Kan ni sluta använda hen!?!?
Håller med dig. Antingen är man en han =snopp eller hon = snippa. Finns inget dubbelkön eller påhittat kön som existerar i verkligheten
Håller med dig. Antingen är man en han =snopp eller hon = snippa. Finns inget dubbelkön eller påhittat kön som existerar i verkligheten
Alltså jag tycker det används på fel sätt många gånger. Själv avskyr jag ordet. Speciellt när en anonym person sitter när på Fl och skriver hen om sina barn tex. Precis som det skulle göra att man inte blir igenkänd som man typ(inte) skulle blivit annars.
Eller när chefen skrev ett mail till samtliga kollegor och sa att vi hade en ny vikarie i sommar. Det namnet kommer jag aldrig kunna uttala. Chefen skrev hen och vi visste inte om vi kunde förvänta oss en man eller kvinna :)
En han är en han, en hon är en hon.
Men om en person själv inte känner sig bekväm i sin kropp och inte känner sig hemma nånstans och vill kalla sig hen. Vem har eg rätt att bry sig?
Mm hen till vardags är bara fånigt när man VET könet.
Vem har sagt att du skulle kallas hen mot din vilja?
Fantastiskt ord med rätt användning.
Förvånande att det inte kommit till svenskan tidigare. Underlättar vid olika tillfällen, men kan man inte använda ordet förvirrar det mer än klargör.
Så fånigt sagt. Du läste vad jag skrev och länkade tom ändå så säger du något om kränkningar.
Kränkningarns afton ikväll tror jag alldeles bestämt.
Jag är inte stolt över att vara man, det är inget jag kan ta äran för, det blev så av en slump när mina föräldrar idkade samlag i mitten av sjuttiotalet..
Jag är stolt över att vara mig själv, det är nämligen jag själv som skapat min person genom de val och uppoffringar jag gjort genom livet.
som sagt var när ord inte används rätt blir det fel. Det är inte svårare än så.
Givetvis kan en alltid välja att inte förstå, det är inget jag kan styra över, det är ett individuellt val.
Nämn gärna ett ord som inte är "påhittat".
På vilket sätt påverkas ditt liv av att andra människor ges möjlighet att benämnas som "hen" istället för "han" eller "hon"?
Njae finns ju "hen" i andra språk så det har det ju inte alls tex finskan har det.
Undersköterska och sjuksköterska är olika yrken.
Ja det är väl för att det är rätt nytt med kvinnliga brandmän i så fall? Kanske inte finns så många? Liksom jag HOPPAS att man åtminstone i den kåren har rejäla fys-test.
Än värre är när barn - barn av manligt eller kvinnlig kön förtjänar att påpekas, kallar en manlig lärare/förskollärare fröken vilket jag hört flera gånger.
Då kan man verkligen förstå hur det genuspoliska maktkomplexet och/eller Illuminati arbetar för att utplåna våra kön.
Ett folkligt motstånd borde naturligtvis kräva könsbestämning av yrkestitlar, dels en återgång till äldre vedertagna begrepp som lärare/lärarinna men även nya beteckningar som polis/polisa eller doktor/doktorinna.
Det sistnämna har visserligen används tidigare men då i funktionen en kvinna som är gift med en doktor.
Dom visar sig i att dom är större än genustrams. -"Låt kärringarna hålla på"