• Lina95

Hur lång tid tar det att bli gravid?

Hej! Nu är det som så att vi börjar prata om att skaffa barn, inte nu men om kanske 1 år. Så min fråga är hur lång tid kan det ta att skaffa barn efter att man har gått på preventivmedel utan mens i 6 års tid? Jag är en sån som vill planera allt och vi ska skaffa större boende innan vi skaffat barn

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att bli gravid?
  • GAndrea

Hur långt är ett snöre?

I snitt 7 månader. Men man vet ju inte.

Jag blev gravid 2008 trots p-piller. Gjorde abort. Sen när vi ville skaffa barn tog det 11 månader innan jag blev gravid. När dottern var 8 månader tycke jag att det var konstigt att min mens inte kommit igång än (jag ammade inte) tog ett graviditetstest som var positivt och nu är lillasyster 5 månader.

• nernu

För syrran tog det några månader med första så de började försöka ganska tidigt med tvåan och då gick det direkt. Så det enda man kn säga egentligen är att börja inte försöka om ni inte vill ha ett barn nu för det kan komma närsom.

• 2barnsmorsan
    Lina95 skrev 2018-09-05 19:43:57 följande:

Jag kör natural cycles nu, o har gjort 3 månader och jag har fått min ägglossning o mens. Jag vill egentligen skaffa barn nu, men min sambo vill vänta, så då kom vi överens om 1 år ca, så när ska man börja försöka skaffa barn?

Det går inte att svara på så allmänt. För vissa går det snabbt, på första ägglossningen efter man börjat försöka och för vissa tar det väldigt lång tid. Upp till ett år räknas som normalt och är så länge man ska ha aktivt försökt innan man söker hjälp.

Är det om ett år ni vill ha barn eller om ett år ni vill bli gravida?
  • Lina95
    2barnsmorsan skrev 2018-09-06 08:57:04 följande:

Det går inte att svara på så allmänt. För vissa går det snabbt, på första ägglossningen efter man börjat försöka och för vissa tar det väldigt lång tid. Upp till ett år räknas som normalt och är så länge man ska ha aktivt försökt innan man söker hjälp.

Är det om ett år ni vill ha barn eller om ett år ni vill bli gravida?

Det är om ca ett år vi vill börja tänka på barn
  • XaHHa

För oss tog det över två år att få till en graviditet. 809 dagar av kämpande. Prickade varenda ägglossning och enligt läkarna fanns där inget fel på oss..

Hoppas det går fortare för er :) & lycka till!

Efter 809 dagars kämpande fick vi vårt plus 18/7
  • Lina95
    XaHHa skrev 2018-09-06 09:37:05 följande:

För oss tog det över två år att få till en graviditet. 809 dagar av kämpande. Prickade varenda ägglossning och enligt läkarna fanns där inget fel på oss..

Hoppas det går fortare för er :) & lycka till!

Ja, det verkar vara olika för alla! O tack så mycket!!!
  • Jw83
    Lina95 skrev 2018-09-05 19:43:57 följande:

Jag kör natural cycles nu, o har gjort 3 månader och jag har fått min ägglossning o mens. Jag vill egentligen skaffa barn nu, men min sambo vill vänta, så då kom vi överens om 1 år ca, så när ska man börja försöka skaffa barn?

Då börjar ni om ett år såklart.
  • 2barnsmorsan
    Lina95 skrev 2018-09-06 09:32:44 följande:

Det är om ca ett år vi vill börja tänka på barn

Då börjar ni tidigast då. Du är ju dessutom ung (om 95 är ditt födelseår) så ni har ju tid även om det kommer ta lite längre tid för er.
  • Lina95
    2barnsmorsan skrev 2018-09-06 10:48:28 följande:

Då börjar ni tidigast då. Du är ju dessutom ung (om 95 är ditt födelseår) så ni har ju tid även om det kommer ta lite längre tid för er.

Är 97a, så yngre är jag ju, sambon är 95a
  • XaHHa
    2barnsmorsan skrev 2018-09-06 10:48:28 följande:

Så ska man aldrig säga till en ung kvinna.. Jag är 26 år och har lågt antal ägg kvar. Jag är fertil idag, men om 4 år kommer inte jag kunna få biologiska barn. Så även vi unga har inte all tid i världen... Även om det är ovanligt.

Jag är glad att vi började försöka i tid, med tanke på att det tog två år att få till den här graviditeten. Och antagligen det enda biologiska barnet vi kan få.
    Efter 809 dagars kämpande fick vi vårt plus 18/7
Svar på tråden Hur lång tid tar det att bli gravid?