• Lina95

Hur lång tid tar det att bli gravid?

Hej! Nu är det som så att vi börjar prata om att skaffa barn, inte nu men om kanske 1 år. Så min fråga är hur lång tid kan det ta att skaffa barn efter att man har gått på preventivmedel utan mens i 6 års tid? Jag är en sån som vill planera allt och vi ska skaffa större boende innan vi skaffat barn

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att bli gravid?
  • flame
    Lina95 skrev 2018-09-05 19:20:31 följande:

Hej! Nu är det som så att vi börjar prata om att skaffa barn, inte nu men om kanske 1 år. Så min fråga är hur lång tid kan det ta att skaffa barn efter att man har gått på preventivmedel utan mens i 6 års tid? Jag är en sån som vill planera allt och vi ska skaffa större boende innan vi skaffat barn

Väldigt olika.

När jag blev gravid med sonen så tog det sig verkligen direkt när jag slutade med p-pillerna som jag ätit i massor av år :)

För andra dröjer det innan ägglossningen kommer igång ordentligt och utöver det kan det ta ytterligare många månader.
  • Lina95
    flame skrev 2018-09-05 19:30:43 följande:

Väldigt olika.

När jag blev gravid med sonen så tog det sig verkligen direkt när jag slutade med p-pillerna som jag ätit i massor av år :)

För andra dröjer det innan ägglossningen kommer igång ordentligt och utöver det kan det ta ytterligare många månader.

Jag kör natural cycles nu, o har gjort 3 månader och jag har fått min ägglossning o mens. Jag vill egentligen skaffa barn nu, men min sambo vill vänta, så då kom vi överens om 1 år ca, så när ska man börja försöka skaffa barn?
  • närkommertrean

Går inte att svara på. Upp till ett år av aktiva försök (pricka äl) är normalt och medel brukar vara 7 månader. Sen ska det ju gå vägen också.

För mig har det varit så här:

1. Gravid på första försöket. Hade använt p-ring i tre år innan. Födde en son.

2. Gravid på tredje försöket. Hade använt minipiller och sedan p-ring i ungefär ett år innan. Mf i v 7.

3. Gravid på andra äl efter mf. Cykeln strulade dock en del efter mf så det tog ändå fyra månader från mf innan jag blev gravid igen. Födde en son (det tog alltså sammanlagt 7-8 månader från att vi började försöka få till en tvåa).

4. Gravid utan att försöka. Hade då varit utan hormonellt preventivmedel i ca ett år då använde vi NC som preventivmedel. En tidig äl en månad och jag blev gravid. Mf i v 7.

Sedan senaste mf försöker vi aktivt få till en trea och använder NC i omvänt läge mot tidigare. Har haft regelbunden cykel med äl varje månad men trots det är vi nu på försök sju så hittills har det gått 8 månader sedan senaste graviditeten startade (har korta cykler).

Chansen att bli gravid om man är 25-30 år och prickar äl är 20-25% (har jag för mig).

• Otit
    Lina95 skrev 2018-09-05 19:43:57 följande:

Jag kör natural cycles nu, o har gjort 3 månader och jag har fått min ägglossning o mens. Jag vill egentligen skaffa barn nu, men min sambo vill vänta, så då kom vi överens om 1 år ca, så när ska man börja försöka skaffa barn?

Alltså det finns inget svar på när man blir gravid. Är ingenting man kan planera. Kan ta upp till ett år och räknas som normalt. För vissa tar det en månad, för andra ett år och för vissa flera år. Går liksom inte att säga. Vårt första barn tog 9 månader av försök. Andra barnet blev till hux flux utan att vi ens försökte. Har en kollega som försökte få barn i 4 år innan hon blev gravid.
  • Omstart2019

Det är ju väldigt svårt att svara på. För vissa går det på första försöket, andra kan det ta ett år utan att nåt är fel.

• InaLo

Jag brukar säga átt barn plánetur man inte.

1:oplanerd

2:an oplanerad

3:án 10 försök

4:an 17 försök.

åldern spelar stor

• Anotherone

Har två barn som båda blivit till på första försöket. Antingen så har vi haft tur eller så är vi bara väldigt kompatibla med varandra.

• Lina95
    InaLo skrev 2018-09-05 20:30:05 följande:

Jag brukar säga átt barn plánetur man inte.

1:oplanerd

2:an oplanerad

3:án 10 försök

4:an 17 försök.

åldern spelar stor

Så man kan säga att man inte ska tänka på att försöka, att man helt enkelt bara har oskyddat sex när man känner för det
  • Omstart2019
    Lina95 skrev 2018-09-05 20:39:15 följande:

Så man kan säga att man inte ska tänka på att försöka, att man helt enkelt bara har oskyddat sex när man känner för det

Så tror jag inte man kan tänka. Tror allt att det generellt går fortare om man försöker pricka in ägglossningen aktivt. Men grejen är väl att man aldrig kan veta hur lång tid det tar. Ibland tar det sig utan att det ens är meningen och ibland får man kämpa som sjutton.
  • InaLo
    Lina95 skrev 2018-09-05 20:39:15 följande:

Med de två sista har vi aktivt försökt. Så vi har inte tänkt blir det så blir det utan prickat in äl. Som sagt tror ålder har stor betydelse.

1:an 21år

2:an 26år

3:an 33å

4:an 39år

Sista kom för 5 veckor sedan efter en lång väntan.

När jag säger att det är svårt att planera barn så menar jag att jag både fått kämpa med att bli gravid och oplanerat blivit gravid trots preventivmedel.
Svar på tråden Hur lång tid tar det att bli gravid?