
  • Onlyme86
    Jojjans skrev 2018-11-05 07:02:26 följande:

Jag hade ägglossning den 26/10, så några dagar innan dig. Känner inte mycket. Har haft lite spännande känsla, typ ligamentssmärta, i svanken. Tog ett test igår som visade negativt så tänker att det inte blir något. Men varje gång jag har äl från vänster sida så brukar jag få spottings några dagar innan, så får jag inte det imorgon eller onsdag så kanske hoppet tänds igen.

Du hade väl BIM den 8/11 så hoppet är väl inte ute ännu. Håller tummarna att det har tagit sig. Intressant det där med att du får spottings enbart när du har haft äl från vänster sida.
  • Onlyme86
    Jojjans skrev 2018-11-05 07:04:24 följande:

Brukar du gå upp iallafall över cover line så du kunnat bekräfta äl?

När jag var gravid så höjdes min temp ytterligare ett steg efter bim och låg sen kvar där under hela graviditeten.

Ja det brukar jag. Åtminstone de mån jag har tempat. Bara en lång vecka kvar att vänta. Spännande att se hur temperatur förändras i veckan.
  • Onlyme86
    Jojjans skrev 2018-11-05 13:03:14 följande:

Ja det är hemskt att vänta. Iallafall nu när jag tjuvtestat och fått negativt så att hoppet släckts. Hade nog varit mer förväntansfull om jag inte tjuvat.

Jag förstår det. Jag hade känt likadant. Därav tänker jag verkligen försöka att hålla mig till BIM. Det var ett testa tidigt som du använde i går?
  • Onlyme86
    Jojjans skrev 2018-11-10 10:07:10 följande:

Godmorgon hörni

Jag har ju upplevt att min temp inte steg tillräckligt högt denna månad. Den steg tillräckligt högt för att bekräfta ägglossning, men antagligen inte tillräckligt högt för att ett ägg skulle fästa - mycket riktigt tog det sig inte utan mensen kom i torsdags.

När jag sökte på information om det så hittade jag denna hemsida om traditionell kinesisk medecin. Jag vet inte vad de olika tillstånden betyder eller hur man behandlar det inom TKM, men tyckte det var superintressant att läsa om vad som anses vara ett avvikande temperaturskillnader i sammanhanget.

am-kliniken.se/basal-kroppstemperatur/

Tack för länken. Intressant läsning.
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid