Kan ni sluta använda hen!?!?
Jag använder hen om jag ska skriva om något där jag inte vill att könet ska framgå. Eller om jag inte vet könet.
Men jag tycker det är fel att vägra tala om för barnet om det har pojk- eller flickkön. Man kan tala om att barnet har det ena eller det andra fysiska könet om man också lär barnet att det är helt ok att vara som man är och känna som man vill ang sitt fysiska kön.
När barnet själv börjar uttrycka en önskan om vissa kläder så ska man respektera deras val så länge det inte är olämpligt. (Bikini och inget mer på vintern är inget barnet ska bestämma över själv tycker jag, visst kan de få testa att känna hur det känns, men att låta dem gå ut så är fel)
Men vill en med pojkkön ha klänning så absolut! Eller vill en med flickkön ha kläder som traditionellt sett anses manliga så go for it!
Min allra bästa upplevelse när jag arbetade på förskolan var när en pappa, riktigt lång och muskulös, med tatueringar, byggjobbare osv, det som många anser vara riktigt manliga attribut helt enkelt stod upp för ett barn som blev mobbat.
Han kom samtidigt som ett barn mobbade ett annat för att denne hade my little pony tröja på sig, barnet hånade och sa att det var en tjejtröja hahahaha osv. Ja ni vet hur barn kan vara. Givetvis sa jag ifrån och pratade med barnet, men pappan, alltså, hade jag inte varit lyckligt gift hade jag blivit kär i honom! Dagen efter dök han nämligen upp i en tröja med my little pony på!
Hans fru hade målat på en vit tshirt och pojken som dagen innan mobbat det andra barnet blev alldeles tyst och stirrade på pappan som bara stod där, utan att säga nåt. Sen vände han och gick men han retade aldrig mer något barn (vad vi vet) för vad de hade på sig.
Då fanns inte detta med hen, men barn som kände sig som födda i fel kön fanns och jag önskade många gånger att vissa av mina kollegor skulle få sparken när de avfärdade ett barn vi hade som kände sig som pojke trots att hans fysiska kön var en flickas.