Inlägg från: KlunsSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlunsSmurfen

Kan ni sluta använda hen!?!?

Hen/h*n är bara ord för att undvika att kategorisera när det inte finns någon mening med det. Många skriver h*n när kategorierna inte är relevanta eller om man inte vet.

Existerar det någon öht som varken är man eller kvinna, någon som saknar manliga och kvinnliga biologiska komponenter?
    Att känna sig som varken eller är inte samma sak som att vara varken eller.

Man, kvinna, intersex, transsexuell, icke binär/dubbel binär, osäker, jag skiter fullständigt i vad folk sätter för etikett på sig själva men man kan inte kräva att andra ska hålla med.

Är du en man om du säger att du är det? Är du en 7-åring om du känner dig så? Två meter lång? En katt? Hur långt går gränsen för vem eller vad du är? Eller finns det en gräns? Hanna Lindholm besöker Södertörns Högskola för att få studenters syn på identitet.

- Människor har 10 fingrar
    -- Nej jag har 12 fingrar, jag har träffat en med 8 fingrar så människor har ett okänt antal fingrar.
    - Människor har 10 fingrar, du är ett undantag.
    -- Människor har allt från 0 fingrar till många, det är ett spektrum med flera kategorier. Vi måste ändra i biologi böckerna så det står att människor har  olika antal fingrar.
    - Undantag som tillhör en minoritet förändrar inte att människor har 10 fingrar.
    -- Jag har 12 fingrar, vem är du att ifrågasätta min existens?
    - Suck.

- Människor har 10 fingrar
    -- Nej upplever det som att jag har 12 fingrar, jag har träffat en som upplever sig ha 8 fingrar så människor har ett okänt antal fingrar.
    - Jag har räknat dina fingrar, du har 10.
    -- Människor upplever sig ha allt från 0 fingrar till många, det är ett spektrum med flera kategorier. Vi måste ändra i biologi böckerna så det står att det beror på hur man upplever det .
    - Du har 10 fingrar, hur många fingrar du upplever dig ha är inte relevant.
    -- Det känns som att jag har 12 fingrar, vem är du att ifrågasätta min existens?
    - Suck.

Antar att "LiljaS­agitta­rius" syftar på innehållet i klippet h*n länkade, det andra ju om att sätta etiketter på andra för att man själv eller någon annan inte passar in.

När ett vanligt barn inte kan svara på vilket kön det tillhör för att det känns obekvämt så går det för långt, man ska inte uppfostra sina barn som om de vore icke binära om de inte är det. Ett vanligt barn är inget könlöst hen

Ett postmodernt genustrams där sanning och fakta inte existerar så man hittar på en egen verklighet som man försöker tvinga på andra.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Hen) skrev 2018-09-06 09:47:43 följande:

Snälla utbilda er lite!!! Det finns ickebinära personer som vill bli kallade för HEN och då blir det så. Faaaan blir så less på alla jävla tjötrövar som inte kan acceptera nya ord. Hahaha är ni 4 år gamla eller?

Om en person vill bli kallad för ett visst namn då lyssnar ni minsann. Men HEN är svårt??? Ni är samma personer som stampar i golvet och börjar lipa för att ni inte ska säga NEGERBOLL... "men vi sa ju det när vi va småå... määääää *lipar*"

Shut the fuck up och kom ur grottan

Den nivån på diskussionen hör hemma på grottstadiet.

Respekt är något man förtjänar....Shut the fuck up.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Wow) skrev 2018-09-08 18:25:57 följande:

Hen som har skrivit detta verkar tycka sig ha rätt att bestämma vad andra människor säger. Måste vara mycket tröttsamt att störa sig SÅ mycket på andras ordval (så länge som det inte är stötande eller kränkande såklart)

Live well and prosper

H*n skrivit det väldigt klumpigt men och kolla igenom klippet h*n länkade.
    LiljaSagittarius skrev 2018-09-06 09:08:26 följande:

Vad är det för fel på folk som inte kan lära sina barn att det finns bara han och hon, inte hen, det är ren och skär barnmisshandel

->
    Vad är det för fel på folk som inte kan lära sina barn att det finns han och hon, inte bara hen, det är ren och skär barnmisshandel

• KlunsSmurfen
    Anonym (Fånigt) skrev 2018-09-09 18:24:29 följande:
    Finns fortfarande bara 2 kön. Inte 3 eller 10 eller nägot som inte existerar. Som sagt det är skillnad på känsla och verklighet. I fantasin är allt tillåtet. Men inte sjutton har du någonsin sett någon utan ett kön mellan benen eller någon med en morot mellan benen?

IceKitten skrev 2018-09-09 20:21:56 följande:
    Vetenskapligt finns det tre kön och könet bestäms inte av könsorganet utan av kromosomerna.

XY = man, XX = kvinna och alla övriga kombinationer (vilket det finns) = tredje könet.

Exempelvis är det Y-kromosomen som "ska" säga till kroppen att producera de manliga könsorganen men i vissa fall sker inte detta. Personen har då alltså XY-kombinationen men kvinnliga könsorgan. Är detta då en man eller en kvinna enligt dig?

För övrigt handlar hen väldigt lite om ens vetenskapliga kön... Det är ett sätt att förenkla skrift (istället för att skriva han/hon eller upprepa exempelvis "läraren" gång på gång i texten vilket blir otroligt jobbigt att läsa efter ett tag) eller helt enkelt att visa respekt för de personer som själva inte känner sig som ett specifikt kön. Det har ingenting med att du inte ska få kalla dig själv han/hon eller att ett litet barn inte ska kunna få kalla sig själv för pojke eller leka med bilar om det är vad han vill.

Det handlar bara om respekt... Det skadar ingen. Låt folk få göra som de själva vill.
    "Vetenskapligt finns det tre kön och könet bestäms inte av könsorganet utan av kromosomerna."
    jag tror att det är en missuppfattning.

Kön/sex = biologiskt.
    Kön ? Wikipedia
    sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6n

Könsidentitet/gender = självidentifierade kön.
    Könsidentitet - Wikipedia
    sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nsidentitet

Förutom kromosomerna så finns det "manshjärnor", "kvinnohjärnor" och hormoner.

Det existerar bara man och kvinna, alltså enbart manliga och kvinnliga biologiska komponenter.

Intersex är en blandning men majoriteten av dem är ändå väldigt tydligt man eller kvinna. Redan på fosterstadiet går det oftast att se om de kommer att uppfatta sej själva som man eller kvinna.
    Transsexuell är också en blandning. Könsdysfori, när Könsidentiteten inte stämmer överens med könet är inte ett bevis i samtliga fall på att det är biologi som är orsaken.

Det blir vetenskapligt en tredje/fjärde och kanske en femte kategori men de består enbart av manliga och kvinnliga biologiska komponenter som möjligen kan bli ett tredje kön juridiskt.

Könsidentiteten blir som det står på wikipedia
    manlig, kvinnlig, både manlig och kvinnlig, mittemellan (intergender) eller varken manlig eller kvinnlig.
    Man kan bara få de kombinationerna med enbart manliga och kvinnliga biologiska komponenter.

Jag tror att det "Fånigt" kritiserar är de 40+ självidentifierade kön som finns hos de som inbillar sig att könsidentitet bara är en social konstruktion eller/och transsexuella som tror att alla är ett spektrum mellan man och kvinna bara för att de själva är det.

Klippet som ts länkade verkar handla om en förälder som projicerar sin könsdysfori från tonåren på sina barn vilket kan leda till att barnen får könsdysfori helt i onödan.

"Det är ett sätt att förenkla skrift"
    Det förenklar en del för vissa medan andra får det att bli väldigt konstigt.

- Jag är arg på min man, när hen skulle...
    - Min son är jobbig, när hen skulle...
    Dagis personal som undviker att använda orden flicka/pojke...
    - En socker bagare....för att könet helt plötsligt blev jätteviktigt medan Ronjarövarhen & Pippi värdens starkaste hen skulle få vilken genusfröken som helst att gå i taket.
  • KlunsSmurfen
    Ignoramus skrev 2018-09-10 10:53:57 följande:

Vem har nånsin använt hen som i exemplen du gav? Det hade ju tom jag, som är en stor förespråkare av ordet, blivit irriterad på. Hen ska ju i det sammanhanget användas när man inte vet könet eller när det är oviktigt. Jag kan t ex skriva hen om mitt barn här på fl för att barnets kön inte spelar någon roll för berättelsen/jag vill vara mer anonym, men det betyder ju inte nödvändigtvis att jag ser barnet som könsneutralt.

www.varldenidag.se/nyheter/genusdagis-slangde-alla-bocker-om-pippi-och-emil/reprid!Mox9LCNwAyhygNeVenhjIw/
    www.familjeliv.se/forum/thread/74318480-min-son-vill-inte-kallas-hen/

spraktidningen.se/blogg/forsta-barnboken-om-hen
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Dumheter) skrev 2018-09-11 08:26:26 följande:
    "Så många"? De flesta använder hen som en förenkling när man inte vet könet på någon (t.ex. en läkare) eller där man inte vill avsköja vilket kön det handlar om. Det är en extremt liten minoritet (om de öht finns någon ananstans än i folks fantasi) som kallar sina egna barn för "hen" i vardagen. Det finns sedan länge motsvarande könsneutrala ord på flera andra språk.
    "Det är en extremt liten minoritet (om de öht finns någon ananstans än i folks fantasi) som kallar sina egna barn för "hen" i vardagen."
    och det är b.la. de tråden handlar om och inte vardagsanvändandet av ordet hen.

Det är inte i någons fantasi att folk inbillar sig att det inte finns några biologiska skillnader mellan könen.

Det står i läroplanen att man ska motverka "stereotypa könsroller" men man har inte definierat vad "stereotypa könsroller" är.
    De som tror/låtsas att genus"vetenskap" är riktig vetenskap tror/låtsas att skillnaderna mellan könen är en social konstruktion, genus"pedagoger" jobbar på att sudda ut skillnaderna mellan könen.
    Denna minoritet ställer till det en hel del.
    Transaktivister är inte bättre

Alf B Svensson: Sluta försöka göra barn könsneutrala | Aftonbladet (2013)
    www.aftonbladet.se/debatt/a/e1qXG9/psykolog-sluta-forsoka-gora-barn-konsneutrala

Fridolin (MP) och Skyttedal (KD) i debatt om genuspedagogik | SVT Nyheter (2018)
    www.svt.se/nyheter/inrikes/fridolin-forskolelarare-jobbar-med-genus-och-ar-vaksamma
    om klippet TS länkade.
    With recent victories for the trans rights movement and more young people defining as something other than ?male? or ?female? than ever before, VICE host Amelia Abraham goes to Sweden - the world?s most forward thinking country when it comes to questioning gender - to find out what it?s like to grow up without the gender binary. In Sweden, the gender neutral pronoun ?hen? has been in the national dictionary since 2015 and is now commonly used by most Swedes, the Swedish government?s school plan has since 1998 forbidden enforcing gender stereotypes, and government funded gender neutral kindergartens with gender aware teachers has made it possible for families to raise their children without a set gender identity, something that often sparks controversy in the foreign press. Amelia spends time with one of these gender non-conforming families, mapa (mom and dad) Del LaGrace Volcano who was born intersex (both male and female), the children Mika (5) and Nico (3) and their grandma Margareta. She visits Mika and Nico's gender aware kindergarten to find out what the teachers and the other kids make of Mika?s gender expression.She also meets the founder of Sweden?s gender-neutral kindergartens, Lotta Rajalin, to learn how they go about deleting gender norms from education, as well as psychiatrist Dr Eberhard who is against Sweden?s attitude to gender in kindergartens.

In Sweden, the gender neutral pronoun ?hen? has been in the national dictionary since 2015 and is now commonly used by most Swedes, the Swedish government?s school plan has since 1998 forbidden enforcing gender stereotypes, and government funded gender neutral kindergartens with gender aware teachers has made it possible for families to raise their children without a set gender identity, something that often sparks controversy in the foreign press.

Amelia spends time with one of these gender non-conforming families, mapa (mom and dad) Del LaGrace Volcano who was born intersex (both male and female), the children Mika (5) and Nico (3) and their grandma Margareta. She visits Mika and Nico's gender aware kindergarten to find out what the teachers and the other kids make of Mika?s gender expression.She also meets the founder of Sweden?s gender-neutral kindergartens, Lotta Rajalin, to learn how they go about deleting gender norms from education, as well as psychiatrist Dr Eberhard who is against Sweden?s attitude to gender in kindergartens.

Genusvetare gör bort sig.

info
    www.pellebilling.se/2011/12/hjernevask-del-1-jamstalldhetsparadoxen/
  • KlunsSmurfen
    Ignoramus skrev 2018-09-12 11:02:36 följande:

Men lol. På vilket sätt är det bättre att skriva h*n än hen? Vad är skillnaden?

KlunsSmurfen skrev 2018-09-11 17:38:00 följande:
    "Det är en extremt liten minoritet (om de öht finns någon ananstans än i folks fantasi) som kallar sina egna barn för "hen" i vardagen."
    och det är b.la. de tråden handlar om och inte vardagsanvändandet av ordet hen.
    [....]

• KlunsSmurfen
    Ignoramus skrev 2018-09-12 11:02:36 följande:

Men lol. På vilket sätt är det bättre att skriva h*n än hen? Vad är skillnaden?

Att skriva hen/h*n är inte samma sak som att förneka att det finns biologiska skillnader mellan könen.

Lady Dahmer / Postpatriarkatet - Hur hanterar man stereotyp pojke?
    ladydahmer.nu/2018/january/hur-hanterar-man-stereotyp-pojke.html

CORPORATE FASCISTS: Google Fires Employee Who Wrote 10-Page Memo Critiquing Company's Leftist Monopoly | Daily Wire
    www.dailywire.com/news/19457/corporate-fascists-google-fires-employee-who-wrote-ben-shapiro
    FAKE NEWS: 4 Things The Google Manifesto DOESN'T Say That The Media Claim It Says | Daily Wire
    www.dailywire.com/news/19464/fake-news-4-things-google-manifesto-doesnt-say-ben-shapiro
  • KlunsSmurfen
    Ignoramus skrev 2018-09-12 19:07:28 följande:

Jag tror till att börja med att du har skrivit om ts originalinlägg, där det klart och tydligt står att hen inte existerar överhuvudtaget. Varför skulle man INTE lära sina barn ökad acceptans och förståelse? Det är verkligen inte alls samma sak som att ens egna barn måste identifiera sig som en hen. Dessutom tar det ibland tid att hitta sig själv, barnet kanske inte ens har reflekterat över frågan, och då är det väl väldigt onödigt att stänga några dörrar? För att inte tala om att barnet kan föra vidare "det finns bara han och hon!!!"-tramset till sina klasskamrater där det kan träffa helt fel och göra att någon känner sig konstig, annorlunda eller utanför.

Jag kommer väl inte heller förbjuda mitt barn att leka med könsstereotypa leksaker om hen absolut vill det, även om jag kommer tycka att det är synd eftersom det enligt mig är en skadlig norm som inte gör någon nytta. Tror det finns betydligt större skillnader mellan samma kön än mellan män och kvinnor.

Jag tror till att börja med att du har skrivit om ts originalinlägg, där det klart och tydligt står att hen inte existerar överhuvudtaget.

TS har länkat ett klipp som handlar om barn som är uppfostrade att inte identifiera sig som tjej eller kille, de är uppfostrade att vara hen.
    För mej är det ganska klart och tydligt att det finns ett samband med innehållet klippet och texten i TS inlägg, varför skulle h*n annars länka till det?

Det är verkligen inte alls samma sak som att ens egna barn måste identifiera sig som en hen

jo, det är ju det.

Om man börjar uppfostra sina barn som hen stänger man fler dörrar än man öppnar.

Jag kommer väl inte heller förbjuda mitt barn att leka med könsstereotypa leksaker om hen absolut vill det, även om jag kommer tycka att det är synd eftersom det enligt mig är en skadlig norm som inte gör någon nytta. Tror det finns betydligt större skillnader mellan samma kön än mellan män och kvinnor.

"könsstereotypa leksaker"

"Tror det finns betydligt större skillnader mellan samma kön än mellan män och kvinnor."

JP förklarar det bättre än vad jag gör
    3.00

En av de stora skillnaderna mellan killar och tjejer som grupp är intresse.
    Tjejer som fått mer testosteron under graviditeten är ofta mer för killeksaker så det kanske inte är så konstigt att killar också är mer för killeksaker.

Genusvetare tar ofta upp pojkar som vill ha klänning och vill försvara dem medan de problematiserar pojkar för att de är som pojkar brukar vara och har intresse för killeksaker och kallar det för normkritik.

Det är en sak att lära sina barn att de finns de som sticker ut från mängden så att de får ökad acceptans och förståelse men om man ser barns egna naturliga val av leksaker och intresse som en skadlig norm så saknar man kunskap eller så är man faktaresistent och man gör det man anklagar andra för att göra, man vill inte att barnen ska vara sig själva och utvecklas till egna individer.
    Det är inte att ha ökad acceptans och förståelse, det är raka motsatsen och man stänger man fler dörrar än man öppnar.

Korrelationen mellan det biologiska könet och könstillhörighet är väldigt väldigt stor, en stark majoritet identifierar sig helt naturligt efter sitt biologiska kön oavsett om det är en man som dansar balett eller en kvinna som kör grävmaskin, oavsett sexualitet.
    Det är en sak att lära sina barn att de finns de som sticker ut från mängden så att de får ökad acceptans och förståelse men om.....

De som saknar kunskap eller är faktaresistenta har inte tolkningsföreträde i den här frågan. Inte svårare än så. Men det är precis det de inbillar sig att de har.
Svar på tråden Kan ni sluta använda hen!?!?