• MeandHim

10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?

Magnefico skrev 2018-09-09 15:18:27 följande:

Det är ju bara det att hela bilen är full av plast. I så fall skulle man ju behöva kassera en 10 år gammal bil också. Inte för att jag kör runt i så gamla bilar, men många här gör det.

Maria Krafft säger ju att det sker väldigt lite utveckling när det gäller bilbarnstolar och säkerhet. Att en tillverkare säljer en stol med "sidokrockskydd" är inte synonymt med att den har bättre sidokrockskydd än en stol som tillverkaren inte marknadsför på det sättet. Det kan lika gärna vara ett sätt att få folk att köpa nya stolar.

Jämför gärna en framåtvänd briostol med tex en Besafe. Där ser du skillnaden på säkerhet.
  • MeandHim
    Magnefico skrev 2018-09-10 12:25:04 följande:

Hur ser man skillnaden? En Besafe kanske är större, men det är inte samma sak som att den är säkrare.

Besafe har frigolit tex upptill vid nacken/huvudet. Brios stolar är bara ihålig plast.

Sen har många stolar i dagsläget tex Cybex en liten nackplatta som åker fram vid en frontalkrock och fångar upp barnets nacke för att motverka whiplash skador.

Så grejen är väl egentligen att dagens bilstolar är betydligt säkrare än vad dom var förr.

Men så finns det billigare varianter såklart, som brio som inte har frigolit någonstans utan bara plast.
  • MeandHim
    Utvandraren2 skrev 2018-09-11 23:55:48 följande:

Jag tycker att det är interessant att man i olika trådar om bilstolar spyr galla över begagnade stolar, samtidigt som man klappar sig på axeln och hyr stol via NTF. Detta för att dessa stolar skulle vara kontrollerade. Men om sprickor och slitningar nu inte syns, hur ska då NTF kunna veta? Och nej, jag tror inte att de röntgar alla stolarna de hyr ut.

Jag jobbade på ett ställe som hyrde ut bilbarnstolar osv. Vi hade noga koll på hur gamla dom var och kasserade dom efter en viss tid. Sen kan man såklart inte vara 100% säker på att kunden är ärlig men vi var

Ändå väldigt noga med informationen, att tappar du tex ett babyskydd i backen så blir det spänningar i plasten och då ska den kasseras.
Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?