TrueLove12 skrev 2018-09-15 15:18:19 följande:
Jag är inne på andra månaden nu med temp har svårt att förstå allting denna månad testade jag inte med äl tester för och se om de minskar stressen
Jag har inte så stor erfarenhet av ÄL-tester själv då jag bara haft en cykel med tempning och fick hem mina tester samma dag som jag hade ÄL - så det enda testet jag gjorde var toknegativt. Nu tänker jag att jag ska testa och se om det är något som passar min kropp, men från vad jag har läst här på FL är det verkligen heeelt olika från person till person. Jag förstår att man kan bli stressad av det, speciellt om man har en kort stegring och har svårt att pricka den. Dessutom blir det ju ganska dyrt om man testar flera gånger om dagen flera dagar innan förutspådd ÄL...
Själv har jag tänkt köra mer på att kolla livmodertappen. Det verkar eventuellt lite enklare än att sitta och analysera ÄL-tester (även om jag vill prova iaf en cykel) och flytningar.
Jag känner också att min första månad blev lite krånglig. Första typ två veckorna mätte jag på fel ställe i munnen (för långt fram), det var svårt att veta hur mycket temperaturen kunde skilja innan man borde avaktivera den, m.m. Nu är jag på CD12 i min andra cykel och börjar känna att jag har lite bättre koll. Jag har hittat platsen i munnen där man ska tempa, jag skriver ner vilken tid jag tempat varje morgon, och jag har koll på hur jag låg i förhållande till min CL i förra cykeln, vilket gör att det känns lättare att avaktivera temperaturer som avviker. Vaknar jag tidigare men inom 2h-fönstret tempar jag och somnar om, läser av tempen när jag sen vaknar igen, och tempar igen. Är den tidigare tempen jätteannorlunda jämfört med de två-tre senaste dagarnas temperaturer och den senare tempen mer lik använder jag den senare även om NC egentligen säger att man ska använda den första.
T.ex. hade jag ont i halsen tre dagar förra veckan och tempade in mig exakt på CL, när jag förra månaden låg runt 0,2 grader under CL i follikulärfasen i genomsnitt, med väldigt få höga punkter. Då avaktiverade jag de tre temperaturerna, och igår när jag mådde bättre var jag nere på normal nivå igen. Jag har även gått tillbaka i min förra cykel och avaktiverat några avvikande toppar som jag inte "såg" förra cykeln.
Nu blev det väldigt långt, men jag hoppas du hittar din rytm och att du kan hitta ett sätt att charta på som inte stressar dig
(och behöver du skriva av dig finns vi alltid här)