Vem har nånsin använt hen som i exemplen du gav? Det hade ju tom jag, som är en stor förespråkare av ordet, blivit irriterad på. Hen ska ju i det sammanhanget användas när man inte vet könet eller när det är oviktigt. Jag kan t ex skriva hen om mitt barn här på fl för att barnets kön inte spelar någon roll för berättelsen/jag vill vara mer anonym, men det betyder ju inte nödvändigtvis att jag ser barnet som könsneutralt.
KlunsSmurfen skrev 2018-09-10 01:23:17 följande:
"Vetenskapligt finns det tre kön och könet bestäms inte av könsorganet utan av kromosomerna."
jag tror att det är en missuppfattning.
Kön/sex = biologiskt.
Kön ? Wikipedia
sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6n
Könsidentitet/gender = självidentifierade kön.
Könsidentitet - Wikipedia
sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nsidentitet
Förutom kromosomerna så finns det "manshjärnor", "kvinnohjärnor" och hormoner.
Det existerar bara man och kvinna, alltså enbart manliga och kvinnliga biologiska komponenter.
Intersex är en blandning men majoriteten av dem är ändå väldigt tydligt man eller kvinna. Redan på fosterstadiet går det oftast att se om de kommer att uppfatta sej själva som man eller kvinna.
Transsexuell är också en blandning. Könsdysfori, när Könsidentiteten inte stämmer överens med könet är inte ett bevis i samtliga fall på att det är biologi som är orsaken.
Det blir vetenskapligt en tredje/fjärde och kanske en femte kategori men de består enbart av manliga och kvinnliga biologiska komponenter som möjligen kan bli ett tredje kön juridiskt.
Könsidentiteten blir som det står på wikipedia
manlig, kvinnlig, både manlig och kvinnlig, mittemellan (intergender) eller varken manlig eller kvinnlig.
Man kan bara få de kombinationerna med enbart manliga och kvinnliga biologiska komponenter.
Jag tror att det "Fånigt" kritiserar är de 40+ självidentifierade kön som finns hos de som inbillar sig att könsidentitet bara är en social konstruktion eller/och transsexuella som tror att alla är ett spektrum mellan man och kvinna bara för att de själva är det.
Klippet som ts länkade verkar handla om en förälder som projicerar sin könsdysfori från tonåren på sina barn vilket kan leda till att barnen får könsdysfori helt i onödan.
"Det är ett sätt att förenkla skrift"
Det förenklar en del för vissa medan andra får det att bli väldigt konstigt.
- Jag är arg på min man, när hen skulle...
- Min son är jobbig, när hen skulle...
Dagis personal som undviker att använda orden flicka/pojke...
- En socker bagare....för att könet helt plötsligt blev jätteviktigt medan Ronjarövarhen & Pippi värdens starkaste hen skulle få vilken genusfröken som helst att gå i taket.