• Magnefico

    10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?

    Kira2 skrev 2018-09-11 19:38:22 följande:

    Modern bil är nog fel ord. Om du köpen en helt ny fiat punto är den säkert modern men inget man vill krocka i. Inte för man vill krocka alls men jag väljer bil efter säkerhet. Men är det inte skillnad på plasten i babyskydd och på bilstolarna? Jag har för mig att det är olika längre de håller pga olika plaster. 


    Med modern bil menar jag modern konstruktion. Det specifika exemplarets ålder är ointressant. En V70 kommer alltid att vara minst 10 år gammal eftersom senaste modellen lanserades 2008.
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-12 08:51:19 följande:

    Svar till många okunniga där ute:

    Plasten i bilen har ingenting med krocksäkerheten att göra, det är bara för syns skull, man kan likaväl ta bort den helt. Och detta är tur om man tänker på hur lätt plasten går sönder även i en bil som bara är några år gammal!

    Det som har med krocksäkerheten att göra är plåten, bältena, airbag, stolar och glasrutor.

    Plåten SKA deformeras vid en krock, ju sämre bilen ser ut efter en kollision desto större chans att de i bilen har överlevt, eftersom bilen då gjort sitt jobb och tagit upp kraften vid kollisionen. Ju nyare bil, desto bättre beräknat.

    Bältena är gjorda i nylon, ett material som i princip inte åldras alls så länge det inte utsätts för uv-strålar, och eftersom de flesta bilar har glasrutor så skyddas de därför från det. Därför behöver man inte byta ut sina bilbälten.

    Airbag/krockgardiner är väl ingen nyhet att de har med krocksäkerheten att göra..

    Stolarna har utvecklats enormt under bilens historia, nu har de både nackstöd och krockkuddar och teknik som gör att de deformeras för att ta upp krafterna vid en kollision.. Stommen är i regel gjord av plåt (för att plåt är ett material som inte åldras nämnvärt om det inte utsätts för extrema förhållanden)

    Glasrutorna i bilen är laminerade eller härdade för att minimera risken för skador vid kollision..

    En bilbarnstol däremot är i regel helt uppbyggd i plast (utom då kanske stödben och en del av fästpunkterna) och plast åldras, framförallt när det utsätts för stora variationer i temperatur och om den utsätts för uv-ljus. Dessutom är plasten i en bilbarnstol helt fri från hälsofarliga ämnen som mjukgörare och andra tillsatser som kunde som kunde gjort plasten mindre känslig för åldrande..

    Så nej, jag skulle aldrig använda en så gammal stol till mitt barn, särskilt inte då det går att köpa fina nya stolar för unde 2000..


    Fast det är ju helt enkelt inte sant. Har du grävt bakom panelen på en bil någon gång? Där är fullt med stötupptagande material, vanligen frigolit. Främst runt förarens och passagerarens benutrymmen. Min bil har även frigolit bakom framskärmarna som man ser då man öppnar framdörrarna. Säkerligen för att skydda benen vid sidokrock.
  • Magnefico
    Kira2 skrev 2018-09-13 08:16:17 följande:

    och därför kan du definiera V70 som modern? Jag förstår hur du menar men att kalla en 10 år gammal bil modern kan va nog så förvirrande. 


    V70 är inte en modern bil, nej! Jag skulle inte välja en sådan som familjebil. Särskilt inte som andrahandsvärdet är så sjukligt högt att man kan få en modernare bil för samma pengar.
  • Magnefico
    mockingbird skrev 2018-09-12 14:53:17 följande:

    Färsk plast ger vika till viss del.

    Gammal torr plast går sönder i väldigt vassa bitar direkt.

    Men Det är väl inte förbjudet att använda gammal stol. Det är upp till var och en hur man prioriterar, börsen eller säkerheten


    Frågan är inte det utan om en bilbarnstol blir "gammal och torr" på 10 år. Jag har inte sett ett enda belägg för den saken.
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-13 11:56:42 följande:

    Vilken planet kommer du från???

    Vi har en V70 från 2014..

    Eller vänta, har jag legat i koma och det nu är 2024?!?!!!

    Det förklarar alla gråa hår!! :-P


    Din V70 är tillverkad 2014, men konstruktionen är från 2008. Därför håller den 2008 års standard rent säkerhetsmässigt.
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-13 11:58:34 följande:

    Oh ja.. och det där du försöker kalla stötupptagande är mest bara ljuddämpning..

    Du kan inte så mycket om bilar va?


    Jo det är därför det bara sitter runt passagerarnas fötter och ben? Längre upp på panelen finns ingen frigolit.

    Dessutom brukar man inte använda frigolit om syftet enbart är ljuddämpning. Kika på isoleringen i motorrummet t.ex.
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-13 12:01:53 följande:

    Jo.. var därför min svåger och hans familj klarade sig nästan helt utan skador när de frontade med sin V70 (som förövrigt måste varit minst tio år gammal enligt dig trots att den var tillverkad 2013)

    Det lär vara den säkraste bilen på marknaden i den storleken..


    Man kan klara sig bra i nästan vilken bil som helst om förutsättningarna är rätt.

    Volvos bilar har alltid varit bra på sin tid när det kommer till säkerhet. Men jämfört med nyare konstruktioner så står sig V70 slätt i det sammanhanget.
  • Magnefico
    sysop skrev 2018-09-13 15:48:37 följande:

    Om vi nu ska flytta fokus lite från bilbarnstolarna till bilarna de sitter i så ta en titt på Euro NCAP

    Volvo V70 2009

    Skydd av vuxna 31.8 pts 88%

    Skydd av barn 41 pts 84%

    Fotgängare 43%

    www.euroncap.com/sv/results/volvo/v70/11073

    Sedan kan man jämföra med andra bilar, samt ta hänsyn till förändringar pga. ålder.


    Det finns många bilar som har högre betyg än så. Dessutom är betyget gammalt. Kraven har ökat sen 2009. Jämför t.ex. Fiat punto som fick 5 stjärnor 2005 och 0 stjärnor 2018...
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-14 06:33:04 följande:

    Nja.. inte helt rätt.. hade så varit fallet hade ju alla delar kunnat bytas fram och tillbaka mellan modellerna, och nu är ju inte det möjligt..

    Visst att själva grunddesignen är liknande, men sen är konstruktionen på karossen uppdaterad..

    Tänk om, tänk rätt


    Pressverktyg för plåt kostar multum. Det är därför ytterst sällan man gör förändringar i dessa under en modells livscykel. De förändringar som gjorts är mest kosmetiska för att kunna sälja bilen på slutet trots att det var en gammal konstruktion.
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-14 06:39:26 följande:

    Inte rätt resonerat där heller, tyvärr, visst att frigolit till viss del kan användas som stötupptagande material, men den mesta funktionen av detta går ju helt förlorad vid den användningen som är i bilen, den sitter BAKOM plasten.. detta gör att den knappt deformeras vid en kollision eftersom den inte utsätts för punktvis tryck utan får trycket utfördelat av plasten, vilket leder till att den alltså då knappt kommer deformeras vid en stöt och alltså inte tar upp något av kraften..

    Att man inte har frigolit i motorrummet borde vilken tomte som helst begripa.. frigolit är brandfarligt och i ett motorrum kan det bli varmt..


    En mjuk plastpanel ger ju vika direkt om den utsätts för tryck. Då spelar det roll vad som är bakom.

    Men ok, varför finns inte frigolit i t.ex. dörrarna om syftet är ljuddämpning?

    Motorrummet är fullt av brandfarlig plast i en modern bil. Så jag vet inte om frigolit skulle göra till eller från där
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-14 06:40:55 följande:

    Forutsättningar??

    Nu får du ge dig..

    Nämn en familjebil med bättre krocksäkerhet än en V70


    Finns hur många som helst. Men Peugeot 308/508 är två exempel.

    De är säkrare just för att de är modernare bilar!
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-14 09:19:24 följande:

    Jo, visst, men om du funderar över hur många V70 som säljs i världen på ett år så inser du att det vore väldigt olönsamt att inte uppdatera säkerheten (och därmed utformningen av plåtarna) kostnaden för nya pressformar i relation till förlusten i intäkter vid minskad försäljning är försumbar..

    Har familj som jobbar på Volvo, vänner som jobbar där och en släkting som jobbat där som ingenjör, så där går du tyvärr bet med det du tror dig veta..


    I så fall borde ju detta synas i form av nya CoC-certifikat mellan årsmodellerna. Så är inte fallet.

    Viss aktiv säkerhet kan däremot tillkomma under en modells livscykel, oftast i samband med facelift. Men plåten är nästan utan undantag intakt.
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-14 09:31:37 följande:

    Säkrare för vem?

    Inte mitt barn iaf


    Euro ncap håller inte med dig...
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-18 17:35:26 följande:

    Kolla siffrorna för krocksäkerhet för barn så ser du att euroncap visst håller med mig :-P


    Peugeot 508 har 87% på barnskydd. V70 har 84%. Så nej, inte ens euro ncap håller med dig. Dessutom är Peugeotens betyg nyare, vilket sannolikt innebär större skillnad. Euro ncap höjer kraven hela tiden.

    Du har en övertro på Volvos bilar. De är ofta väldigt bra för sin tid. Men det är ju inte så att konkurrenterna inte utvecklar sina bilar. V70 är en gammal konstruktion. Det spelar ingen roll när den är tillverkad.

    Hade den krocktestats idag hade den förmodligen inte ens fått 5 stjärnor.
Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?