Inlägg från: Ignoramus |Visa alla inlägg
  • Ignoramus

Kan ni sluta använda hen!?!?

Blir tokig på folk som ska säga till andra vad som är rätt och fel. Lite som att påstå att homosexualitet inte existerar för att man själv är hetero. Känns som att dessa människor preciiiis har insett och tvingats acceptera att transpersoner existerar, och nu ska de "behöva tolerera nästa påhitt".

Om du själv känner en stark tillhörighet till det ena könet har du inte tolkningsföreträde i den här frågan. Inte svårare än så. Sluta vara så kränkt och väx upp!

• Ignoramus

Så om någon söver dig inatt och könsopererar dig inatt mot din vilja så att du vaknar upp med det andra könet mellan benet, kommer du då direkt känna dig som det motsatta könet per automatik? Det har ingenting med andra faktorer att göra?

Anonym (Det finns bara två kön!) skrev 2018-09-08 15:57:05 följande:

Kort och koncist.

Könet bestäms av könsorganet.

• Ignoramus

Fast för att aldrig få för dig att använda ordet i skrift så gjorde du just det två gånger. ;)

Anonym (Anne) skrev 2018-09-08 01:25:45 följande:

Fast man kan ju lika gärna skriva ?den personen? ist för ?hen?. Jag tycker också att det låter helt skevt och skulle aldrig få för mig att använda det ordet i varken tal eller skrift.

Många använder det ordet om tjejer med kort hår, rakad på sidorna och en lång lugg som slänger hit och dit. Många gånger har man hört ?men kolla vilken hen? och då är det alltid en tjej med det utseendet. Undrar varför det blev så..? Det kan ju inte bara vara jag som har hört det? Eller?

• Ignoramus

Fast om folk hävdade att elefanten var en elefant endast pga snabeln skulle jag vara beredd om att hålla med om att man då hade förvandlats till en elefant.

Alltså är könet Inte kopplat till könsorganet.

Anonym (Det finns bara två kön!) skrev 2018-09-09 17:07:54 följande:

Nej, absolut inte. Det tror jag att jag redan skrivit om.

Man blir inte det andra könet för att man skär sönder och bygger om sitt underliv.

Man blir inte heller elefant om man opererar bort näsan och ersätter en med en snabel.

• Ignoramus

Nej. Bevisligen kan en tillhöra ett annat kön än det en har mellan benen. Eller en blandning. Eller ingenting.

Jag skulle iofs vara villig att hålla med dig om all laddning kring orden försvann. Att det inte fanns något manligt eller kvinnligt, vare sig det rörde sig om egenskaper, sysslor eller saker. Om allt var fullständigt könsneutralt (insert drömsk, lycklig suck) inom alla områden så skulle det (antagligen) inte spela någon roll vad folk blev könade till eftersom det inte gjort någon som helst skillnad annat än i rent fortplantningssyfte.

Anonym (Suck) skrev 2018-09-09 17:50:28 följande:

Vad tror du könsorgan är för något egentligen? Könsorgan = kön kön = man eller kvinna flicka eller pojke

• Ignoramus

Vilken fin historia. Så lite det krävs egentligen för att ändra på någons inställning, bara det görs i tid.

Anonym (ouier) skrev 2018-09-09 18:43:02 följande:

Jag använder hen om jag ska skriva om något där jag inte vill att könet ska framgå. Eller om jag inte vet könet. 

Men jag tycker det är fel att vägra tala om för barnet om det har pojk- eller flickkön. Man kan tala om att barnet har det ena eller det andra fysiska könet om man också lär barnet att det är helt ok att vara som man är och känna som man vill ang sitt fysiska kön. 

När barnet själv börjar uttrycka en önskan om vissa kläder så ska man respektera deras val så länge det inte är olämpligt. (Bikini och inget mer på vintern är inget barnet ska bestämma över själv tycker jag, visst kan de få testa att känna hur det känns, men att låta dem gå ut så är fel) 

Men vill en med pojkkön ha klänning så absolut! Eller vill en med flickkön ha kläder som traditionellt sett anses manliga så go for it! 

Min allra bästa upplevelse när jag arbetade på förskolan var när en pappa, riktigt lång och muskulös, med tatueringar, byggjobbare osv, det som många anser vara riktigt manliga attribut helt enkelt stod upp för ett barn som blev mobbat. 

Han kom samtidigt som ett barn mobbade ett annat för att denne hade my little pony tröja på sig, barnet hånade och sa att det var en tjejtröja hahahaha osv. Ja ni vet hur barn kan vara. Givetvis sa jag ifrån och pratade med barnet, men pappan, alltså, hade jag inte varit lyckligt gift hade jag blivit kär i honom! Dagen efter dök han nämligen upp i en tröja med my little pony på!  

Hans fru hade målat på en vit tshirt och pojken som dagen innan mobbat det andra barnet blev alldeles tyst och stirrade på pappan som bara stod där, utan att säga nåt. Sen vände han och gick men han retade aldrig mer något barn (vad vi vet) för vad de hade på sig. 

Då fanns inte detta med hen, men barn som kände sig som födda i fel kön fanns och jag önskade många gånger att vissa av mina kollegor skulle få sparken när de avfärdade ett barn vi hade som kände sig som pojke trots att hans fysiska kön var en flickas. 

• Ignoramus

Vem har nånsin använt hen som i exemplen du gav? Det hade ju tom jag, som är en stor förespråkare av ordet, blivit irriterad på. Hen ska ju i det sammanhanget användas när man inte vet könet eller när det är oviktigt. Jag kan t ex skriva hen om mitt barn här på fl för att barnets kön inte spelar någon roll för berättelsen/jag vill vara mer anonym, men det betyder ju inte nödvändigtvis att jag ser barnet som könsneutralt.

KlunsSmurfen skrev 2018-09-10 01:23:17 följande:

"Vetenskapligt finns det tre kön och könet bestäms inte av könsorganet utan av kromosomerna."

jag tror att det är en missuppfattning.

Kön/sex = biologiskt.

Kön ? Wikipedia

sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6n

Könsidentitet/gender = självidentifierade kön.

Könsidentitet - Wikipedia

sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nsidentitet

Förutom kromosomerna så finns det "manshjärnor", "kvinnohjärnor" och hormoner.

Det existerar bara man och kvinna, alltså enbart manliga och kvinnliga biologiska komponenter.

Intersex är en blandning men majoriteten av dem är ändå väldigt tydligt man eller kvinna. Redan på fosterstadiet går det oftast att se om de kommer att uppfatta sej själva som man eller kvinna.

Transsexuell är också en blandning. Könsdysfori, när Könsidentiteten inte stämmer överens med könet är inte ett bevis i samtliga fall på att det är biologi som är orsaken.

Det blir vetenskapligt en tredje/fjärde och kanske en femte kategori men de består enbart av manliga och kvinnliga biologiska komponenter som möjligen kan bli ett tredje kön juridiskt.

Könsidentiteten blir som det står på wikipedia

manlig, kvinnlig, både manlig och kvinnlig, mittemellan (intergender) eller varken manlig eller kvinnlig.

Man kan bara få de kombinationerna med enbart manliga och kvinnliga biologiska komponenter.

Jag tror att det "Fånigt" kritiserar är de 40+ självidentifierade kön som finns hos de som inbillar sig att könsidentitet bara är en social konstruktion eller/och transsexuella som tror att alla är ett spektrum mellan man och kvinna bara för att de själva är det.

Klippet som ts länkade verkar handla om en förälder som projicerar sin könsdysfori från tonåren på sina barn vilket kan leda till att barnen får könsdysfori helt i onödan.

"Det är ett sätt att förenkla skrift"

Det förenklar en del för vissa medan andra får det att bli väldigt konstigt.

- Jag är arg på min man, när hen skulle...

- Min son är jobbig, när hen skulle...

Dagis personal som undviker att använda orden flicka/pojke...

- En socker bagare....för att könet helt plötsligt blev jätteviktigt medan Ronjarövarhen & Pippi värdens starkaste hen skulle få vilken genusfröken som helst att gå i taket.

• Ignoramus

Men lol. På vilket sätt är det bättre att skriva h*n än hen? Vad är skillnaden?

KlunsSmurfen skrev 2018-09-09 23:47:41 följande:

H*n skrivit det väldigt klumpigt men och kolla igenom klippet h*n länkade.->

Vad är det för fel på folk som inte kan lära sina barn att det finns han och hon, inte bara hen, det är ren och skär barnmisshandel

• Ignoramus

Jag tror till att börja med att du har skrivit om ts originalinlägg, där det klart och tydligt står att hen inte existerar överhuvudtaget. Varför skulle man INTE lära sina barn ökad acceptans och förståelse? Det är verkligen inte alls samma sak som att ens egna barn måste identifiera sig som en hen. Dessutom tar det ibland tid att hitta sig själv, barnet kanske inte ens har reflekterat över frågan, och då är det väl väldigt onödigt att stänga några dörrar? För att inte tala om att barnet kan föra vidare "det finns bara han och hon!!!"-tramset till sina klasskamrater där det kan träffa helt fel och göra att någon känner sig konstig, annorlunda eller utanför.

Jag kommer väl inte heller förbjuda mitt barn att leka med könsstereotypa leksaker om hen absolut vill det, även om jag kommer tycka att det är synd eftersom det enligt mig är en skadlig norm som inte gör någon nytta. Tror det finns betydligt större skillnader mellan samma kön än mellan män och kvinnor.

KlunsSmurfen skrev 2018-09-12 15:52:34 följande:

Att skriva hen/h*n är inte samma sak som att förneka att det finns biologiska skillnader mellan könen.

Lady Dahmer / Postpatriarkatet - Hur hanterar man stereotyp pojke?

ladydahmer.nu/2018/january/hur-hanterar-man-stereotyp-pojke.html

CORPORATE FASCISTS: Google Fires Employee Who Wrote 10-Page Memo Critiquing Company's Leftist Monopoly | Daily Wire

www.dailywire.com/news/19457/corporate-fascists-google-fires-employee-who-wrote-ben-shapiro

FAKE NEWS: 4 Things The Google Manifesto DOESN'T Say That The Media Claim It Says | Daily Wire

www.dailywire.com/news/19464/fake-news-4-things-google-manifesto-doesnt-say-ben-shapiro

• Ignoramus

Jag använder hen om mitt barn här (och när jag kommer ihåg det, även om hunden), för att jag vill göra mig själv lite mer anonym. Det handlar inte om att jag ser hen som en könslös varelse. Däremot borde andra hen:a främmande barn oftare, för mitt har blivit felkönat i princip 100% av gångerna. Jag orkar inte ens rätta alla gånger, så jag har en hel del bekanta som tror att barnet är av det andra könet vid det här laget. Och jag åkte själv dit på min första på lekplatsen häromdagen.

[quote=79047061][quote-nick]KlunsSmurfen skrev 2018-09-12 15:34:06 följande:[/quote-nick][/quote]

• Ignoramus

Haha det tror jag nog att de kan faktiskt! Jag är lite dum och oförsiktig i den frågan.

Anonym (L) skrev 2021-01-03 11:51:38 följande:

[/quote]

Ingen kan lista ut att du är du ändå.

Svar på tråden Kan ni sluta använda hen!?!?