Inlägg från: Anonym (Förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förälder)

Underhåll - vem betalar vaccin?

Såhär - barn finns och bor heltid hos förälder A. Förälder B bor pga jobb en bit bort och har således barnet varannan helg, och betalat sedvanligt underhåll. Båda föräldrar har ny partner/sambo.

Förälder B har bokat utlandsresa och naturligtvis ska barnet följa med, och behöver vaccineras.

För att barnet ska få ett fullgott skydd bör barney vaccineras flera gånger och den totala kostanden blir ca 1500 kr.

Vem betalar?

Den som har initierat resan eller förälder A som får underhåll. Båda föräldrar tycker att barnet ska vaccineras men är oense om vem som ska betala.

Vad är rätt?

• Svar på tråden Underhåll - vem betalar vaccin?
  • Anonym (Förälder)

Tack för svar. Försökte vara neutral i min TS men som någon misstänkte är jag förälder A och bor med vårt barn på heltid. Får underhåll. Pappan o nya sambon har bokat resa, vilket jag inte alls motsätter mig emot. Men han tycker att jag ska betala vaccin för jag får underhållet, jag har erbjudit mig att dela men han anser att jag ska ta hela.

Problemet är att om jag inte gör det så kommer förmodligen inte barnet vaccineras då pappan tycker det är onödigt. Så jag lär betala o fixa för barnets skulle trots att jag inte alls har lust att hjälpa honom med reseförberedelser.

• Anonym (Förälder)

[quote=79033162][quote-nick]Anonym (Lisa) skrev 2018-09-07 18:15:48 följande:[/quote-nick]Men tänker han åka med barnet ovaccinerat om du inte löser det?

Så antingen får du lösa det och se det som att du gör det för ditt barn, inte för ditt ex.

Eller så får ni chansa att barnet inte blir sjukt av resan och blir den det är det pappans fel, men fortfarande barnet som lider.

Eller så får du säga nej till att barnet får åka med. Han MÅSTE lösa vaccinationen eftersom han beställt resa och får ta allt vad det innebär.[/

Ja, han reser med ovaccinerat barn. Han själv är ovaccinerad och hävdar att ?han aldrig råkat ut för något?.

Att säga nej nu känns inte ok för barnets skull så ja, jag får såklart betala - för barnets skull. Även om det är sura pengar så får jag väl hoppas att barnet får nytta av den senare oxå!

Tack igen för alla svar!

• Anonym (Förälder)
    Brumma skrev 2018-09-07 19:41:10 följande:

Får jag fråga vilket land han planerar att resa till?

Är det ett högriskland där vaccinationer rekommenderas eller ett lågriskland?

Det är ganska avgörande för svaret :)

Såklart, skulle jag ju ha skrivit. Egypten!
  • Anonym (Förälder)
    Drottningen1970 skrev 2018-09-07 20:12:26 följande:

... och om puckot avser att resa utan vaccination om du ej betalar skulle jag se till att spärra passet ...

Känner detsamma, sen om det är tomma hot ifrån hans sida vågar jag inte svara på. Han brukar inte vara en oansvarig förälder.

Jag vill inte sätta barnet emellan oss, jag betalar naturligtvis, men inte med ett leende direkt!
Svar på tråden Underhåll - vem betalar vaccin?