Inlägg från: Anonym (T.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T.)

För oss som tempar för att bli gravid

Jag har precis börjat tempa efter att ha försökt bli gravid i 7 månader, hur länge måste man tempa innan man kan utläsa något vettigt ur det?
    Jag borde ha haft ägglossning nu men tolkar temperaturkurvan som jag inte haft det (trots trådiga flytningar). Min kurva skiftar dessutom antagligen mer än den borde, trots att jag mäter väldigt noga utefter instruktionerna. Kan det trots allt vara jag som mäter fel eller har jag kanske helt enkelt inte ägglossning? =(

• Anonym (T.)
    SofieElise skrev 2018-10-13 16:29:39 följande:
    Lägg upp en bild på hur kurvan ser ut. Kanske helt normal

Så här ser den ut.

• Anonym (T.)
    SofieElise skrev 2018-10-14 03:12:00 följande:
    Ser ut att vara rätt mkt upp o ner. Hur gör du när du tempar? Samma tid varje morgon innan du går upp? Jobbar du tex skift kan sånt påverka
    Samma tid varje dag. Har väldigt regelbundna tider. Jag ligger kvar i sängen, tar tempen under tungan, på samma ställe varje gång. Sover bra, vaknar vad jag vet inget och känner mig utvilad. Har inte varit sjuk. Dricker inte.

• Anonym (T.)
    SofieElise skrev 2018-10-14 09:17:45 följande:
    Då är det ju enl konstens alla regler. Är termometern ok? Behöver den bytas lr kalibreras?
    Ja, jag känner att jag är ett typexempel på person som den här metoden fungerar för.. finns ju inte mkt jag skulle kunna ändra.
    Den är helt nyinköpt och det stod att den inte behövde kalibreras, men jag får kanske kolla igen om jag hittar något =/ 
  • Anonym (T.)
    WanderChild skrev 2018-10-14 10:53:10 följande:
    Vad hade du för temp i morse? Efter mens kan min också studsa en del men brukar sen jämna till sig precis innan äl-dipp för att sen gå upp o va mer stabil efter äl. Du har ju inte tempat så många dagar så stirra dig inte blind på enstaka temperaturer utan fortsätt tempa s du till sist får fram en helhet. Min temp är text som sagt oregelbunden efter mens men sen får jag en tydlig dipp kring cd9 för att sen höjas igen och sen äl-dippen. Har tempat 3 cykler o ser detta mönster nu. Första cykeln såg det helkonstigt ut men nu ser jag mönstret. Du kanske har liknande mönster men ser det inte än.
    Jag hoppas på det, just nu känns det som rena grekiskan haha. Försöker titta på andras för att se samband, men ja...rena grekiskan som sagt..  I morse hade jag 36,55 så den har ju ökat ganska rejält.. Jag hoppas det betyder att jag faktiskt har haft äl. 
  • Anonym (T.)
    Anonym (T.) skrev 2018-10-14 11:16:36 följande:
    Jag hoppas på det, just nu känns det som rena grekiskan haha. Försöker titta på andras för att se samband, men ja...rena grekiskan som sagt..  I morse hade jag 36,55 så den har ju ökat ganska rejält.. Jag hoppas det betyder att jag faktiskt har haft äl. 
    Förtydligande: ..ökat från lägsta dippen, inte sedan igår :)
  • Anonym (T.)
    WanderChild skrev 2018-10-14 15:15:37 följande:
    Men då har du haft lite högre temp 3 dagar i rad nu va? Och eftersom du hade en dipp innan dessa 3 dagar så skulle du nog kunna haft äl på den dippen :).
    oj, missade ditt svar. Jag hoppas det, men även appen verkar tycka så :) Jag misstänker dock att det blev något knas med termometern dom där fyra första dagarna för det känns inte helt rimligt att jag hade prick 36,50 alla dom dagarna. Men hursomhelst så är det ju högre nu, efter en dipp, så det känns ju lovande. Så otroligt segt att vänta nu bara..

• Anonym (T.)
    WanderChild skrev 2018-10-17 06:56:34 följande:

Munkpeppar o progesterall gjorde susen! Äl+11 idag! Är i chock!

Åh, grattis! Så spännande! :D
  • Anonym (T.)
    oshark skrev 2018-10-17 11:30:26 följande:
    Jag har haft exakt samma temp tre dagar i rad förut så det är inte omöjligt

Hur kommer det sig att du inte tempat i början (om man få fråga)? Har du precis börjat eller hade du bara ett uppehåll?
    Vad bra, blev lite "orolig" när den hoppar så mycket annars :D
    Jag har precis börjat. :) Startade först med en örontermometer med en decimal (fungerade jättedåligt haha) tills jag köpte en riktig nu den 7e :)
  • Anonym (T.)
    oshark skrev 2018-10-17 20:30:55 följande:
    Är ganska inställd på att ÄL kommer vara feltajmad den här månaden också. Men man kan ju hoppas att jsg har fel :-P
    Håller också tummarna!
  • Anonym (T.)

Min hy kaosar! Jag har aldrig problem med min hy men igårkväll vet jag inte vad som hände.. Har fått en massa finnar lite överallt, jag är både fet och det kliar + att jag verkar ha fått typ "torrfläckar". Har inte ändrat på något i någon rutin och inte ätit något konstigt men det måste väl vara för tidigt för kroppen att reagera på hormoner OM jag nu skulle ha turen att blivit gravid nu?

• Anonym (T.)

Jag tycker min temperaturkurva är lite konstig, så i morse testade jag att ta tempen tre gånger efter varandra. Jag fick 36,27 36,36 och 36,37. Jag tycker det känns som att det är en ganska stor skillnad? Vilket ska man lita på? ,36/,37 för att dom två är rätt lika eller ,27 för att det var det jag fick först?
    Är det en rimlig diff eller borde jag hiva termometern och köpa en ny?

• Anonym (T.)
    Jojjans skrev 2019-01-09 11:19:41 följande:
    Jag brukar göra precis likadant, och EGENTLGEN borde den första temperaturen vara mest korrekt. Men jag litar inte på att termometern hunnit bli varm än då kanske eller liknande så i fall som ditt brukar jag gå på nån av dom två senare.

Men är nyfiken på om nån har mer fakta här
    Ja, jag har läst att man inte ska tempa fler gånger, men känner att min temperatur inte bör hinna stiga på den korta tiden - jag ligger ju helt still utan att ha klivit upp.. Och i så fall så borde det ju väldigt lätt bli fel om jag vrider mig lite mer när jag sträcker mig efter termometern eller gör minsta lite extra grej när jag tempar och så osäker kan ju inte metoden vara? Det känns helt klart svårt att veta och jag blir väldigt osäker när det blir såhär. Kan jag ens lita på det jag redan tempat? =/ Tur att vi försöker bli gravida och inte tvärt om och ändå har haft sex hela cykeln och alltså inte missat något pga tempningen.. Jag kommer nog fortsätta tempa fler gånger på rad och se om det alltid diffar såhär.  Hoppas att någon här sitter på lite mer information. 
  • Anonym (T.)
    Anonym (Hoppas) skrev 2019-01-09 10:02:08 följande:

Mensen va mycket tidigare denna månaden men min temp vill inte sjunka... brukar de vara så?

För mig har det ibland tagit några dagar innan den väl sjunkit, har lite svårt att avläsa tabellen eftersom jag inte använder nc så jag ser inte riktigt hur lång tid det tagit för dig. Sedan kan man ju få en mensliknande blödning utan att det faktiskt är mens, skulle det kunna vara något sådant? Tänker eftersom den dessutom kommit för tidigt.
  • Anonym (T.)
    Clemmentina skrev 2019-01-09 12:53:03 följande:
    Jag har också märkt att det kan dippa lite. Funderar på om det kan ha med själva mätningen att göra? Hade du termometern på exakt samma ställe i munnen och höll du termometern på samma sätt? :)
    Ja, är noga med att mäta på exakt samma ställe varje gång - under tungan, lite åt vänster.. det känns inte som att jag gjort något annorlunda de tre mätningarna.

Om jag inte klarar av att mäta likadant tre gånger i rad när jag verkligen anstränger mig så lär det ju skilja väldigt mycket i hur jag mäter från dag till dag och då känns det som att dagarna inte ens borde gå att jämföra..vore ju alltså galet om det var SÅ noga?
  • Anonym (T.)
    Jojjans skrev 2019-01-09 14:45:35 följande:
    Jag har också funderat på om det skulle bero på något sånt, men det är konsekvent den första temperaturen som är låg, inte dom andra 2, 3 eller 5 jag tar.
    Anonym (T.) skrev 2019-01-09 13:04:27 följande:

Ja, är noga med att mäta på exakt samma ställe varje gång - under tungan, lite åt vänster.. det känns inte som att jag gjort något annorlunda de tre mätningarna.

Om jag inte klarar av att mäta likadant tre gånger i rad när jag verkligen anstränger mig så lär det ju skilja väldigt mycket i hur jag mäter från dag till dag och då känns det som att dagarna inte ens borde gå att jämföra..vore ju alltså galet om det var SÅ noga?

Jag brukar helt ärligt ta den demperatur som känns bäst. I perioder där jag nojat över att tempen efter äl inte varit tillräckligt hög så har jag helt enkelt tagit den högsta eller den som bäst passat in i mitt mönster, och förträngt att jag ?fuskat? för det får mig att må bättre. Blir jag stressad så sover jag dåligt och det leder bara till ännu värre temp..
    Intressant. Jag ska testa framöver att tempa fler gånger på rad och se om det blir samma för mig. Undra om det faktiskt är så att det är för kort tid för att den ska hinna komma upp i rätt temp? Rumstemperaturen spelar kanske roll? Det känns ju mer troligt än att dom andra blir högre för att den redan är varm, den bör ju inte kunna bli högre än vad min temp faktiskt är? Om dom andra dessutom ligger väldigt nära varandra så känns det ju rätt.

Låter vettigt ändå. Stress är aldrig bra (y) 
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid